ENTANGLED GONZO, VIOLENCE OF REPRESENTATION AND A MOSAIC OF NATIONAL FANTASIES, OR ABOUT THE “UKRAINIAN TRILOGY” BY ZIEMOWIT SZCZEREK.

Main Article Content

Ryszard Kupidura

Abstract

Ryszard Kupidura, ENTANGLED GONZO, VIOLENCE OF REPRESENTATION AND A MOSAIC OF NATIONAL FANTASIES, OR ABOUT THE “UKRAINIAN TRILOGY” BYZIEMOWIT SZCZEREK. “PORÓWNANIA” 1 (24), 2019. Vol. XXIV, P. 55-67. ISSN 1733-165X.


The aim of this paper is the analysis of three books by Ziemowit Szczerek: Mordor will come and eat us (2013), Tattoo with tryzub (2015) and Intermarium (2017), which due to the presence of topics related to the eastern neighbor of Poland, the author of the article combines in a „Ukrainian trilogy”. The problems addressed in the text include among others: the issue of genre status of Szczerek’s oeuvre; questions about implications of writing about the country with postcolonial status and an attempt to approach the Ukrainian situation from a supra-regional perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Kupidura, R. (2019). ENTANGLED GONZO, VIOLENCE OF REPRESENTATION AND A MOSAIC OF NATIONAL FANTASIES, OR ABOUT THE “UKRAINIAN TRILOGY” BY ZIEMOWIT SZCZEREK. Porównania, 24(1), 55-67. https://doi.org/10.14746/por.2019.1.6
Section
Articles
Author Biography

Ryszard Kupidura, Adam Mickiewicz University in Poznań

wschodoznawca, ukrainista, tłumacz, adiunkt w Zakładzie Ukrainistyki Instytutu Filologii Rosyjskiej i Ukraińskiej na Wydziale Neofilologii UAM. Od 2008 roku publikuje m. in. na łamach czasopism ”Porównania”, ”Studia Ukrainica Posnaniensia”, „Slavica Wrastilaviensia”, ”СХІД/ЗАХІД” oraz „Україна модерна”. W 2012 roku obronił pracę doktorską poświęconą twórczości Mychajła Kociubynskiego i Wołodymyra Wynnyczenki. Współautor książki Dyskurs postkolonialny w współczesnej literaturze i kulturze Europy Środkowo--Wschodniej (2015). Animator polsko-ukraińskiej współpracy kulturalnej.

References

  1. Adamczewska, Izabella. „Wariacje na temat pewnego paktu. O dziennikarstwie gonzo”. Łódzkie Studia Literaturoznawcze 3 (2014). S. 187-204.
  2. Bakuła, Bogusław. Oblicza autotematyzmu (autorefleksyjne tendencje w polskiej prozie po roku 1956). Poznań: WiS, 1991.
  3. Boruszkowska Iwona, Pieczek Urszula. „I opowiadać sobie wszystkie te ruskie hardkorowe historie…”. 2013. Web. 16.01.2019.http://popmoderna.pl/%E2%80%9Ei-opowiadac-sobie-wszystkie-te-ruskie-hardkorowe-historie-przyjdzie-mordor-i-nas-zje/
  4. Cobel-Tokarska, Marta. „«Strasznie i pięknie». Ukraińskie podróże młodych Polaków”. Sąsiedztwa III RP. Ukraina – zagadnienia społeczne. Red. M. Dębicki, J. Makaro. Wrocław: Gajt, 2015. S. 198-225.
  5. Dąbrowska, Justyna E. „Obraz państwa postapokaliptycznego w prozie Ziemowita Szczerka”. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio FF, Philologiae 34 (2016). S. 187-199.
  6. Gosk, Hanna. Wychodzenie z „cienia imperium”. Wątki postzależnościowe w literaturze polskiej XX i XXI wieku. Kraków: Universitas, 2015.
  7. Janiec-Nyitrai, Agnieszka. Zobaczyć na nowo. Podróże literackie Andrzeja Stasiuka, Krzysztofa Vargi i Ziemowita Szczerka. Budapest: Budapest Főváros XIII. Kerületi Lengyel Nemzetiségi Önkormányzat, 2018.
  8. Kabaczij, Roman. Istorii z krainy Hirshykh. 2014. Web. 16.01.2019. http://litakcent.com/2014/09/24/istoriji-z-krajiny-hirshyh/
  9. Kalin, Arkadiusz. „Polska szkoła zmyślania – literacki reportaż podróżniczy. Podróże z Mordoru do Międzymorza Ziemowita Szczerka”. Forum poetyki 11-12 (2018). S. 64-85.
  10. Kwiatkowska-Moskalewicz, Katarzyna. Zabić smoka. Ukraińskie rewolucje. Wołowiec: Czarne, 2016.
  11. Levokova, Anastasiia. Shukachi skhidnoho hardkoru, abo Slova Petra pro Pavla… 2014. Web. 16.01.2019. https://zbruc.eu/node/26136
  12. Literatura 2013. Nominowany Ziemowit Szczerek. 2013. Web. 16.01.2019. https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/paszporty/1563357,1,literatura-2013-nominowany-ziemowit-szczerek.read
  13. Orekhov, Vladimir. „Otvetnaya literaturnaya retseptsiya kak ob’’yekt imagologii”. Lіteraturna komparativіstika 1 (2015). S. 99-112.
  14. Pieniążek, Paweł. Wojna, która nas zmieniła. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2017.
  15. Parafianowicz Zbigniew, Potocki Michał. Wilki żyją poza prawem. Jak Janukowycz przegrał Ukrainę. Wołowiec: Czarne, 2016.
  16. Pogorzelski, Piotr. Barszcz ukraiński. Gliwice: Helion, 2014.
  17. Romanowski, Wiesław. Przystanek wolność. Kraków: Wydawnictwo literackie, 2007.
  18. Rybicka, Elżbieta. Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich. Kraków: Universitas, 2014.
  19. Saryusz-Wolska Magdalena, Traba Robert, red. Modi memorandi: Leksykon kultury pamięci. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2014.
  20. Szczerek, Ziemowit. Międzymorze. Warszawa: Agora SA, Czarne, 2017.
  21. Szczerek, Ziemowit. Przyjdzie Mordor i nas zje, czyli tajna historia Słowian. Kraków: Korporacja Ha!art, 2013.
  22. Szczerek, Ziemowit. Tatuaż z tryzubem. Wołowiec: Czarne, 2015.
  23. Szydłowska, Joanna. „O pożytkach z podglądania marginesu, czyli po co centrum peryferie. Egzotyzacja świata w prozie reportażowej Ziemowita Szczerka (Przyjdzie Mordor i nas zje, czyli tajna historia Słowian)”. Centra-peryferie w literaturze polskiej XX i XXI wieku. Red. W. Browarny, D. Lisak-Gębala, E. Rybicka. Kraków: Universitas, 2015. S. 375-387.
  24. Szymanik Grzegorz, Wizowska Julia. Po północy w Doniecku. Warszawa: Agora SA, 2016.
  25. Żyrek-Horodyska, Edyta. „Od amerykańskiego snu Thompsona po ukraiński Mordor Szczerka. Estetyzacja świata w duchu gonzo”. Konteksty kultury 2 (2017). S. 217-232.