Abstract
Artykuł analizuje obecność wątków orientalnych (blisko- i dalekowschodnich) w polskim filmach fabularnych zrealizowanych po II wojnie światowej w perspektywie takich pojęć jak: orientalizm, postkolonializm i zderzenie kultur. Wynika z tych obserwacji, że obecność tych wątków w naszym kinie jest wciąż skromna, choć po przełomie politycznym z 1989 roku jest ich nieco więcej. Grupuje omawiane filmy w trzy typy: pokazujące egzotykę przestrzeni rodem ze Wschodu, przedstawiające bohatera który jest obcym i wrogiem oraz te, w których przybysz ze Wschodu zaczyna być rozumiany i akceptowany, co ma miejsce w utworach najnowszych.
Literaturhinweise
Kuźma Erazm, Mit Orientu i kultury zachodniej w literaturze XIX i XX wieku. Szczecin, Wyższa Szkoła Pedagogiczna 1980.
Kornacki Krzysztof, Polskie Kino nowej Przygody. W: J. Szyłak, S. J. Konefał, K. Kaczor, T. Pstrągowski, K. Kornacki i inni, Kino Nowej Przygody. Gdańsk, słowo/obraz terytoria 2011, s. 93.
Marszałek Rafał, Film fabularny. W: M. Czerwiński, R. Marszałek, S. Ozimek, E. Nurczyńska-Fidelska i inni, Historia filmu polskiego. Tom VI. Warszawa 1994, s. 70.
Markowski Michał Paweł, Postkolonializm. W: A. Burzyńska, M. P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik. Kraków, Znak 2006, s. 551.
Young Robert J. C., Postkolonialzim. Wprowadzenie. Przeł. Marek Król. Kraków, WUJ 2012.
Kieniewicz Jan, Interpretacje kolonialne, postkolonialne i politycznie poprawne W: Wokół W pustyni i w puszczy. Oprac. i red. J. Axer i T. Bubnicki. Kraków, Universitas 2012.
Tokarska-Bakir Joanna, Biało-czerwone i czarne, „Gazeta Wyborcza” 15.11.2011.
Said Edward, Orientalizm. Przeł. M. Wyrwas-Wiśniewska. Poznań, Zysk i S-ka 2005, s. 34.
Said Edward, Kultura i imperializm. Przeł. M. Wyrwas-Wiśniewska. Kraków, WUJ 2009, s. 7–8.
Huntington Samuel P., Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego. Przeł. H. Jankowska. Warszawa, Muza 1997.
Bhabha Homi, Miejsca kultury. Przeł. T. Dobrogoszcz. Kraków, WUJ 2010, s. 185.
Lizenz
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license