Między dźwiękiem, słowem i obrazem: o przestrzenności w muzyce
Main Article Content
Abstrakt
The aim of this paper is to analyse the role of space in the imagination of music listeners. It includes general observations on the place and the importance of the problem of space in musical studies and it explores the peculiarity of some aspects of the music reception. Furthermore, it focuses on the relationship between literature and 19th century programme music in order to point different techniques used by composers to produce spatial associations in listeners’ imagination.
Downloads
Download data is not yet available.
Article Details
Jak cytować
Płaczek, K. (2018). Między dźwiękiem, słowem i obrazem: o przestrzenności w muzyce. Investigationes Linguisticae, 36, 70-85. https://doi.org/10.14746/il.2017.36.5.
Numer
Dział
Artykuły
Bibliografia
- Agawu, V. K. 1991. Playing with Signs. A semiotic interpretation of classical music. Princeton, New Jersey: Princeton University Press. @: https://is.muni.cz/el/1421/podzim2007/VH_53/Agawu_Playing_with_Signs.pdf?lang=en;zpet=%2Fvyhledavani%2F%3Fsearch%3Dkosmologie%20agenda:th%26start%3D6
- Arnold, Ben. 2002. The Liszt Companion. Westport: Greenwood Press.
- Baquero Goyanes, M. 1995. Estructuras de la novela actual. Madryt: Castalia.
- Bloody daughter [film]. 2014. Reż. Stéphanie Argerich. Francja: Intermezzo films.
- Byron, G. G. B. 1955. Wędrówki Childe Harolda. Dramaty. Przekł. J. Kasprowicz. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
- Eggebrecht, H. H. 1992. Muzyka i czas. w: Dahlhaus, C., Eggebrecht, H. H. Co to jest muzyka? Przekł. D. Lachowska. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. 160-164.
- Harnoncourt, N. 1995. Muzyka mową dźwięków. Przekł. M. Czajka. Warszawa: Ruch Muzyczny.
- Harnoncourt, N. 1999. Dialog muzyczny: rozważania o Monteverdim, Bachu i Mozarcie. Przekł. M. Czajka. Warszawa: Ruch Muzyczny.
- Ishiguro, M. A. 2010. The affective properties of keys in instrumental music from the late nineteenth and early twentieth centuries (rozprawa doktorska). University of Massachusetts Amherst. @: http://scholarworks.umass.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1561&context=theses
- Kregor, J. 2015. Program music. Cambridge: Cambridge University Press. @: https://books.google.pl/books?id=rqwPBgAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false
- Lafond-Kettlitz, B. 2009. Die Alpen in Literatur und Malerei. Albrecht von Haller, Caspar Wolf, Ludwig Hohl, Ferdinand Hodler. w: Études Germaniques, 4 (256). Klincksieck. @: https://www.cairn.info/revue-etudes-germaniques-2009-4-page-933.htm
- Langer, S. 1953. Feeling and Form. A Theory of Art. Nowy Jork: Charles Scribner’s Sons. @: https://monoskop.org/images/1/11/Langer_Susanne_K_Feeling_and_Form_A_Theory_of_Art.pdf
- Lissa, Z. 1974. Wstęp do muzykologii. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Naukowe.
- Liszt, F. 1855. Années de pèlerinage. Première Année. Suisse. Mainz: Schott. @: http://imslp.nl/imglnks/usimg/2/21/IMSLP13834-Liszt_-_S160_Ann%C3%A9es_de_PC3%A8lerinage_1%C3%A8re_Ann%C3%A9e_No1-5_(Schott).pdf, http://imslp.nl/imglnks/usimg/d/dd/IMSLP13835-Liszt_-_S160_Ann%C3%A9es_de_P%C3%A8lerinage_1%C3%A8re_Ann%C3%A9e_No6-9_(Schott).pdf
- Losiak, R. 2005. Doświadczenie odbioru muzyki w świetle fenomenologii percepcji Maurice’a Merleau-Ponty’ego. Muzyka, 1. 87-115.
