Abstract
In this paper, I intended to analyse Polish feature films devoted to three central categories: orientalism, postcolonialism and the clash of cultures (civilizations). This article presents the Polish cinema in the following three areas and types. First of all, there are works which show an exotic, oriental space. Secondly, there are films with a hero who is a stranger and an enemy. Finally, in the newest films the protagonist – a new comer from the East – becomes accepted and understood.
References
Kuźma Erazm, Mit Orientu i kultury zachodniej w literaturze XIX i XX wieku. Szczecin, Wyższa Szkoła Pedagogiczna 1980.
Kornacki Krzysztof, Polskie Kino nowej Przygody. W: J. Szyłak, S. J. Konefał, K. Kaczor, T. Pstrągowski, K. Kornacki i inni, Kino Nowej Przygody. Gdańsk, słowo/obraz terytoria 2011, s. 93.
Marszałek Rafał, Film fabularny. W: M. Czerwiński, R. Marszałek, S. Ozimek, E. Nurczyńska-Fidelska i inni, Historia filmu polskiego. Tom VI. Warszawa 1994, s. 70.
Markowski Michał Paweł, Postkolonializm. W: A. Burzyńska, M. P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik. Kraków, Znak 2006, s. 551.
Young Robert J. C., Postkolonialzim. Wprowadzenie. Przeł. Marek Król. Kraków, WUJ 2012.
Kieniewicz Jan, Interpretacje kolonialne, postkolonialne i politycznie poprawne W: Wokół W pustyni i w puszczy. Oprac. i red. J. Axer i T. Bubnicki. Kraków, Universitas 2012.
Tokarska-Bakir Joanna, Biało-czerwone i czarne, „Gazeta Wyborcza” 15.11.2011.
Said Edward, Orientalizm. Przeł. M. Wyrwas-Wiśniewska. Poznań, Zysk i S-ka 2005, s. 34.
Said Edward, Kultura i imperializm. Przeł. M. Wyrwas-Wiśniewska. Kraków, WUJ 2009, s. 7–8.
Huntington Samuel P., Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego. Przeł. H. Jankowska. Warszawa, Muza 1997.
Bhabha Homi, Miejsca kultury. Przeł. T. Dobrogoszcz. Kraków, WUJ 2010, s. 185.
License
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license