Edukacyjna forma otwarta. Filozofia społeczna Oskara Hansena a idea uczenia się przez całe życie
Main Article Content
Abstrakt
Koncepcja lifelong learning została szczególnie silnie zaakcentowana w tzw. Raporcie Delorsa, przygotowanym blisko 20 lat temu na zlecenie ONZ. Raport zawiera wiele wskazówek dotyczących edukacji w XXI wieku, ze szczególnym naciskiem położonym na edukację przez całe życie. Zdaniem autorów Raportu edukacja człowieka powinna być pojmowana jako proces ciągły, otwarty i zmienny, dostosowujący się do określonych potrzeb, wynikających z rozwoju człowieka. Celem artykułu jest powiązanie idei uczenia się przez całe życie z założeniami Formy Otwartej, stanowiącymi podstawę filozofii społecznej Oskara Hansena. Rozszerzenie perspektywy patrzenia na edukację – jako instytucjonalną i pozainstytucjonalną strukturę – oraz na uczenie się człowieka o założeniach Formy Otwartej i Formy Zamkniętej Hansena jest szansą na lepsze zrozumienie znaczenia idei uczenia się przez całe życie w warunkach nieustającej zmiany społecznej.
Downloads
Download data is not yet available.
Article Details
Jak cytować
Sobierajski, T. (2014). Edukacyjna forma otwarta. Filozofia społeczna Oskara Hansena a idea uczenia się przez całe życie. Nauka I Szkolnictwo Wyższe, (1-2(43-44), 183-190. Pobrano z https://pressto.amu.edu.pl/index.php/nsw/article/view/1649
Dział
Articles
Referencje
- Bis D. 2012. Polityka oświatowa Unii Europejskiej w obszarze kształcenia ustawicznego, w: B. Wołosiuk, M. Nowak (red.): Kształcenie zawodowe i ustawiczne a potrzeba rynku, Wydawnictwo Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II, Biała Podlaska.
- Delors J., Al-Mufti I., Amagi I., Carneiro R., Chung F., Geremek B., Gorham W., Kornhauser A., Manley M., Padrón Quero M., Savane M.-A., Singh K., Stavenhagen R., Suhr M.W., Nanzhao Z. 1998. Edukacja – jest w niej ukryty skarb: Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku, tłum. W. Rabczuk, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Wydawnictwa UNESCO, Warszawa.
- Downes S. 2007. Models for Sustainable Open Educational Resources, „Interdisciplinary Journal of Knowledge and Learning Objects”, t. 3, s. 29–44.
- Furmanek W. 2009. Podstawy edukacji zawodowej, Wydawnictwo Fosze, Rzeszów.
- Hansen O. 2005. Zobaczyć świat. Forma Zamknięta czy Forma Otwarta. Struktury Wizualne. O wizualnej semantyce, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa.
- Hansen O. 2009. Forma Otwarta w architekturze. Sztuka wielkiej liczby, w: M. Lachowski, M. Linkowska, Z. Sobczuk (red.): Wobec Formy Otwartej Oskara Hansena. Idea – utopia – reinterpretacja, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, Lublin.
- Lachowski M., Linkowska M., Sobczuk Z. (red.) 2009. Wobec Formy Otwartej Oskara Hansena. Idea – utopia – reinterpretacja, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, Lublin.
- Semeniuk M. 2012. Forma otwarta w twórczości różnych architektów, „Budownictwo i Architektura”, t. 11, s. 35–54.
- Skrzypek M. 2009. Forma Otwarta jako narzędzie myślenia i działania, w: M. Lachowski, M. Linkowska, Z. Sobczuk (red.): Wobec Formy Otwartej Oskara Hansena. Idea – utopia – reinterpretacja, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, Lublin.
- Sobierajski T. 2013. Doradztwo zawodowe. Uniwersalizm i konceptualizacja, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
- Springer F. 2011. Źle urodzone. Reportaże o architekturze PRL-u, Karakter, Kraków.
- Wolfflin H. 1962 Podstawowe pojęcia historii sztuki, tłum. D. Hanulanka, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław – Warszawa – Kraków.