Abstract
The author analyses the literary treatments aimed at the demythologization of the Berehynia figure in selected novels by Oksana Zabuzhko, Sofija Andrukhovych and Natalka Sniadanko. Progressing from the nineties in a highly artistic literary discourse (and also in middle literature) the demythologization of the Berehynia figure is one of the most important elements of the process of the (re)construction of the female socio-cultural identity, as it contains the opposition of women to the existing situation.
References
Agejewa, Wira. „Kobieta-autor i kobieta-czytelnik we współczesnej literaturze ukraińskiej”. Literatury słowiańskie po roku 1989. Nowe zjawiska, tendencje, perspektywy. Tom II: Feminizm. Red. E. Kraskowska. Warszawa: Wydawnictwo Kolor Plus, 2005. S.106–119.
Andruchowycz, Sofija. Siomga. Przeł. Michał Petryk. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2009.
Chruślińska Iza, Zabużko Oksana. Ukraiński palimpsest. Oksana Zabużko w rozmowie z Izą Chruślińską. Wrocław: Wydawnictwo Kolegium Europy Wschodniej, 2013.
Dziadek, Adam. Projekt krytyki somatycznej. Warszawa: Wydawnictwo IBL, 2014.
Filipowicz, Halina. „Przeciw literaturze kobiecej”. Ciało i tekst. Feminizm w literaturoznawstwie – antologia szkiców. Red. A. Nasiłowska. Warszawa: Wydawnictwo IBL, 2001. S. 222–234.
Fiłonenko, Sofija. Koncepciya osobystosti zhinky v ukrains’kyi zhinochyi prozi 90-tyh rokhiv XX stolittia. Kyїv: Vydavnyctvo Aspekt Poligraf, 2006.
Kiś, Oksana. „Modeli konstruiuvannia gendernoi identychnosti zhinky v suchasnii Ukraini”. Yi 27 (2003) Web. 13.09.2016 http://www.ji.lviv.ua/n27texts/kis.htm
Kiś, Oksana. „Koho oberihaye Berehynia, abo Matriarkhat yak cholovichyy vynakhid”. Ya 4(16) (2006). Web. 13.09.2016 http://social-anthropology.org.ua/publication/statti/koho-oberihaie-berehynia/
Mrozik, Agnieszka. Akuszerki transformacji. Kobiety, literatura i władza w Polsce po 1989 roku. Warszawa: Wydawnictwo IBL, 2012.
Pawłyczko, Sołomija. Feminizm: Statti, doslidzhennia, besidy ta interviu. Kyїv: Osnovy, 2002.
Radecka, Aniela. „Zarys prozy kobiecej na Ukrainie po 1991 roku. Rekonesans badawczy”. Posttotalitarny syndrom pokoleniowy w literaturach słowiańskich Europy Środkowej, Wschodniej i Południowo-Wschodniej końca XX-początku XXI wieku w świetle studiów postkolonialnych. Red. A. Matusiak. Wrocław – Poznań: Wydawnictwo Bonami, 2016. S. 253–285.
Rewakowicz, Maria. „Sylni zhinky perezhyvayut’ feminizm”. 2012. Web. 16.09.2016 http://krytyka.com/ua/print/articles/sylni-zhinky-perezhyvayut-feminizm
Śmietana, Urszula. „Od écriture féminine do somatekstu”. Przegląd Filozoficzno-Literacki 1 (2003). S. 153–171.
Rubchak, Marian. „Collective Memory as a Device for Constructing a New Gender Myth”. Contemporary Ukraine on the Cultural Map of Europe. Red. L.M.L. Zaleska Onyshkevych, M.G. Rewakowicz. Armonk, New York, London, England: M.E. Sharpe, 2009. S. 139–154.
Śniadanko, Natałka. Kolekcja namiętności, czyli przygody młodej Ukrainki. Przeł. Katarzyna Kotyńska, Renata Rusnak. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2004.
Zabużko, Oksana. Badania terenowe nad ukraińskim seksem. Przeł. Katarzyna Kotyńska. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B, 2008.
License
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license