Abstract
Based on previous analyses, this study uses the theoretical discourse of comparative imagology to show the productive aspects of this discipline on the material which can document the relationship between politics and literature. The particular works that were chosen for analysis constitute crucial events in the development of Slovac literature and allow to make references to Central European literature of the 1940s. The paper also focuses on other symptoms: two phases of dissent, internal emigration, internal freedom, some types of self-images and their fulfilment or impact in the structure of literary work. This study informs about the specific type of Slovak literature and aims at providing a de-ideologized picture of Slovak literature as a literature of the rural type.
References
Arendt Hanah: Púvod totalitarizmu I-III. Praha: Oikoymenh, 1996.
Bátorová, Mária: J. C. Hronský a moderna. Mýtus a mytológia v literatúre. Bratislava: Veda, 2000, p. 77 – 85
Bátorová, Mária: Dominik Tatarka slovenský Don Quijote. Bratislava: Veda, 2012
Bátorová, Mária: Slovak literature and culture from the „postcolonial“ perspective. Primerjalna književnost, letnik 37/3, Ljubljana, December 2014, p. 71 – 85
Bátorová, Mária: Z hľadiska mýtu dualitný typ spisovateľa. (Dominik Tatarka: stavanie a deštrukcia mýtov). Slavica Litteraria, in print
Beller, Manfred – Leerssen, Joep, eds.: Imagology. The cultural construction and literary representation of national characters. A critical survey. Amsterdam – New York: Rodopi 2007
Bělohradský, Václav: Přirozený svět jako politický problém. Eseje o člověku pozdní doby. Praha: Československý spisovatel 1991
Busek, Erhard, Brix, Emil: Projekt Mitteleuropa. Wien: Ueberreuter, 1986
Czeslaw, Milosz: La prise du Pouvoir. Gallimard, 1954
Czeslaw, Milosz: The Captive Mind. Knopf, 1953
Dyserinck, H.: Zum Problem der „images“ und “mirages“ und ihrer Untersuchung im Rahmen der Vergleichenden Literaturwissenschaft. Arcadia,Nr. 1, 1966, p. 107—120
Kmeť, Norbert: Disent. In: Slovensko a režim normalizácie. (Ed.: N. Kmeť and J. Marušiak), Ústav politických vied SAV, published by Michala Vaška: Prešov (without the year of publication)
Kohout, Pavel: Zářijové noci. Praha: 1954
Kusý, Miroslav: Veľký brat a Veľká sestra. In: Kusý, M., Šimečka, M.: Veľký brat a Veľká sestra. O strate skutočnosti v ideológii reálneho socializmu. Bratislava: Nadácia Milana Šimečku, 2000
Kundera, Milan: The tragedy of central Europe. The New York Review of Books. (26.4.1984)
Michnik, Adam: Zlosť a hanba, smútok a radosť. Bratislava: Kalligram, 2006
Mlynář, Zdeněk.: „Disidentství“ na politické mapě dneška. In: Svědectví, 15, 1980, č. 60, p. 660.
Motlagh, Bahman, Namvar. Les stéréotypes à travers le prisme de l‘imagologie. Recherches en Langue et Littérature Françaises Revue de la Faculté des Lettres, 5, 7, 2011, 61–81.
Naumann, Friedrich: Mitteleuropa.Berlin: Georg Reimer, 1915
Patočka, Jan: Přirozený svět jako filozofický problém. Československý spisovatel: Praha 1992
Schlögel, Karl: Teror und Traum. Moskau 1937. München: Karl Hanser Verlag, 2008
Tatarka, Dominik: V úzkosti hľadania. Turčiansky Sv. Martin: Matica slovenská, 1942
Tatarka, Dominik: Panna Zázračnica. Bratislava: Tatran, 1992 (first published in 1944)
Tatarka, Dominik: Farská Republika. Martin: Matica slovenská, 1948
Tatarka Dominik: Vrúcnejšie nenávidieť nepriateľa – vrúcnejšie milovať rodnú stranu. Pravda (26.11.1952)
Tatarka, Dominik: Slovo k súčasníkom o literature. Kultúrny život 47, Ročník X, (1955)
Tatarka, Dominik: Démon Súhlasu. Bratislava: Archa, 1991 (formerly published in journal Kultúrny život in 1956)
Tatarka, Dominik: Červený Benčat, Pach. Naše vojsko, 1964
Tatarka, Dominik: Obec Božia. Smena (7.5.1968)
Tatarka, Dominik: Písačky. Köln: INDEX, 1984.
Tatarka, Dominik: V ne čase. Ed.: Tatarka, Viera, Tatarka, Oleg. Bratislava: 1998
License
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license