Abstrakt
W środowisku naukowym panuje powszechne przekonanie o głębokim kryzysie, w jakim znalazła się nauka w Polsce. Poglądy na temat źródeł, przejawów, następstw oraz koniecznych skutków zaradczych tego kryzysu różnią się jednak biegunowo. Przeważa opinia, że jego głównym źródłem jest niedofinansowanie budżetowe badań. Autor artykułu polemizuje z tym poglądem. Stawia tezę, że głównym źródłem kryzysu są formy zarządzania nauką, niedostosowane do realiów Polski jako kraju ścigającego państwa rozwinięte gospodarczo.
Bibliografia
Dąbrowa-Szefler M., Gulczyńska H., Jabłecka J., Świerzbowska-Kowalik E. 1998 Mobilność pracowników naukowych w Polsce, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Freeman Ch., 1992 Science and Economy at the National Level, w: The Economics of Hope. Essays on Technical Change, Economic Growth and the Environment, Pinter Publishers London - New York.
Knowledge... 1995 Knowledge Enriches, NWO Policy Document 1996-2000, Netherlands Organization for Scientific Research, The Hague.
Lipsey R. G. 1998 Technology Policies in Neo-classical and Structuralist-evolutionary Models, „STI Review”, nr 22.
Markowski T., Stawasz E, Matusiak K. B. 1998 Wybrane problemy polityki innowacyjnej w Polsce, Fundacja Edukacji Ekonomicznej, Łódź (maszynopis).
Rip A. 1994 The Republic o t Science in the 1990s, „Higher Education”, nr 28.
Ziman J. 1994 Prometheus Bound. Science in a Dynamic Steady State, Cambridge University Press, Cambridge.