Exploring cognitive discourse functions for disciplinary literacies in university EMI programs
PDF (English)

Słowa kluczowe

poznawcze funkcje dyskursu
kompetencje dyskursywne w danej dziedzinie
szkolnictwo wyższe
kształcenie w języku angielskim

Jak cytować

Kurt, L., Gülle, T., Bektaş Yüksel, S., & Bayyurt, Y. (2025). Exploring cognitive discourse functions for disciplinary literacies in university EMI programs. Glottodidactica, 52(2), 161–184. https://doi.org/10.14746/gl.2025.52.2.8

Abstrakt

Niniejsze badanie dotyczy integracji poznawczych funkcji dyskursu (CDFs) w dydaktyce prowadzonej w języku angielskim (English-Medium Instruction, EMI) na różnych kierunkach studiów w Turcji, ze szczególnym uwzględnieniem programów kształcenia nauczycieli. CDFs posłużyły jako rama analityczna do zbadania, w jaki sposób język wspiera procesy poznawcze, takie jak opisywanie, wyjaśnianie, ocenianie i kategoryzowanie w kontekstach akademickich. Materiał badawczy obejmuje 472 minuty nagrań zajęć z pięciu kursów w trzech dziedzinach: edukacji informatycznej i technologii edukacyjnej, nauczania języka angielskiego oraz edukacji matematyczno-przyrodniczej. Analiza z zastosowaniem kodowania CDF umożliwiła identyfikację specyfiki poszczególnych dziedzin w zakresie użycia języka oraz sformułowanie implikacji dla rozwijania kompetencji dyskursywnych w ujęciu międzydziedzinowym. Wyniki ukazują związki między CDFs a rozwojem podstaw wiedzy oraz wspieraniem umiejętności wnioskowania i myślenia krytycznego. Sugerują także, że świadoma integracja CDFs w nauczaniu EMI może stanowić odpowiedź na wyzwania językowe i treściowe, z którymi mierzą się studenci. Artykuł wpisuje się w dynamicznie rozwijający się nurt badań nad EMI, dostarczając wglądu w relacje między językiem a konstruowaniem wiedzy w różnych dziedzinach akademickich.

https://doi.org/10.14746/gl.2025.52.2.8
PDF (English)

Finansowanie

This research was supported by Boğaziçi University Research Fund (Grant number: 17762).

Bibliografia

Airey, J. (2020). The content lecturer and English-medium instruction (EMI): Epilogue to the special issue on EMI in higher education. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 23 (3), 340–346.

Aizawa, I. / Rose, H. / Thompson, G. / Mckinley, J. (2025). Content knowledge attainment in English medium instruction: Does academic English literacy matter? Language Teaching Research, 0(0).

Bauer-Marschallinger, S. (2022). CLIL with a capital I: Using cognitive discourse functions to integrate content and language learning in CLIL history education. Doctoral dissertation, Vienna University.

Breeze, R. / Dafouz, E. (2017). Constructing complex Cognitive Discourse Functions in higher education: An exploratory study of exam answers in Spanish-and English-medium instruction settings. System, 70, 81–91.

British Council / TEPAV (2015). Türkiye’de yükseköğretim kurumlarındaki İngilizce eğitimi. Ankara: TEPAV.

Chang, S.Y. (2023). English medium instruction for whom and for what? Rethinking the language-content relationship in higher education. Language, Culture and Curriculum, 36 (2), 161–176.

Coyle, D. / Hood, P. / Marsh, D. (2010). Content and language integrated learning. Cambridge: Cambridge University Press.

Dafouz, E. / Smit, U. (2016). Towards a dynamic conceptual framework for English-medium education in multilingual university settings. Applied Linguistics, 37 (3), 397–415.

Dalton-Puffer, C. (2013). A construct of cognitive discourse functions for conceptualising content-language integration in CLIL and multilingual education. European Journal of Applied Linguistics, 1 (2), 216–253.

Dalton-Puffer, C. / Bauer-Marschallinger, S. (2019). Cognitive discourse functions meet historical competences: Towards an integrated pedagogy in CLIL history education. Journal of Immersion and Content-Based Language Education, 7 (1), 30–60.

