Polityka edukacyjna jako polityka prawdy w społeczeństwie ponowoczesnym
Main Article Content
Abstrakt
Główną inspiracją do napisania niniejszego artykułu była koncepcja władzy-wiedzy Michela Foucaulta, teoria reprodukcji Pierre’a Bourdieu oraz koncepcja modernizacji refleksyjnej Ulricha Becka. Celem autorów jest analiza podstawowych pojęć oraz idei związanych z liberalnym dyskursem dotyczącym edukacji oraz reprodukcji wiedzy w społeczeństwie ponowoczesnym, odznaczającym się globalizacją wiedzy, a zarazem prywatyzacją mechanizmów poznawczych. Autorzy stawiają tezę, że wyżej wymienione procesy wiążą się w ramach odgórnego i wszechogarniającego imperatywu samorealizacji i racjonalności jednostkowej, który pozwala na przenikanie logiki zarządzania rynkiem na poziom mikromechanizmów reprodukcji podmiotowości. Rezultatem tego procesu są zmiany zachodzące we współczesnych programach edukacyjnych Unii Europejskiej i OECD. Tym samym współczesna polityka edukacyjna staje się narzędziem swoistej liberalnej polityki poznania opartej na idei rational actor, zaś system edukacji reprodukuje strukturalne urynkowienie społeczeństwa.
Downloads
Article Details
Referencje
- Ball S.J. 1994 Zarządzanie jako technologia moralna, w: S.J. Bali (red.): Foucault i edukacja, tłum. K. Kwaśniewicz, Oficyna Wydawnicza „Impuls” , Kraków.
- Bauman Z. 1995 Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
- Bauman Z. 1998 Prawodawcy i tłumacze, tłum. A. Ceynowa, J. Giebułtowski, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa.
- Beck U. 2002 Społeczeństwo ryzyka. W drodze ku innej nowoczesności, tłum. S. Cieśla, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
- Beck U., Giddens A., Lash S. 2009 Modernizacja refleksyjna, tłum. J. Konieczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Białecki I. 2006 Pojęcie kompetencji: polityka wobec edukacji i rynku pracy, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 2/28.
- Bourdieu R 2006a Medytacje pascaliańskie, tłum. K. Wakar, Oficyna Naukowa, Warszawa.
- Bourdieu P., Passeron J-C. 2006b Reprodukcja. Elementy teorii nauczania, tłum. E. Neyman, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Castells M. 2007 Społeczeństwo sieci, tłum. M. Marody, K. Pawluś, J. Stawiński, S. Szymański, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Deleuze G. 2007 Postscriptum o społeczeństwach kontroli, w: G. Deleuze, Negocjacje 1972-1990, tłum. M Herer, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, Wrocław.
- Fatyga B., Tyszkiewicz A., Zieliński R 2001 Skala i powody wypadania uczniów z systemu edukacji w Polsce, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.
- Hardt M., Negri A. 2005 Imperium, tłum. S. Ślusarski, A. Kołbaniuk, Wydawnictwo WAB, Warszawa.
- Foucault M. 1981 Truth and Power, w: M. Foucault: Power/Knowledge: Selected Inten/iews and Other Writings 1972-1977, tłum. C. Gordon, Pantheon Books, New York.
- Foucault M. 1998 Trzeba bronić społeczeństwa. Wykłady w College de France 1976, tłum. M. Kowalska, Wydawnictwo KR, Warszawa.
- Foucault M. 2002 Porządek dyskursu, tłum. M. Kozłowski, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
- Foucault M. 2004 Abnormal. Lectures at the College de France 1974-1975, tłum. G. Burchell, Picador, New York.
- Foucault M. 2008 Birth of Biopolitics. Lectures at the College de France 1978-1979, tłum. G. Burchell, Palgrave Macmillan, New York.
- Nowak A.W. 2010 Uniwersytet to akcelerator podziałów klasowych. Z Andrzejem W. Nowakiem rozmawia Krystian Szadkowski, „Praktyka Teoretyczna” , nr 1 (http://www.praktykateoretyczna.pl/Nowak.pdf).
- Ostrowicka-Miszewska H. 2007 Zakładnicy przyszłości - o dyskursywnej polityce wobec młodzieży, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 1.