- Losiak, R. 2012. Muzyka bliżej ciała. Wokół problemu percepcji muzycznej. w: Acta Universitatis Wratislaviensis, 3426. 149-162. @: pkult.sjol.eu/download.php?id=4727d23aaa8265e6b52448f428b69289650fe154
- Michels, U. 1995. Atlas muzyki, t. I. Przekł. P. Maculewicz. Warszawa: Pruszyński i S-ka.
- Nowik, W. 2015. Ku uniwersalizmowi sztuk – Franciszek Liszt. «Lata pielgrzymki. Rok drugi. Włochy». Polski Rocznik Muzykologiczny 2015. 139-154. @: http://www.zkp.org.pl/files/IwonkaL/Polski%20Rocznik%20Muzykologiczny/PRM_2015_Nowik.pdf
- Okoński, M. 2013. O obszarach muzycznej czasoprzestrzeni w twórczości chóralnej a capella Andrzeja Koszewskiego. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. @: http://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/1430Marta%20Okonski%20O%20obszarach%20muzycznej%20czasoprzestrzeni%20w%20tworczosci%20choralnej%20a%20cappella.pdf?sequence=1
- Pauer, E. 1876. The Beautiful in Music. Londyn: Novello. @: https://ia802505.us.archive.org/34/items/elementsofthebea010421mbp/elementsofthebea010421mbp.pdf
- Polony, L. 2007. Przestrzeń i muzyka. Kraków: Akademia Muzyczna w Krakowie.
- Roger, A. 2007. Breve tratado del paisaje. Madryt: Biblioteca Nueva.
- Rousseau, J. J. 1768. Dictionnaire de musique. Paryż: Chez la veuve Duchesne. @: http://imslp.nl/imglnks/usimg/e/e5/IMSLP72006-PMLP144356-Dictionnaire_de_musique_(1768).pdf
- Schmid, C. 2010. Historisches Lexikon der Schweiz. @: http://www.hls-dhs-dss.ch/textes/d/D17439.php
- Scruton, R. 2009. Understanding music. Philosophy and interpretation. Londyn, Nowy Jork: Continuum. @: https://portalconservador.com/livros/Roger-Scruton-Understanding-Music1.pdf
- Smetana, B. 1950. Die Moldau. Symphonic poem. Londyn: Boosey & Hawkes.
- Solyok, I., Mező, I. 1976. Preface. w: Ferenc Liszt. New Edition of the Complete Works. Series I. Works for piano solo. Bazylea: Bärenreiter Kassel. X-XII. @: http://imslp.eu/files/imglnks/euimg/8/82/IMSLP176822-PMLP09968-Liszt_NLA_Serie_I_Band_06_00_Vorwort_scan.pdf
- Strawiński, I. 1980. Poetyka muzyczna. Przekł. S. Jarociński. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
- Szymańska-Stułka, K. 2015. Idea przestrzeni w muzyce. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Muzycznego Fryderka Chopina.
- Tarasti, E. 2008. Los signos en la historia de la música, historia de la semiótica musical. Tópicos del seminario, 19. 15-71. @: http://www.scielo.org.mx/pdf/tods/n19/n19a2.pdf
- Tarasti, E. (red.) 2009. Space in Musical Semiosis. An Abductive Theory of the Musical Composition Process. Helsinki: Hakapaino. @: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/19374/spaceinm.pdf?sequence=2
- Tagg, P. 2013. Music’s Meanings. Nowy Jork: The Mass Media Music Scholar’s Press. @: http://tagg.org/bookxtrax/NonMuso/NonMusoAll.pdf
- Yourcenar, M. 1998. Aleksis, czyli traktat o daremnych zmaganiach. Przekł. K. Dolatowska. Warszawa: Sic!
- Wasilewska-Chmura, M. 2011. Przestrzeń intermedialna literatury i muzyki: muzyka jako model i tworzywo w szwedzkiej poezji późnego modernizmu i awangardy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Wójcik, D. 1999. ABC form muzycznych. Kraków: Musica Iagellonica.