Dalton-Puffer, C. / Bauer-Marschallinger, S. / Brückl-Mackey, K. / Hofmann, V. / Hopf, J. / Kröss, L. / Lechner, L. (2018). Cognitive discourse functions in Austrian CLIL lessons: Towards an empirical validation of the CDF Construct. European Journal of Applied Linguistics, 6 (1), 5–29.

Dalton-Puffer, C. / Hüttner, J. / Nikula, T. (2024). Introduction: The conceptualisation of disciplinary literacies in CLIL. In: J. Hüttner / C. Dalton-Puffer (eds.). Building Disciplinary Literacies in Content and Language Integrated Learning (pp. 1–26). New York: Routledge.

Dearden, J. (2015). English as a medium of instruction – a growing global phenomenon. London: British Council.

Dearden, J. / Macaro, E. / Akincioglu, M. (2016). English medium instruction in universities: A collaborative experiment in Turkey. Studies in English Language Teaching, 4 (1), 51–76.

Doiz, A., / Lasagabaster, D. (2020). Dealing with language issues in English-medium instruction at university: A comprehensive approach. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 23 (3), 257–262.

Doiz, A. / Lasagabaster, D. (2021). An analysis of the use of cognitive discourse functions in English-medium history teaching at university. English for Specific Purposes, 62, 58–69.

Evnitskaya, N. / Dalton-Puffer, C. (2023). Cognitive discourse functions in CLIL classrooms: Eliciting and analysing students’ oral categorizations in science and history. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 26 (3), 311–330.

Gülle, T. / Kurt, Y. / Bayyurt, Y. (2024). Exploring cultural and linguistic diversity in the English-medium instruction university. World Englishes, 1–19.

Karakas, A. (2017). The forgotten voices in higher education: Students’ satisfaction with English-medium instruction. Online Submission, 12 (1), 1–14.

Kırkgöz, Y. (2005). Motivation and student perception of studying in an English-medium university. Journal of Language and Linguistic Studies, 1 (1), 101–123.

Luke, A. (2012). Critical literacy: Foundational notes. Theory Into Practice, 51 (1), 4–11.

Macaro, E. / Curle, S. / Pun, J. / An, J. / Dearden, J. (2018). A systematic review of English medium instruction in higher education. Language Teaching, 51 (1), 36–76.

Morell, T. (2020). EMI teacher training with a multimodal and interactive approach: A new horizon for LSP specialists. Language Value, 12 (1), 56–87.

Nikula, T. / Nashaat-Sobhy, N. / Minardi, S. / Gülle, T. / Yalçın, S. / Duman, S.K. / Bozbıyık, M. / Delibegović Džanić, N. / Ellison, M. / Gerns, P. / Gómez, E. / Hanušová, S. / Kováčiková, E. / Kääntä, L. / Lin, A. / Llinares, A. / Yi Lo, Y. / Lopriore, L. / Meyer, O. / Morton, T. / Neville, C. / Rannu, K. / Sağlamel, H. / Sula, G. / Sulkunen, S. / Pavičić Takač, V. / Tiermas, A. / Ting, T. / Tsagari, D. / Yüksel, G. / Žmavc, J. (2024). Towards an initial operationalisation of disciplinary literacies: A paper by CLILNetLE Working Group 1. V1. PHAIDRA repository (University of Vienna). https://hdl.handle.net/11353/10.2050621

Pecorari, D. / Malmström, H. (2018). At the crossroads of TESOL and English medium instruction. TESOL Quarterly, 52(3), 497–515.

Rieder-Marschallinger, S. / Minardi, S. (2024). Coding and analysis manual – CDF-based analysis. Unpublished.

Wingate, U. (2018). Academic literacy across the curriculum: Towards a collaborative instructional approach. Language Teaching, 51 (3), 349–364.

Yıldız, M. / Soruç, A. / Griffiths, C. (2017). Challenges and needs of students in the EMI (English as a medium of instruction) classroom. Konin Language Studies, 5 (4), 387–402.

Themes by Openjournaltheme.com