Dystopijne i utopijne pominięcie dyskursu w trzech nowoczesnych robinsonadach: Władcy much, Wyspie i Czerwonym żółwiu

Main Article Content

Patrick Gill

Abstrakt

Historia Robinsona Crusoe przedstawiona jest za pomocą narracji w pierwszej osobie częściowo napisanej w formie dziennika. Teksty kontynuujące tradycję robinsonady na ogół również przyjmowały podobną narrację, uwypuklając w ten sposób kwestię autorstwa, władzy nad tekstem i dominacji językowej. Niniejszy artykuł skupia się na tych robinsonadach, w których nie zastosowano wyżej opisanej techniki, co pozwoliło wyeliminować metanarrację i intradiegetycznego narratora. Celem jest ustalenie powodu takiego zabiegu na przykładzie trzech nowoczesnych robinsonad: Władcy much Williama Goldinga (1954), Wyspy J. G. Ballarda (1974) i filmu animowanego Michaela Dudok de Wita pod tytułem Czerwony żółw (2016).

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Dział
Robinsonada a totalitaryzmy
Biogram autora

Patrick Gill, Johannes Gutenberg University Mainz

Patrick Gill is a senior lecturer at Johannes Gutenberg University in Mainz where he also received his Ph.D. He is the author of Origins and Effects of Poetic Ambiguity in Dylan Thomas’s Collected Poems (2014) and the co-editor of Constructing Coherence in the British Short Story Cycle (2018). He has lectured and published on English poetry, the contemporary novel, and British and American media culture. His ongoing research is into the efficacy of literary form.E-mail: patrick.gill@uni-mainz.de

Bibliografia

  1. Ballard, J. G. 1974. Concrete Island. London: Fourth Estate, 2014.
  2. Barrie, J. M. Peter Pan and Other Plays. Ed. Peter Hollindale. Oxford: Oxford University Press, 1995.
  3. Birdsall, Virginia Ogden. Defoe’s Perpetual Seekers: A Study of the Major Fiction. Lewisburg: Bucknell University Press, 1985.
  4. Defoe, Daniel. 1719. Robinson Crusoe: An Authoritative Text, Contexts, Criticism. Ed. Michael Shinagel. New York: Norton, 1994.
  5. Fallon, Ann Marie. Global Crusoe: Comparative Literature, Postcolonial Theory and Transnational Aesthetics. Farnham: Ashgate, 2011.
  6. Golding, William. 1954. Lord of the Flies. London: Penguin, 1960.
  7. Green, Martin. The Robinson Crusoe Story. University Park: Pennsylvania State University Press, 1990.
  8. Kinane, Ian. Theorising Literary Islands: The Island Trope in Contemporary Robinsonade Narratives. London: Rowman and Littlefield, 2017.
  9. Mitchell, Adrian. Man Friday and Mind Your Head. London: Eyre Methuen, 1974.
  10. Orr, Leonard. “The Utopian Disasters of J. G. Ballard”. CLA Journal 43(4) (2000). 479-493.
  11. The Red Turtle. Dir. Michael Dudok de Wit. Culver City: Sony Pictures Home Entertainment, 2017.
  12. Richetti, John. “Defoe as Narrative Innovator.” The Cambridge Companion to Daniel Defoe. Ed. John Richetti. Cambrige: Cambridge UP, 2008. 121-138.
  13. Stevens, Isabel. “Cast Away.” Sight & Sound. July 2016. 35.