Wie viel Reflexion braucht der Fremdsprachenlerner?
Main Article Content
Abstrakt
Downloads
Article Details
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Bibliografia
- Bilut-Homplewicz, Z. 2005. Zur Sprachnorm-Auffassung im muttersprachlichen und fremdsprachlichen Kontext. In: Stanulewicz, D. / Kalisz, R. / Klaus., C. (Hrsg.). De lingua et litteris: Studia in honorem Casimiri Andreae Sroka. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 45-51.
- Bohl, T. 2001. Prüfen und Bewerten im Offenen Unterricht. Neuwied: Luchterhand.
- Bredella, L. 2004. Die Bedeutung multikultureller narrativer Texte für die Anerkennung der Mehrsprachigkeit und Mehrkulturalität. In: Bausch K.-R. / Königs, F. /Krumm H.-J. (Hrsg.). Mehrsprachigkeit im Fokus. Tübingen: Narr, 16-21.
- Chan, W.M. 2000. Metakognition und der DaF- Unterricht für asiatische Lerner. Münster u.a. Waxmann.
- Chudak, S. 2013. Eigenkulturelle Reflexion im Fremdsprachenunterricht. Zur Stellung und zu den Möglichkeiten der Bewusstmachung eigenkultureller Prägungen der Fremdsprachenlernenden im Kontext der Förderung ihrer interkulturellen Kompetenz. In: Studia Germanica Posnaniensia, 33, 13-28.
- Flavell, J.H. 1979. Metacognition and cognitive monitoring. In: American Psychologist, 34, 906-911.
- Gnutzmann, C. 1997. Language Awareness. Geschichte, Grundlagen, Anwendung. In: Praxis des neusprachlichen Unterrichts, 3, 227-236.
- House, J. 1994. Kontrastive Pragmatik und interkulturelles Lernen: vom metapragmatischem Wissen zu kommunikativem Handeln. In: Bausch, K.-R. / Christ, H. / Krumm H.-J. (Hrsg.). Interkulturelles Lernen im Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Narr, 85-93.
- House, J. 1997. Kommunikative Bewußtheit und Fremdsprachenlernen. In: Fremdsprachen Lehren und Lernen, 26, 68-87.
- Kleppin, K. 2005. Selbstreflexion und Selbstevaluation: ein vernachlässigtes Potenzial bei Aufgaben. In: Bausch, K.-R. u.a. (Hrsg.). Aufgabenorientierung als Aufgabe. Tübingen: Narr, 102-108.
- Knapp-Potthoff, A. 1997. Sprach(lern)bewußtheit im Kontext. In: Fremdsprachen Lehren und Lernen, 26, 9-23.
- Krumm, H.-J. 1994. Interkulturelles Lernen im Fremdsprachenunterricht. In: Bausch, K. R. / Christ, H. / Krumm (Hrsg.). Interkulturelles Lernen im Fremdsprachenunterricht, 117-127.
- Myczko, K. 2013. Die Förderung des Sprachbewusstheit im Fremdsprachenunterricht. In: Błachut, E. / Jarosz, J. / Małgorzewicz, A./Opiłowski, R. (Hrsg.). Sprachwissenschaft im Fokus germanistischer Forschung und Lehre. Wrocław-Dresden: Neisse Verlag, 331-338.
- Myczko, K. 2013. Konstrukty świadomości komunikacyjnej w kształceniu obcojęzycznym. In: Lingwistyka Stosowana, 8, 93-102.
- Myczko, K. 2012. Zu den Instrumenten und Verfahren bei der Förderung der Selbstevaluation im Fremdsprachenunterricht. In: Olpińska-Szkiełko, M. / Grucza, S. / Berdychowska Z. / Żmudzki J.(Hrsg.). Der Mensch und seine Sprachen. Festschrift für Professor Franciszek Grucza. Frankfurt am Main u.a.: Peter Lang, 436-444.
- Nerlicki, K. 2011. Lernerreflexionen im Blickpunkt. Polnische Germanistikstudenten über ihre fremdsprachlichen Lern- und Kommunikationerfahrungen. Hamburg: Kovač.
- Pawlak, M. / Marciniak, I. / Lis, Z. / Barczak, E. 2006. Jak samodzielnie poznawać języki i kultury. Poradnik metodyczny do Europejskiego portfolio językowego dla szkół ponadgimnazjalnych i studentów. Warszawa: Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.
- Pawłowska, A. 2010. Die reflexive Haltung des Fremdsprachenlerners im Umgang mit Sprachfehlern als Voraussetzung der Entwicklung seiner Autonomie. In: Myczko, K. (Hrsg.). Reflexion als Schlüsselphänomen der gegenwärtigen Fremdsprachendidaktik. Frankfurt am Main u.a.: Peter Lang.
- Pieklarz-Thien, M. 2015. Gesprochene Sprache in der philologischen Sprachausbildung. Theoretische Grundlagen, empirische Befunde und exemplarische Anwendungen für den fortgeschrittenen DaF-Unterricht in Polen. Frankfurt am Main u.a.: Peter Lang.
- Podstawa programowa dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, których ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego. 2009. Dziennik Ustaw, nr 4, poz.17.
- Schermer, F.J. 2006. Lernen und Gedächtnis. Stuttgart: Kohlhammer.
- Schmelter, L. 2004. Selbstgesteurtes oder potenziell expansives Fremdsprachenlernen im Tandem. Tubingen: Narr.
- Solmecke, G. 1994. Interkulturelles Lernen im Fremdsprachenunterricht. In: Bausch, K.-R. / Christ, H. / Krumm (Hrsg.). Interkulturelles Lernen im Fremdsprachenunterricht, 165-171.
- Weskamp,R. 2001. Sprache und Grammatik im kommunikativen Fremdsprachenunterricht. In: Fremdsprachenunterricht, 45/54, 165-172.
- Winter, F. 2004. Leistungsbewertung. Eine neue Lernkultur braucht einen anderen Umgang mit den Schülerleistungen. Grundlagen der Schulpädagogik. Baltmannsweiler Hohengehren: Schneider.
- Wolff, D. 2002. Fremdsprachenlernen als Konstruktion. Grundlagen für eine konstruktivistische Fremdsprachendidaktik. Frankfurt am Main u.a.: Peter Lang.