Abstract
Irmela von der Lühe, BUDDENBROOKS AT THE BLACK SEA. VLADIMIR JABOTINSKYS ODESSA-NOVEL THE FIVE. “PORÓWNANIA” 1 (24), 2019. Vol. XXIV, P. 123-133. ISSN 1733-165X. When Jabotinksys novel first appeared in Germany (2012) it was celebrated as a spectacular literary event. Jobtinsky’s Jewish family novel is situated in the decades before the revolution of 1905; it deals with revolutionary hope and disappointment, with Jewish assimiliation and the idea of a new liberal and tolerant world. It ends with a complete decline of these visions into brutal antimodernism. This article describes special narrative strategies in producing spaces of memory as streets, places and special public locations. Thereby political events appear as analogies to theater plays and also in a symbolistic framework. By this Jabotinskys novel has become a controversial space of memory not only for political but also literary reasons.
References
Awerbuch, Marianne. Erinnerungen aus einem streitbaren Leben. Von Berlin nach Palästina – Von Israel nach Berlin. Berlin: Hentrich & Hentrich, 2007.
Babel, Isaak. Ein Abend bei der Kaiserin. Prosa, Reden, Tagebuch, Briefe. Neuwied: Luchterhand, 1970.
Brumlik, Micha. Aufrichtiger Realismus: Wladimir Jabotinsky. In: Ders.: Wann, wenn nicht jetzt? Versuch über die Gegenwart des Judentums. Berlin: Neofelis, 2016, S. 70-75.
Buckard, Christian. Ein extremes Leben. Arthur Koestler 1905-1983. München: C.H.Beck, 2004.
Hohmann Andreas, Mümken Jürgen. Kischniew. Das Pogrom 1903. Lich: Edition AV, 2015.
Kaplan, Eran. Altalena. In: Enzyklopädie jüdischer Geschichte und Kultur. Band 1. Stuttgart/Weimar: Metzler, 2011, S. 50-55.
Jabotinsky, Vladimir. Die Fünf. Roman. Berlin: Aufbau, [2012] 2017.
Raabe Katharina, Sznajderman Monika. Odessa Transfer. Nachrichten vom Schwarzen Meer. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 2009.
Schmid, Ulrich M. „Das Ende der Assimilation”. Neue Zürcher Zeitung (148) 2013.
Stanislawski, Michael. Zionism and the Fin de Siècle: Cosmopolitanism and Nationalism from Nordau to Jabotinsky. Berkeley: University of California Press, 2001.
License
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license