GOTYCKI FIELDING? TOM JONES WEDŁUG PHILIPA JAMESA DE LOUTHERBOURGA

Main Article Content

Jakub Lipski

Abstrakt

Artykuł poświęcony jest trzem „gotyckim” ilustracjom P.J. de Loutherbourga, przedstawiającym wybrane sceny z powieści Tom Jones Henry’ego Fieldinga. Artykuł podejmuje próbę odpowiedzi na pytanie, dlaczego ilustrator zrezygnował z ukazania gotyckich motywów obecnych w powieści Fieldinga, takich jak szczegółowy opis rezydencji Pana Allworthy’ego, i zamiast tego dokonał modyfikacji scen, które w wydaniu powieściowym nie mają z estetyką gotycką nic wspólnego. W konkluzji przypadek „gotyckiego Fieldinga” ukazany zostaje w kontekście istotnych zjawisk na rynku wydawniczym końca XVIII wieku.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Dział
ESEJ KOMPARATYSTYCZNY

Referencje

  1. A Catalogue of Prints and Books of Prints. London: Hooper and Davis, 1780.
  2. Battestin, Martin C. The Providence of Wit: Aspects of Form in Augustan Literature and the Arts. Oxford: Clarendon Press, 1974.
  3. Battestin, Martin C. A Henry Fielding Companion. Westport and London: Greenwood Press, 2000.
  4. Baudrillard, Jean. Simulacra and Simulation. Trans. Sheila Faria Glaser. Ann Arbor: The University of Michigan Press, 1994.
  5. Cook, Daniel. “Authors Unformed: Reading ‘Beauties’ in the Eighteenth Century”. Philological Quarterly 89.2–3 (2010). Pp. 283-309.
  6. Fielding, Henry. A Journey from this World to the Next. Ed. C. Rawson. London: Dent, 1973.
  7. Fielding, Henry. The History of Tom Jones. A Foundling. Ed. M.C. Battestin, F. Bowers. Middletown: Wesleyan University Press, 1975.
  8. Groom, Gloria. “Art, Illustration, and Enterprise in Late Eighteenth-Century English Art: A Painting by Philippe Jacques de Loutherbourg”. Art Institute of Chicago Museum Studies 18.2 (1992). Pp. 124-135.
  9. Hilles, Frederick. “Art and Artifice in Tom Jones”, Imagined Worlds: Essays on Some English Novels and Novelists in Honour of John Butt. Ed. M. Mack, I. Gregor. London: Methuen, 1968. Pp. 91-110.
  10. Hogle, Jerrold E. “The Ghost of the Counterfeit in the Genesis of the Gothic”. Gothic Origins and Innovations. Ed. A. L. Smith, V. Sage. Amsterdam and Atlanta: Rodopi, 1994. Pp. 23-33.
  11. Lindfield, Peter N. “Imagining the Undefined Castle in The Castle of Otranto: Engravings and Interpretations”. Image [&] Narrative 18.3 (2017). Pp. 46-63.
  12. Radcliffe, Ann. The Italian. Ed. E.J. Clery. Oxford: Oxford University Press, 2008.
  13. Rawson, Claude Julien. Henry Fielding and the Augustan Ideal under Stress: “Nature’s Dances of Death” and Other Studies. London and Boston: Routledge and Kegan Paul, 1972.
  14. Robertson, Scott. Henry Fielding: Literary and Theological Misplacement. Bern: Peter Lang, 2010.
  15. Stein, Perrin, Mary Tavener Holmes. Eighteenth-Century French Drawings in New York Collections. New York: The Metropolitan Museum of Art, 1999.
  16. Stevenson, John Allen. “Tom Jones, Jacobitism, and the Rise of Gothic”. Gothic Origins and Innovations. Ed. A.L. Smith, V. Sage. Amsterdam and Atlanta: Rodopi, 1994. Pp. 16-22.
  17. Stewart, Philip. Engraven Desire: Eros, Image & Text in the French Eighteenth Century. Durham and London: Duke University Press, 1992.
  18. The Beauties of English Prose. London: Hawes Clarke and Collins, S. Crowder, E. Law and G. Robinson, 1772.
  19. The Beauties of Fielding: Carefully Selected from the Works of that Eminent Writer. London: G. Kearsley, 1782.
  20. Van Ghent, Dorothy. The English Novel: Form and Function. New York: Rhinehart, 1953.
  21. Walpole, Horace. The Yale Edition of Horace Walpole’s Correspondence. Ed. W.S. Lewis et al. 48 vols. New Haven and London: Yale University Press, 1937–1983.