Abstract
Ryszard Kupidura, ENTANGLED GONZO, VIOLENCE OF REPRESENTATION AND A MOSAIC OF NATIONAL FANTASIES, OR ABOUT THE “UKRAINIAN TRILOGY” BY
ZIEMOWIT SZCZEREK. “PORÓWNANIA” 1 (24), 2019. Vol. XXIV, P. 55-67. ISSN 1733-165X.
The aim of this paper is the analysis of three books by Ziemowit Szczerek: Mordor will come and eat us (2013), Tattoo with tryzub (2015) and Intermarium (2017), which due to the presence of topics related to the eastern neighbor of Poland, the author of the article combines in a „Ukrainian trilogy”. The problems addressed in the text include among others: the issue of genre status of Szczerek’s oeuvre; questions about implications of writing about the country with postcolonial status and an attempt to approach the Ukrainian situation from a supra-regional perspective.
References
Adamczewska, Izabella. „Wariacje na temat pewnego paktu. O dziennikarstwie gonzo”. Łódzkie Studia Literaturoznawcze 3 (2014). S. 187-204.
Bakuła, Bogusław. Oblicza autotematyzmu (autorefleksyjne tendencje w polskiej prozie po roku 1956). Poznań: WiS, 1991.
Boruszkowska Iwona, Pieczek Urszula. „I opowiadać sobie wszystkie te ruskie hardkorowe historie…”. 2013. Web. 16.01.2019.http://popmoderna.pl/%E2%80%9Ei-opowiadac-sobie-wszystkie-te-ruskie-hardkorowe-historie-przyjdzie-mordor-i-nas-zje/
Cobel-Tokarska, Marta. „«Strasznie i pięknie». Ukraińskie podróże młodych Polaków”. Sąsiedztwa III RP. Ukraina – zagadnienia społeczne. Red. M. Dębicki, J. Makaro. Wrocław: Gajt, 2015. S. 198-225.
Dąbrowska, Justyna E. „Obraz państwa postapokaliptycznego w prozie Ziemowita Szczerka”. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio FF, Philologiae 34 (2016). S. 187-199.
Gosk, Hanna. Wychodzenie z „cienia imperium”. Wątki postzależnościowe w literaturze polskiej XX i XXI wieku. Kraków: Universitas, 2015.
Janiec-Nyitrai, Agnieszka. Zobaczyć na nowo. Podróże literackie Andrzeja Stasiuka, Krzysztofa Vargi i Ziemowita Szczerka. Budapest: Budapest Főváros XIII. Kerületi Lengyel Nemzetiségi Önkormányzat, 2018.
Kabaczij, Roman. Istorii z krainy Hirshykh. 2014. Web. 16.01.2019. http://litakcent.com/2014/09/24/istoriji-z-krajiny-hirshyh/
Kalin, Arkadiusz. „Polska szkoła zmyślania – literacki reportaż podróżniczy. Podróże z Mordoru do Międzymorza Ziemowita Szczerka”. Forum poetyki 11-12 (2018). S. 64-85.
Kwiatkowska-Moskalewicz, Katarzyna. Zabić smoka. Ukraińskie rewolucje. Wołowiec: Czarne, 2016.
Levokova, Anastasiia. Shukachi skhidnoho hardkoru, abo Slova Petra pro Pavla… 2014. Web. 16.01.2019. https://zbruc.eu/node/26136
Literatura 2013. Nominowany Ziemowit Szczerek. 2013. Web. 16.01.2019. https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/paszporty/1563357,1,literatura-2013-nominowany-ziemowit-szczerek.read
Orekhov, Vladimir. „Otvetnaya literaturnaya retseptsiya kak ob’’yekt imagologii”. Lіteraturna komparativіstika 1 (2015). S. 99-112.
Pieniążek, Paweł. Wojna, która nas zmieniła. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2017.
Parafianowicz Zbigniew, Potocki Michał. Wilki żyją poza prawem. Jak Janukowycz przegrał Ukrainę. Wołowiec: Czarne, 2016.
Pogorzelski, Piotr. Barszcz ukraiński. Gliwice: Helion, 2014.
Romanowski, Wiesław. Przystanek wolność. Kraków: Wydawnictwo literackie, 2007.
Rybicka, Elżbieta. Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich. Kraków: Universitas, 2014.
Saryusz-Wolska Magdalena, Traba Robert, red. Modi memorandi: Leksykon kultury pamięci. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2014.
Szczerek, Ziemowit. Międzymorze. Warszawa: Agora SA, Czarne, 2017.
Szczerek, Ziemowit. Przyjdzie Mordor i nas zje, czyli tajna historia Słowian. Kraków: Korporacja Ha!art, 2013.
Szczerek, Ziemowit. Tatuaż z tryzubem. Wołowiec: Czarne, 2015.
Szydłowska, Joanna. „O pożytkach z podglądania marginesu, czyli po co centrum peryferie. Egzotyzacja świata w prozie reportażowej Ziemowita Szczerka (Przyjdzie Mordor i nas zje, czyli tajna historia Słowian)”. Centra-peryferie w literaturze polskiej XX i XXI wieku. Red. W. Browarny, D. Lisak-Gębala, E. Rybicka. Kraków: Universitas, 2015. S. 375-387.
Szymanik Grzegorz, Wizowska Julia. Po północy w Doniecku. Warszawa: Agora SA, 2016.
Żyrek-Horodyska, Edyta. „Od amerykańskiego snu Thompsona po ukraiński Mordor Szczerka. Estetyzacja świata w duchu gonzo”. Konteksty kultury 2 (2017). S. 217-232.
License
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license