Abstrakt
The present paper is based on the assumption that the current state of the development of the FL didactics in its epistemological and discursive dimensions justifies the need for metaglottodidactic research. This kind of research could facilitate the consolidation of glottodidactic subdomains and the knowledge created within these subdomains and contribute to elucidating some epistemological and discursive problems important for the functioning of the Polish glottodidactic community. Further, this could optimize the dialogue within the glottodidactic community, as well as the interdisciplinary dialogue with the representatives of the allied sciences.
Bibliografia
Bachelard, G. 1938. La formation de l’esprit scientifique. Contribution à une psychanalyse de la connaissance objective. Paris: Éditions Vrin.
Bakhtine, M. 1984. Esthétique de la création verbale. Paris. Gallimard.
Bańczerowski, J. 1975. Is metaglottodidactics necessary? In: Glottodidactica, 8, 21-26.
Bańczerowski, J. 1980. A Proposal for a Metalanguage of Glottodidactics. In: Glotttodidactica, 8, 5-21.
Dakowska M. 1979. Znaczenie podejścia eklektycznego dla teorii glottodydaktycznej. In: Przegląd Glottodydaktyczny, 4, 35-41.
Dakowska, M. 1987. Czym jest a czym nie jest teoria glottodydaktyczna. In: Przegląd Glottodydaktyczny, 8, 7-17.
Dakowska M. 2010. W poszukiwaniu wiedzy praktycznie użytecznej. O dojrzewaniu glottodydaktyki jako dziedziny akademickiej. In: Neofilolog, 34 « Glottodydaktyka jako nauka », 9-19.
Dakowska, M. 2014. O rozwoju dydaktyki języków obcych jako dyscypliny naukowej. Warszawa: WUW.
Demaizière F./Narcy-Combes J.-P. 2007 . Du positionnement épistémologique aux données du terrain. In: Les Cahiers de l’Acedle, 4, 1-20.
Duszak, A. 1988. Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa. Warszawa: PWN.
Galisson R. 1986. Éloge de la Didactologie/Didactique des Langues et des Cultures (maternelles et étrangères) – D/DLC. In: Études de linguistique appliquée, 64, 97-110.
Grucza F. 1978a. Glottodydaktyka, jej zakres i problemy. In: Przegląd Glottodydaktyczny, 1, 29-44.
Grucza, F. 1978b. Glottodydaktyka w świetle modeli komunikacji językowej. In: F. Grucza (dir.). Teoria komunikacji językowej. Warszawa: WUW, 7-26.
Grucza F. 1983. Zagadnienia metalingwistyki. Lingwistyka – jej przedmiot, lingwistyka stosowana. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Karpińska-Musiał, B./ Orchowska, I. 2014. Świadomość przedmiotowa i epistemologiczna nauczyciela-refleksyjnego praktyka z perspektywy polskiej glottodydaktyki. In: Neofilolog, 43/1, 25-38.
Komorowska, H. 1982. Metody badań empirycznych w glottodydaktyce. Warszawa: PWN.
Kuhn, T. S. 1962. The Structure of Scientific Revolutions. Chicago: University of Chicago Press.
Lefebvre, M. 2006. Les écrits scientifiques en action. Pluralité des écritures et enjeux mobilisés. In: Sciences de la société, 67, 3-15.
Michońska-Stadnik, A. 2013. Teoretyczne i praktyczne podstawy weryfikacji wybranych teorii subiektywnych w kształceniu nauczycieli języków obcych. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Mondada, L. 1995. La construction discursive des objets de savoir dans l’écriture de la science. In: Réseaux, 13/71, 55-77.
Orchowska, I. 2013a. O rozbieżnościach konceptualnych w definiowaniu zakresu obszaru badawczego wewnątrz wspólnoty naukowej polskich glottodydaktyków. In: P. Nowakowski / Stroński, K ./ Szczyszek, M. (dir.). Poznańskie Spotkania Językoznawcze 26. Poznań, 61–77.
Orchowska I. 2013b. De la communication spécialisée à l’intérieur de la communauté glottodidactique polonaise. Conceptualisation de l’objet de la discipline scientifique et de son interdisciplinarité. In: Wasikiewicz-Firlej, E. / Lankiewicz, H. (dir.). From classroom to workplace : advances in applied linguistics. Piła : Wydawnictwie PWSZ im. S. Staszica w Pile, 189-206.
Orchowska, I. 2014. De l’autonomie scientifique de la didactologie des langues étrangères en Pologne. L’analyse comparative des conceptions de trois épistémologues contemporains polonais de la discipline. In : Ignacio Aguilar Río, J. I. / Brudermann C./ Leclère, M. (dir.). Complexité, diversité et spécificité : Pratiques didactiques en contexte. Version électronique disponible sur [date d'accès, le 30 janvier 2015]. Paris: Université Sorbonne Nouvelle – Paris 3, 181-195.
Orchowska, I. 2015. O transferencji wiedzy naukowej i subiektywnych poglądów na temat kształcenia nauczycieli języków obcych na podstawie rezultatów metaanalizy artykułów opublikowanych na łamach czasopisma naukowego Neofilolog. In: Lingwistyka Stosowana, 12, 81-96.
Pfeiffer, M. 1977. Toward a Theory of Glottodidactics: Some Methodological Remarks. In: Kwartalnik Neofilologiczny, 24, 361-367.
Pfeiffer, M. 2001. Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań: Wagros.
Rinck, F. 2010. L'analyse linguistique des enjeux de connaissance dans le discours scientifique. In: Revue d’anthropologie des connaissances, 3/4, 427-450.
Schön D. 1983. The Reflective Practitioner. How professionals think in action. London: Temple Smith.
Wilczyńska W. 2010. Obszary badawcze glottodydaktyki. In: Neofilolog, 34 « Glottodydaktyka jako nauka », 21-35.
Wiśniewska, D. 2013. Action research in EFL pedagogy. Theory and Analysis of Practice. Poznań: WNUAM.
Woźniewicz, W. 1987. Kierowanie procesem glottodydaktycznym. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Zabrocki, L. 1966. Językoznawcze podstawy metodyki nauczania języków obcych. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Zawadzka, E. 2004. Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków: Impuls.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).