De la nécessité des recherches méta-glottodidactiques au sein de la communauté polonaise des spécialistes dans l’enseignement/apprentissage des langues étrangères

Main Article Content

Izabela Orchowska

Abstrakt

The present paper is based on the assumption that the current state of the development of the FL didactics in its epistemological and discursive dimensions justifies the need for metaglottodidactic research. This kind of research could facilitate the consolidation of glottodidactic subdomains and the knowledge created within these subdomains and contribute to elucidating some epistemological and discursive problems important for the functioning of the Polish glottodidactic community. Further, this could optimize the dialogue within the glottodidactic community, as well as the interdisciplinary dialogue with the representatives of the allied sciences.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Orchowska, I. (2015). De la nécessité des recherches méta-glottodidactiques au sein de la communauté polonaise des spécialistes dans l’enseignement/apprentissage des langues étrangères. Glottodidactica. An International Journal of Applied Linguistics, 42(2), 170-184. https://doi.org/10.14746/gl.2015.42.2.11
Dział
Artykuły

Bibliografia

  1. Bachelard, G. 1938. La formation de l’esprit scientifique. Contribution à une psychanalyse de la connaissance objective. Paris: Éditions Vrin.
  2. Bakhtine, M. 1984. Esthétique de la création verbale. Paris. Gallimard.
  3. Bańczerowski, J. 1975. Is metaglottodidactics necessary? In: Glottodidactica, 8, 21-26.
  4. Bańczerowski, J. 1980. A Proposal for a Metalanguage of Glottodidactics. In: Glotttodidactica, 8, 5-21.
  5. Dakowska M. 1979. Znaczenie podejścia eklektycznego dla teorii glottodydaktycznej. In: Przegląd Glottodydaktyczny, 4, 35-41.
  6. Dakowska, M. 1987. Czym jest a czym nie jest teoria glottodydaktyczna. In: Przegląd Glottodydaktyczny, 8, 7-17.
  7. Dakowska M. 2010. W poszukiwaniu wiedzy praktycznie użytecznej. O dojrzewaniu glottodydaktyki jako dziedziny akademickiej. In: Neofilolog, 34 « Glottodydaktyka jako nauka », 9-19.
  8. Dakowska, M. 2014. O rozwoju dydaktyki języków obcych jako dyscypliny naukowej. Warszawa: WUW.
  9. Demaizière F./Narcy-Combes J.-P. 2007 . Du positionnement épistémologique aux données du terrain. In: Les Cahiers de l’Acedle, 4, 1-20.
  10. Duszak, A. 1988. Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa. Warszawa: PWN.
  11. Galisson R. 1986. Éloge de la Didactologie/Didactique des Langues et des Cultures (maternelles et étrangères) – D/DLC. In: Études de linguistique appliquée, 64, 97-110.
  12. Grucza F. 1978a. Glottodydaktyka, jej zakres i problemy. In: Przegląd Glottodydaktyczny, 1, 29-44.
  13. Grucza, F. 1978b. Glottodydaktyka w świetle modeli komunikacji językowej. In: F. Grucza (dir.). Teoria komunikacji językowej. Warszawa: WUW, 7-26.
  14. Grucza F. 1983. Zagadnienia metalingwistyki. Lingwistyka – jej przedmiot, lingwistyka stosowana. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  15. Karpińska-Musiał, B./ Orchowska, I. 2014. Świadomość przedmiotowa i epistemologiczna nauczyciela-refleksyjnego praktyka z perspektywy polskiej glottodydaktyki. In: Neofilolog, 43/1, 25-38.
  16. Komorowska, H. 1982. Metody badań empirycznych w glottodydaktyce. Warszawa: PWN.
  17. Kuhn, T. S. 1962. The Structure of Scientific Revolutions. Chicago: University of Chicago Press.
  18. Lefebvre, M. 2006. Les écrits scientifiques en action. Pluralité des écritures et enjeux mobilisés. In: Sciences de la société, 67, 3-15.
  19. Michońska-Stadnik, A. 2013. Teoretyczne i praktyczne podstawy weryfikacji wybranych teorii subiektywnych w kształceniu nauczycieli języków obcych. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
  20. Mondada, L. 1995. La construction discursive des objets de savoir dans l’écriture de la science. In: Réseaux, 13/71, 55-77.
  21. Orchowska, I. 2013a. O rozbieżnościach konceptualnych w definiowaniu zakresu obszaru badawczego wewnątrz wspólnoty naukowej polskich glottodydaktyków. In: P. Nowakowski / Stroński, K ./ Szczyszek, M. (dir.). Poznańskie Spotkania Językoznawcze 26. Poznań, 61–77.
  22. Orchowska I. 2013b. De la communication spécialisée à l’intérieur de la communauté glottodidactique polonaise. Conceptualisation de l’objet de la discipline scientifique et de son interdisciplinarité. In: Wasikiewicz-Firlej, E. / Lankiewicz, H. (dir.). From classroom to workplace : advances in applied linguistics. Piła : Wydawnictwie PWSZ im. S. Staszica w Pile, 189-206.
  23. Orchowska, I. 2014. De l’autonomie scientifique de la didactologie des langues étrangères en Pologne. L’analyse comparative des conceptions de trois épistémologues contemporains polonais de la discipline. In : Ignacio Aguilar Río, J. I. / Brudermann C./ Leclère, M. (dir.). Complexité, diversité et spécificité : Pratiques didactiques en contexte. Version électronique disponible sur [date d'accès, le 30 janvier 2015]. Paris: Université Sorbonne Nouvelle – Paris 3, 181-195.
  24. Orchowska, I. 2015. O transferencji wiedzy naukowej i subiektywnych poglądów na temat kształcenia nauczycieli języków obcych na podstawie rezultatów metaanalizy artykułów opublikowanych na łamach czasopisma naukowego Neofilolog. In: Lingwistyka Stosowana, 12, 81-96.
  25. Pfeiffer, M. 1977. Toward a Theory of Glottodidactics: Some Methodological Remarks. In: Kwartalnik Neofilologiczny, 24, 361-367.
  26. Pfeiffer, M. 2001. Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań: Wagros.
  27. Rinck, F. 2010. L'analyse linguistique des enjeux de connaissance dans le discours scientifique. In: Revue d’anthropologie des connaissances, 3/4, 427-450.
  28. Schön D. 1983. The Reflective Practitioner. How professionals think in action. London: Temple Smith.
  29. Wilczyńska W. 2010. Obszary badawcze glottodydaktyki. In: Neofilolog, 34 « Glottodydaktyka jako nauka », 21-35.
  30. Wiśniewska, D. 2013. Action research in EFL pedagogy. Theory and Analysis of Practice. Poznań: WNUAM.
  31. Woźniewicz, W. 1987. Kierowanie procesem glottodydaktycznym. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  32. Zabrocki, L. 1966. Językoznawcze podstawy metodyki nauczania języków obcych. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  33. Zawadzka, E. 2004. Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków: Impuls.