Abstrakt
W myśl Deklaracji Bolońskiej przedmioty nauczane na studiach, także humanistyczne, powinny być opisane w wystandaryzowanych sylabusach. Wymaga się, aby przedstawiać w nich nie wiedzę, którą się przekazuje, ale spodziewane efekty kształcenia i kompetencje. Efekty kształcenia i kompetencje, które student nabywa po zaliczeniu przedmiotu powinny być opisane w sposób konkretny, a nawet mierzalny. Trudno jednak w ten sposób ujmować kształcenie humanistów, którego podstawowym celem ma być przygotowanie ich do pełnienia roli „krytycznego interpretatora współczesności, przeszłości i przyszłości [...] troszczącego się o kulturę wyższą, odpowiedzialnego za jej stan i status w życiu społecznym”.
Bibliografia
Bucholc M., Śpiewak P. 2009 Produkcja uniwersytecka, „Tygodnik Powszechny”, nr 40, 4 października.
Efekty... 2010 Efekty kształcenia jako podstawa budowy programów studiów. Pomocne informacje (http://www.bjk.uw.edu.pl/filespdf/efekty_ksztalcenia_pomoc.pdf).
Gajda S. 2009 Tekst wystąpienia podczas panelu „Humanistyka dla przyszłości. Potencjał - szanse - perspektywy”, „Nauka” , nr 1.
Innego... 2007 Innego końca świata nie będzie. Z Barbarą Skargą rozmawiają Katarzyna Janowska i Piotr Mucharski, Wydawnictwo Znak, Kraków 2007
Merta T. 2009 Tekst wystąpienia podczas panelu „Humanistyka dla przyszłości. Potencjał - szanse - perspektywy”, „Nauka”, nr 1.
Sarnowska-Temeriusz E. 2009 Tekst wystąpienia podczas panelu „Humanistyka dla przyszłości. Potencjał - szanse - perspektywy”, „Nauka” , nr 1.
Skarga B. 2008 Wiedza najszczytniejsza, „Gazeta Wyborcza” , 12 lipca.