Povzetek
Autorka analizuje zabiegi literackie mające na celu demitologizację figury Berehyni w wybranych powieściach Oksany Zabużko, Sofiji Andruchowycz i Natałki Śniadanko. Postępująca od lat dziewięćdziesiątych w wysokoartystycznym dyskursie literackim oraz w literaturze środka demitologizacja figury Berehyni jest jednym z najważniejszych elementów procesu (re)konstruowania kobiecej tożsamości społeczno-kulturowej, gdyż zawiera się w tej demitologizacji sprzeciw kobiet wobec zastanej sytuacji. Współczesne autorki dobitnie pokazują, że za symbolem prawdziwej ukraińskiej kobiety kryją się różnorodne jednostki, mające swoje rzeczywiste problemy, doświadczenia i przede wszystkim niemające dotąd prawa do własnej reprezentacji.
Literatura
Agejewa, Wira. „Kobieta-autor i kobieta-czytelnik we współczesnej literaturze ukraińskiej”. Literatury słowiańskie po roku 1989. Nowe zjawiska, tendencje, perspektywy. Tom II: Feminizm. Red. E. Kraskowska. Warszawa: Wydawnictwo Kolor Plus, 2005. S.106–119.
Andruchowycz, Sofija. Siomga. Przeł. Michał Petryk. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2009.
Chruślińska Iza, Zabużko Oksana. Ukraiński palimpsest. Oksana Zabużko w rozmowie z Izą Chruślińską. Wrocław: Wydawnictwo Kolegium Europy Wschodniej, 2013.
Dziadek, Adam. Projekt krytyki somatycznej. Warszawa: Wydawnictwo IBL, 2014.
Filipowicz, Halina. „Przeciw literaturze kobiecej”. Ciało i tekst. Feminizm w literaturoznawstwie – antologia szkiców. Red. A. Nasiłowska. Warszawa: Wydawnictwo IBL, 2001. S. 222–234.
Fiłonenko, Sofija. Koncepciya osobystosti zhinky v ukrains’kyi zhinochyi prozi 90-tyh rokhiv XX stolittia. Kyїv: Vydavnyctvo Aspekt Poligraf, 2006.
Kiś, Oksana. „Modeli konstruiuvannia gendernoi identychnosti zhinky v suchasnii Ukraini”. Yi 27 (2003) Web. 13.09.2016 http://www.ji.lviv.ua/n27texts/kis.htm
Kiś, Oksana. „Koho oberihaye Berehynia, abo Matriarkhat yak cholovichyy vynakhid”. Ya 4(16) (2006). Web. 13.09.2016 http://social-anthropology.org.ua/publication/statti/koho-oberihaie-berehynia/
Mrozik, Agnieszka. Akuszerki transformacji. Kobiety, literatura i władza w Polsce po 1989 roku. Warszawa: Wydawnictwo IBL, 2012.
Pawłyczko, Sołomija. Feminizm: Statti, doslidzhennia, besidy ta interviu. Kyїv: Osnovy, 2002.
Radecka, Aniela. „Zarys prozy kobiecej na Ukrainie po 1991 roku. Rekonesans badawczy”. Posttotalitarny syndrom pokoleniowy w literaturach słowiańskich Europy Środkowej, Wschodniej i Południowo-Wschodniej końca XX-początku XXI wieku w świetle studiów postkolonialnych. Red. A. Matusiak. Wrocław – Poznań: Wydawnictwo Bonami, 2016. S. 253–285.
Rewakowicz, Maria. „Sylni zhinky perezhyvayut’ feminizm”. 2012. Web. 16.09.2016 http://krytyka.com/ua/print/articles/sylni-zhinky-perezhyvayut-feminizm
Śmietana, Urszula. „Od écriture féminine do somatekstu”. Przegląd Filozoficzno-Literacki 1 (2003). S. 153–171.
Rubchak, Marian. „Collective Memory as a Device for Constructing a New Gender Myth”. Contemporary Ukraine on the Cultural Map of Europe. Red. L.M.L. Zaleska Onyshkevych, M.G. Rewakowicz. Armonk, New York, London, England: M.E. Sharpe, 2009. S. 139–154.
Śniadanko, Natałka. Kolekcja namiętności, czyli przygody młodej Ukrainki. Przeł. Katarzyna Kotyńska, Renata Rusnak. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2004.
Zabużko, Oksana. Badania terenowe nad ukraińskim seksem. Przeł. Katarzyna Kotyńska. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B, 2008.
Licenca
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license