THE HOLOCAUST TRAGEDY AND JEWISH SITES OF MEMORY IN UKRAINE IN THE NOVEL EVERYTHING IS ILLUMINATED BY J. S. FOER
PDF (Język Polski)

Keywords

Jonathan Safran Foer
trauma
Holocaust
shtetl
borderland

How to Cite

Siekierska, M. (2019). THE HOLOCAUST TRAGEDY AND JEWISH SITES OF MEMORY IN UKRAINE IN THE NOVEL EVERYTHING IS ILLUMINATED BY J. S. FOER. Porównania, 24(1), 135–145. https://doi.org/10.14746/por.2019.1.12

Abstract

Marta Siekierska, THE HOLOCAUST TRAGEDY AND JEWISH SITES OF MEMORY IN UKRAINE IN THE NOVEL EVERYTHING IS ILLUMINATED BY J. S. FOER. “PORÓWNANIA” 1 (24), 2019. Vol. XXIV, P. 135-145. ISSN 1733-165X. The aim of this paper is to analyze the novel Everything is illuminated by Jonathan Safran Foer with consideration of the relation of the form and language to historical trauma experienced by the hero of this novel. The distinctive form and language employed by the author account for an innovative restatement of the history and the theme of extermination. The paper also addresses the landscape of the Ukrainian-Polish borderline, in Foer’s work portrayed as one marked by historical, metaphysical and cultural borders. The subsequent object of analysis is the rich symbolism of Everything is illuminated which accentuates the sense of meaningful absence, the blank space of memory that remains after the annihilation of the Jewish community.

https://doi.org/10.14746/por.2019.1.12
PDF (Język Polski)

References

Aarons Victoria, Berger Alan L. “Third-Generation Holocaust Representation: Trauma, History, and Memory”. 2017. Web.02.04.2019. <https://www.jstor.org/stable/j.ctt22727kb.4>

Bachtin, Michaił. Problemy poetyki Dostojewskiego. Przeł. Natalia Modzelewska. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1970.

Bojarska, Katarzyna. „Myślenie z wnętrza pustki: od nieobecności do utraty”. Teksty drugie 5 (2014). S. 47-63.

Dybuk. Rzecz o wędrówce dusz. Reż. Krzysztof Kopczyński. Warszawa: Eureka Media, 2015.

Erner, Guillaume. Kozioł ofiarny? Genealogia modelu wyjaśniającego antysemityzm. Przeł. Ewa Burska. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2016. S. 142-186.

Foer, Jonathan Safran. Wszystko jest iluminacją. Przeł. Michał Kłobukowski. Warszawa: W.A.B., 2002.

Hudson, Gabe. “Everything is Interrogated”. 2005. Web. 02.04.2019 <https://www.villagevoice.com/2005/03/22/everything-is-interrogated/>

Keyes, Berit Haugen. “Everything is illuminated? Jonathan Safran Foer in interview”. Web. 20.12.2018. <https://www.threemonkeysonline.com/everything-is-illuminated-jonathan-safran-foer-in-interview/>

Kopaliński, Władysław. Słownik symboli. Warszawa: Wiedza powszechna, 1990.

LaCapra, Dominick. „Trauma, nieobecność, utrata”. Przeł. Katarzyna Bojarska. Antologia studiów nad traumą. Red. T. Łysak. Kraków: Universitas, 2015. S. 63-65.

Pindel, Tomasz. Realizm magiczny - przewodnik (praktyczny). Kraków: Universitas, 2014.

Propst, Lisa. “«Making One Story»? Forms of Reconciliation in Jonathan Safran Foer’s «Everything Is Illuminated» and Nathan Englander’s «The Ministry of Special Cases»”. 2011. Web. 02.04.2019. <https://www.jstor.org/stable/23035242>

Roszak, Joanna. „Oświetlające się plany. Ciche i dalekie w Extremely Loud and Incredibly Close Jonathana Safrana Foera”. Studia Litteraria et Historica 2 (2013). S. 412-422.

Sundberg, Clyne Sarah. “We need to speak more about Israel”. 2017. Web. 02.04.2019. <https://judiskkronika.se/1489-2/>

Wszystko jest iluminacją. Reż. Liev Schreiber. Burbank: Warner Independent Pictures, 2005.

„Zofiówka (Trachimbrod)”. Web. 20.12.2018. <https://sztetl.org.pl/en/towns/z/1313-zofiowka-trachimbrod/99-history/138329-history-of-community>