Abstract
Ryszard Kupidura, GONZO UWIKŁANE, PRZEMOC PRZEDSTAWIENIA ORAZ MOZAIKA FANTAZMATÓW NARODOWYCH, CZYLI O „UKRAIŃSKIEJ TRYLOGII” ZIEMOWITA SZCZERKA. „PORÓWNANIA” 1 (24), 2019. T. XXIV, S. 55-67. ISSN 1733-165X.
Celem niniejszego tekstu jest analiza trzech książek Ziemowita Szczerka: Przyjdzie Mordor i nas zje (2013), Tatuażu z tryzubem (2015) oraz Międzymorza (2017), które ze względu na obecność w nich tematów związanych ze wschodnim sąsiadem Polski autor artykułu łączy umownie w „ukraińską trylogię”. Wśród podjętych w tekście problemów badawczych znalazły się m.in.: kwestia genologicznego statusu twórczości Szczerka, pytania o implikacje, które niesie za sobą pisanie reportaży na temat kraju o wieloletniej i złożonej historii stosunków kolonialnych z krajem, z którego pochodzi sam pisarz, czy wreszcie próba spojrzenia na ukraińską sytuację z ponadregionalnej perspektywy.
Literaturhinweise
Adamczewska, Izabella. „Wariacje na temat pewnego paktu. O dziennikarstwie gonzo”. Łódzkie Studia Literaturoznawcze 3 (2014). S. 187-204.
Bakuła, Bogusław. Oblicza autotematyzmu (autorefleksyjne tendencje w polskiej prozie po roku 1956). Poznań: WiS, 1991.
Boruszkowska Iwona, Pieczek Urszula. „I opowiadać sobie wszystkie te ruskie hardkorowe historie…”. 2013. Web. 16.01.2019.http://popmoderna.pl/%E2%80%9Ei-opowiadac-sobie-wszystkie-te-ruskie-hardkorowe-historie-przyjdzie-mordor-i-nas-zje/
Cobel-Tokarska, Marta. „«Strasznie i pięknie». Ukraińskie podróże młodych Polaków”. Sąsiedztwa III RP. Ukraina – zagadnienia społeczne. Red. M. Dębicki, J. Makaro. Wrocław: Gajt, 2015. S. 198-225.
Dąbrowska, Justyna E. „Obraz państwa postapokaliptycznego w prozie Ziemowita Szczerka”. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio FF, Philologiae 34 (2016). S. 187-199.
Gosk, Hanna. Wychodzenie z „cienia imperium”. Wątki postzależnościowe w literaturze polskiej XX i XXI wieku. Kraków: Universitas, 2015.
Janiec-Nyitrai, Agnieszka. Zobaczyć na nowo. Podróże literackie Andrzeja Stasiuka, Krzysztofa Vargi i Ziemowita Szczerka. Budapest: Budapest Főváros XIII. Kerületi Lengyel Nemzetiségi Önkormányzat, 2018.
Kabaczij, Roman. Istorii z krainy Hirshykh. 2014. Web. 16.01.2019. http://litakcent.com/2014/09/24/istoriji-z-krajiny-hirshyh/
Kalin, Arkadiusz. „Polska szkoła zmyślania – literacki reportaż podróżniczy. Podróże z Mordoru do Międzymorza Ziemowita Szczerka”. Forum poetyki 11-12 (2018). S. 64-85.
Kwiatkowska-Moskalewicz, Katarzyna. Zabić smoka. Ukraińskie rewolucje. Wołowiec: Czarne, 2016.
Levokova, Anastasiia. Shukachi skhidnoho hardkoru, abo Slova Petra pro Pavla… 2014. Web. 16.01.2019. https://zbruc.eu/node/26136
Literatura 2013. Nominowany Ziemowit Szczerek. 2013. Web. 16.01.2019. https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/paszporty/1563357,1,literatura-2013-nominowany-ziemowit-szczerek.read
Orekhov, Vladimir. „Otvetnaya literaturnaya retseptsiya kak ob’’yekt imagologii”. Lіteraturna komparativіstika 1 (2015). S. 99-112.
Pieniążek, Paweł. Wojna, która nas zmieniła. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2017.
Parafianowicz Zbigniew, Potocki Michał. Wilki żyją poza prawem. Jak Janukowycz przegrał Ukrainę. Wołowiec: Czarne, 2016.
Pogorzelski, Piotr. Barszcz ukraiński. Gliwice: Helion, 2014.
Romanowski, Wiesław. Przystanek wolność. Kraków: Wydawnictwo literackie, 2007.
Rybicka, Elżbieta. Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich. Kraków: Universitas, 2014.
Saryusz-Wolska Magdalena, Traba Robert, red. Modi memorandi: Leksykon kultury pamięci. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2014.
Szczerek, Ziemowit. Międzymorze. Warszawa: Agora SA, Czarne, 2017.
Szczerek, Ziemowit. Przyjdzie Mordor i nas zje, czyli tajna historia Słowian. Kraków: Korporacja Ha!art, 2013.
Szczerek, Ziemowit. Tatuaż z tryzubem. Wołowiec: Czarne, 2015.
Szydłowska, Joanna. „O pożytkach z podglądania marginesu, czyli po co centrum peryferie. Egzotyzacja świata w prozie reportażowej Ziemowita Szczerka (Przyjdzie Mordor i nas zje, czyli tajna historia Słowian)”. Centra-peryferie w literaturze polskiej XX i XXI wieku. Red. W. Browarny, D. Lisak-Gębala, E. Rybicka. Kraków: Universitas, 2015. S. 375-387.
Szymanik Grzegorz, Wizowska Julia. Po północy w Doniecku. Warszawa: Agora SA, 2016.
Żyrek-Horodyska, Edyta. „Od amerykańskiego snu Thompsona po ukraiński Mordor Szczerka. Estetyzacja świata w duchu gonzo”. Konteksty kultury 2 (2017). S. 217-232.
Lizenz
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license