THE UNKNOWN FACE OF KUSAMA YAYOI – JAPANESE ARTIST AND WRITER

Main Article Content

Paweł Pachciarek

Abstract

Even though the interest in Yayoi Kusama has been growing since the end of the last century, there are still undiscovered aspects of her works which are addressed in this paper. I try to show how her works from the early period can be interpreted in the context of tradition and the key assumptions of Japanese art. I proceed to discuss the literary output of the artist which now seems to go unnoticed by a wider audience. To conclude, I will answer the question of what brings together the experiences of Kusama and the story of Alice in Wonderland.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pachciarek, P. (2016). THE UNKNOWN FACE OF KUSAMA YAYOI – JAPANESE ARTIST AND WRITER. Porównania, 18, 321-337. https://doi.org/10.14746/p.2016.18.10724
Section
Articles

References

  1. Carroll Lewis. Alice’s Adventures in Wonderland, with artwork by Yayoi Kusama. London: Penguin Books, 2012.
  2. Durix Claude. Sto kluczy Zen. Przeł. Przemysław Ilukowicz. Poznań: Oficyna Wydawnicza, 1999.
  3. Hirst Damien. “Across the Water. Interview with Yayoi Kusama”. Now (1998).
  4. Kristeva Julia. Czarne Słońce. Depresja i Melancholia. Przeł. Michał Paweł Markowski, Remigiusz Ryziński. Kraków: Universitas, 2007.
  5. Kusama Yayoi. Manhattan jisatsu misui jōshūhan (Uzależnienie od prób samobójczych na Manhattanie). Tokio: Kadokawa Bunko, 1984.
  6. Kusama Yayoi. Komunikat prasowy do Happeningu Alicja w Krainie Czarów, Central Park, Nowy York, 11 sierpnia 1968, ze zbiorów Studia Kusamy, kopia w posiadaniu autora.
  7. Kusama Yayoi. Kurisutofā Danshōkutsu (Zagłębie Męskich Prostytutek na Ulicy Krzysztofa). Tokio: Jishiritsu Shobō, 1989.
  8. Kusama Yayoi. Mugen no Ami (Nieskończone Sieci). Tokio: Sakuhinsha, 2011.
  9. Kusama Yayoi. Open Letter to My Hero, Richard M. Nixon, 11 listopada 1968, ze zbiorów Studia Kusamy, kopia w posiadaniu autora.
  10. Morris Francess et al. Yayoi Kusama. London: Tate Publishing, 2012.
  11. Shinkawa Takashi. „Bungaku ni mo hana hiraku, hirui naki sōzō no chikara” (Także w literaturze rozkwita jej niezwykła moc twórcza), w: Red. Pen Henshūbu, Yappari Suki Da! Kusama Yayoi (Kochamy Kusamę Yayoi!). Tokio: Hankyū komyunikēshonzu, 2011.
  12. Takaki Akio et al. Kusama Yayoi, Tatakau (Walka Kusamy Yayoi). Tokio: ACCESS, 2011.
  13. Tatehata Akira. “Early Work”. Red. L. Neri, T. Goto. Yayoi Kusama. Nowy York: Rizzoli International Publictions, 2012.
  14. Tatehata Akira. „Tanjun ni shite fukuzatsu na, Kusama wārudo no nazo” (Rozwikłanie zagadki, tajemnica świata Kusamy). Red. Pen Henshūbu, Yappari Suki Da! Kusama Yayoi (Kochamy KusamęYayoi!). Tokio: Hankyū komyunikēshonzu, 2011.
  15. Ueda Makoto. „Szukając podobieństwa do natury”. Estetyka japońska: Słowo i obrazy. Red. K. Wilkoszewska. Kraków: Universitas, 2005.
  16. Wilkoszewska Krystyna. Wariacje na postmodernizm. Kraków: Universitas, 2000.
  17. Žižek Slavoj. Lacan. Przewodnik Krytyki Politycznej. Przeł. Julian Kutyła. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2008.