Abstract
Artur Klinau describes his home town like Capanella’s classic utopia. During the two centuries of colonial history Minsk was only one of the several planets orbiting around Moscow, the city where communist children sang their Anthem to the Sun: Пусть всегда будет солнце. The creators of the utopia had deprived Minsk of its history, therefore the city no longer possessed anything that
could have stopped the project. Sun City was part of an enormous Eurasian composition. It was
built as a triumphal arch, as a gate to Moscow. The solar symbol of power reminds us of oriental
despotism. It recalls Persepolis, the sacred centre visited by the emperor at the time of the vernal
equinox to receive the dependents’ homage. The two rows of palaces in Minsk look like decoration of a scenery. Using the terminology of postmodern architecture, the Prospect might be properly described with Robert Venturi’ classical instance of Las Vegas. The two rows of palaces stand out of their environment just like the commercial strip stands in contrast to the desert. The protagonist runs away from this world of illusions to the precolonial history.
References
Przybylski Ryszard, Janion Maria, Sprawa Stawrogina. Warszawa, Sic! 1996, s. 9.
Rybicka Elżbieta, Geopoetyka (o mieście, przestrzeni i miejscu we współczesnych teoriach i praktykach kulturowych. W: Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy. Red. M. P. Markowski, R. Nycz. Kraków, Universitas 2006, s. 481.
Andruchowycz Jurij, Stasiuk Andrzej, Moja Europa. Wołowiec, Czarne 2001, s. 25–27.
Skórczewski Dariusz, Polska skolonizowana, Polska zorientalizowana. Teoria postkolonialna wobec „innej Europy”. „Porównania” 2009, nr 6, s. 95.
Klinau Artur, Mińsk. Przewodnik po Mieście Słońca. Przeł. M. Buchalik. Wołowiec, Czarne 2006, s. 12.
Walicki Andrzej, Rosja, katolicyzm i sprawa polska. Warszawa, Prószyński i S-ka 2003, s. 116.
Miłosz Czesław, Rodzinna Europa. Warszawa 2004, s. 20.
Kato Ariko, Księga jako topos pisania i rysowania. Ilustracje Brunona Schulza do Sanatorium pod Klepsydrą. W: Bruno Schulz jako bohater literacki – Schulzowskie inspiracje i interpretacje. Notatki literackie i naukowe IV Międzynarodowego Festiwalu Brunona Schulza w Drohobyczu. Drohobycz 2010, s. 206–207.
Venturi Robert, Brown Denise Scott, Izenour Steven, Learning from Las Vegas. The forgotten symbolism of architectural form. Cambridge 1972.
Vay Tamás, A posztmodern Amerikában. Tematikus napló. Budapest 1991, s. 11–15.
License
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license