Abstract
This article focuses on the presence of mythological imagination in the work of one of the greatest post-war painters. The author defines the myth present in the works of Andrzej Wróblewski created in the 1940s and 1950s. The author presents three possible ways of understanding the myth: the myth of Orpheus, the myth of a lonely artist and the myth of a new cosmos. The author also discusses other problems: the status of his paintings in contemporary criticism, the reverse of artistic biography and languages of modernism from the 1950s.
References
Całek, Anita. Biografia naukowa. Od koncepcji do narracji: interdyscyplinarność, teorie, metody badawcze. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2013.
Chomiuk, Aleksandra. „Biomitografie Henryka Sienkiewicza”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica IV (2016). S. 68-81.
Czermińska, Małgorzata. Autobiografia i powieść, czyli pisarz i jego pisarze. Gdańsk: Wydawnictwo Morskie, 1987.
Czermińska Małgorzata. Autobiograficzny trójkąt: świadectwo, wyzwanie, wyznanie. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, 2000.
Cieślak, Robert. Widzenie Różewicza. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2013.
Dimitrijević, Branislav. „Folklor, nowoczesność i śmierć. Wizyta Wróblewskiego w Jugosławii”. Unikanie stanów pośrednich. Andrzej Wróblewski (1927–1957). Red. M. Ziółkowska, W. Grzybała. Warszawa: Fundacja Andrzeja Wróblewskiego, Instytut Adama Mickiewicza, Hatje Cantz Verlag, 2014. S. 482-525.
Eliade, Mircae. Aspekty mitu. Warszawa: Wydawnictwo KR, 1998.
Herbert, Zbigniew. „H.E.O.”, Polonistyka 2 (1997). S. 101.
Jaworski, Marcin. „Różewicz i Bruegel. Raz jeszcze o miejscu poety po końcu poezji oraz o «Opowiadaniu dydaktycznym»”. Literatura i sztuka. Tom 2. Tadeusz Różewicz i obrazy. Red. A. Stankowska, M. Śniedziewska, M. Telicki. Poznań: Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, 2015. S. 239-249.
Juszczak, Wiesław. Poeta i mit. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2014.
Michalski, Jan. Chłopiec na żółtym tle. Teksty o Andrzeju Wróblewskim. Kraków: Galeria Zderzak, 2009.
Michalski, Jan. Andrzej Wróblewski nieznany. Kraków: Galeria Zderzak, 1993. Web. 20.01.2019. <http://zderzak.pl/oferta-wroblewski.html>.
Nadel, Ira Bruce. Biography. Fiction, Fact and Form. London: MacMillan, 1984.
Niżnik, Józef. „Mit jako kategoria metodologiczna”. Saryusz-Wolska Magdalena, Traba Robert. Kultura i Społeczeństwo 3 (1978). S. 163-174.
Napiórkowski, Marcin. „Mit”. Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, 2014. S. 237-240.
Porębski, Mieczysław. „Wstęp”. Różewicz Tadeusz. Zwierciadło. Poematy wybrane, wybór M. Porębski. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1998. S. 17-28.
Rilke, Rainer Maria. „Orfeusz. Eurydyka. Hermes”. Polonistyka 2 (1997). S. 99-100.
Rottenberg Anda, red. Perspektywa wieku dojrzewania. Szapocznikow – Wróblewski – Wajda. Katowice: Muzeum Śląskie, 2018.
Różewicz, Tadeusz. Zawsze fragment. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie 1996.
Różewicz, Tadeusz. zawsze fragment. recycling. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie, 1999.
Różewicz, Tadeusz. Zwierciadło. Poematy wybrane. Wyb. M. Porębski. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1998.
Różewicz, Tadeusz. Utwory zebrane VII: Poezja 1. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie, 2005.
Rzepczyński, Sławomir. „Projekt «innego» biografizmu”. Słupskie Prace Filologiczne. Seria Filologia Polska 5 (2007). S. 171-176.
Saryusz-Wolska Magdalena, Traba Robert. Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, 2014.
Skrzyniarz Ryszard, Krzewska Elżbieta, Kuryluk Edmund, red. Biografia w literaturze i sztuce. Lublin: Wydawnictwo Episteme, 2014.
Stankowska Agata, Śniedziewska Magdalena, Telicki Marcin, red. Literatura i sztuka. Tom 2. Tadeusz Różewicz i obrazy. Poznań: Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, 2015.
Ubertowska, Aleksandra. Holokaust. Auto(tanato)grafie. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, 2014.
Ziółkowska Magdalena, Grzybała Wojciech, red. Unikanie stanów pośrednich. Andrzej Wróblewski (1927–1957). Warszawa: Fundacja Andrzeja Wróblewskiego, Instytut Adama Mickiewicza, Hatje Cantz Verlag, 2014.
Wojciechowski Aleksander, oprac. Andrzej Wróblewski. Warszawa: Arkady, 1979.
Wróblewski, Andrzej. „Jeszcze w sprawie szkół plastycznych”. Wieś 47 (1948).
Wróblewski, Andrzej. „*Oto idzie”, Andrzej Wróblewski nieznany. Red. J. Michalski et al., Kraków: Galeria Zderzak, 1993. S. 199.
Wystawa sztuki nowoczesnej zorganizowana przez Klub Artystów w Krakowie, katalog wystawy. Warszawa, 1948.
Zimand, Roman. „Uwagi do przyszłej biografii Brzozowskiego”. Wokół myśli Stanisława Brzozowskiego. Praca zbiorowa. Red. A. Walicki, R. Zimand. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1974. S. 378.
Venclova, Tomas. Wilno. Przewodnik biograficzny. Przeł. Beata Piasecka. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 2013.
License
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license