Abstract
The article considers examples of the post-1989 Polish prose exposing the results of a long-term subaltern condition. These results get activated in relations with the Other. They are asymmetrical because they concern unequal subjects. The article posits that the phantasm of the motherland (that which is the most ‘self’) has a constructing form and selective character. It poses the thesis that the problem of the Polish petrified dominant narration with the motherland at the center of attention and subject identity marked with a specific relation to the Other is that it does not want to admit that cultural authority is created by the present time and not the past. There is a constant interchange in meaning – from forgetting to remembering and back – that takes place between them.
References
Bełza Władysław, Katechizm polskiego dziecka (incipit), http://pl.wikisource.org/wiki/Katechizm_pol skiego_dziecka (dostęp: 3.01.13)
Gosk Hanna, Opowieści „skolonizowanego/kolonizatora”. W kręgu studiów postzależnościowych nad literaturą polską XX i XXI wieku. Kraków, Universitas 2010.
Gosk Hanna, Fantazmat i fetysz ojczyzny w najnowszej prozie polskiej. W: Fantazmaty i fetysze w literaturze XX (i XXI) wieku. Red. J. Wierzejska, T. Wójcik, A. Zieniewicz. Warszawa, Elipsa 2011.
Stachowicz Krzysztof, Fenomenologia a dialog, http://www.tezeusz.pl/cms/tz/index.php?id=2167 (dostęp 19.01.13).
Jacyno Małgorzata, Iluzje codzienności. O teorii socjologicznej Pierre’a Bourdieu. Warszawa, IFiS PAN 1997, s. 49.
Bourdieu Pierre, Zmysł praktyczny. Przeł. M. Falski. Kraków, Wydawnictwo UJ 2008, s. 76
Masłowska Dorota, Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną. Warszawa, Lampa i Iskra Boża 2002.
Karpowicz Ignacy, Niehalo. Wołowiec, Czarne 2006.
Bieńkowski Dawid, Biało-czerwony. Warszawa, W.A.B. 2007.
Umińska-Keff Bożena, Utwór o Matce i Ojczyźnie. Kraków, Ha!art 2008.
Chutnik Sylwia, Dzidzia. Warszawa, świat książki 2010.
Bhabha Homi, Location of the Culture, Routledge, London 1994, s. 37.
Bhabha Homi, Miejsca kultury. Przeł. T. Dobrogoszcz. Kraków, WUJ 2010.
Bhabha Homi, DessemiNacja. Czas, narracja i marginesy współczesnego narodu. Przeł. T. Dobrogoszcz, „Literatura na Świecie” 2008 nr 1–2, s. 203–204.
License
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license