Edukacja, idea uniwersytetu, ewaluacja
Main Article Content
Abstrakt
Wychowanie tkwi w centrum zainteresowania każdego społeczeństwa i wiąże się nierozdzielnie z władzą, leży zatem u podstaw każdego programu politycznego, choćby nawet nieuświadomionego, jak w przypadku społeczeństw tradycyjnych, a bardzo wyraźnie w projektach utopijnych, co można zaobserwować od Państwa Platona po eksperyment komunistyczny czy także państwa demokratyczne. Z tego powodu system edukacyjny staje się nie tylko ważnym narzędziem w rękach struktur politycznych, ale ma przemożny wpływ na sferę kultury. Chciałbym skupić się na aspekcie kulturowym czy, jak ktoś woli, cywilizacyjnym dzisiejszej edukacji w krajach Zachodu, ze szczególnym zwróceniem uwagi na uniwersytet, instytucję, która jest wytworem właśnie kultury europejskiej i zrodziła się z cech dla niej specyficznych. Zastanowię się w tym kontekście nad miejscem i rolą ewaluacji w systemie kształcenia.
Downloads
Article Details
Referencje
- Arendt H. 2011. Między czasem minionym a przyszłym, tłum. M. Godyń, W. Madej, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa.
- Arystoteles 2008. Polityka, słowo wstępne, komentarz, tłum. L. Piotrowicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Boudon R. 2008. Efekt odwrócenia. Niezamierzone skutki działań społecznych, tłum. A. Karpowicz, Oficyna Naukowa, Warszawa.
- Dąbrowa-Szefler M. 2003. System nauki i szkolnictwa wyższego. Funkcjonowanie i elementy zarządzania, Uniwersytet Warszawski, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa.
- Dobek R. 2005. Raymond Aron – dialog z historią i polityką, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
- Eliot T.S. 2007. Ku definicji kultury, w: T.S. Eliot: Chrześcijaństwo, kultura, polityka, tłum. P. Kimla, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
- Himmelfarb G. 2009. Kto się ośmieli i pozwoli ubogiemu umrzeć z głodu, w: A. de Tocqueville: Raport o pauperyzmie, tłum. J. Strzelecka, W. Turopolski, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 66–83.
- Kierzkowski T. 2002. Ocena (ewaluacja) programów i projektów o charakterze społeczno-gospodarczym w kontekście przystąpienia Polski do Unii Europejskiej (https://www.ewaluacja.gov.pl/Dokumenty_ewaulacyjne/Documents/eksp_05.pdf [dostęp 22.05.2015]).
- Liiceanu G. 2001. Dziennik z Păltinişu, tłum. I. Kania, Pogranicze, Sejny.
- MacIntyre A. 2009. Trzy antagonistyczne wersje dociekań moralnych. Etyka, Genealogia i Tradycja, tłum. M. Filipczuk, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
- Nowakowska-Siuta R. 2005. Uniwersytet w systemie szkolnictwa wyższego Niemiec na europejskim tle porównawczym, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
- Oakeshott M. 1991. Idea uniwersytetu, tłum. T. Stanek, „Res Publica”, nr 9–10.
- Ortega y Gasset J. 2002. Misja uniwersytetu, tłum. H. Woźniakowski, „Pressje”, nr 1.
- Strauss L. 1998. Wykształcenie liberalne i odpowiedzialność, w: L. Strauss: Sokratejskie pytania. Eseje wybrane, tłum. P. Maciejko, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa, s. 259–262.
- Strauss L. 2007. Czym jest edukacja liberalna?, tłum. Ł. Dominiak, „Dialogi polityczne”, nr 7, marzec.
- Walzer M. 2007. Sfery sprawiedliwości. Obrona pluralizmu i równości, tłum. M. Szczubiałka, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.