Poetry, Art, and the Anthropocene: Susan Schuppli and Kacper Bartczak
PDF (Język Polski)

Keywords

literacy
visuality
poem
image
technology
biology

How to Cite

Kałuża, A. (2022). Poetry, Art, and the Anthropocene: Susan Schuppli and Kacper Bartczak. Porównania, 31(1), 259–276. https://doi.org/10.14746/por.2022.1.15

Abstract

The aim of the article is to outline the basic critical possibilities that visual and linguistic art can have in the world of anthropocene. Referring to, among other things examples of the so-called slick images by Susan Schuppli and poems by Polish poet Kacper Bartczak I look at images in digital and poetic media. I am interested in the differences between an artistic activity in which inhuman actors play an important role and one in which the main initiator is still a human being, trying to place human language and human artifacts in the network of biological-technological transformations.

 

https://doi.org/10.14746/por.2022.1.15
PDF (Język Polski)

References

Bartczak, Kacper. Naworadiowa. Stronie Śląskie: Biuro Literackie, 2019.

Bartczak, Kacper. Pokarm suweren. Stronie Śląskie: Biuro Literackie, 2017.

Bartczak, Kacper. Wiersze organiczne. Łódź: Dom Literatury w Łodzi, Stowarzyszenie Pisarzy polskich Oddział w Łodzi, 2015.

Bartczak, Kapcer. Przenicacy. Poznań: Wojewódzka Biblioteka Publiczna i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu, 2013.

Bartczak, Kacper. "Od wiersza jako organizmu mówiącego po wiersz jako formalne pole wielościowe". Śląskie Studia Polonistyczne 2 (2018). S. 25-41. https://doi.org/10.31261/SSP.2018.12.02

Baszanowska, Emilia; Freda, Włodzimierz; Otremba, Zbigniew; Rudź, Kamila; Stelmaszewski, Adam; Targowski, Wojciech; Toczek, Henryk. "Zagadnienia fotoniki w badaniach wpływu materiałów okrętowych na środowisko morskie", Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Gdyni 81 (2013). S. 5-22.

Comolli, Jean-Louis. "Maszyny widzialnego". Przeł. Artur Piskorz, Andrzej Gwóźdź. Widzieć, myśleć, być. Technologie mediów. Red. Andrzej Gwóźdź. Kraków: Wydawnictwo Universitas 2001. S. 447-474.

Crary, Jonathan. Techniques of the Observer. Cambridge, London: MIT Press, 1992; cyt. za: Hansen, Mark B. N. "Automatyzacja wzroku i cielesne podstawy widzenia". Przeł. Justyna Kucharska, Katarzyna Stanisz. Teoria i estetyka fotografii cyfrowej. Antologia. Red. Piotr Zawojski. Warszawa 2017: Narodowe Centrum Kultury. S. 247-278.

Danto, Arthur C. Po końcu sztuki. Sztuka współczesna i zatarcie się granic tradycji. Przeł. Mateusz Salwa, Kraków: Wydawnictwo Universitas 2013.

Nicht löschbares Feuer [Ogień nie do ugaszenia]. Reż. Harun Farocki. Berlin: Deutsche Film- und Fernsehakademie, 1969.

Flusser, Vilém. "Ku uniwersum obrazów technicznych", przeł. Andrzej Gwóźdź. Po kinie? Audiowizualność w epoce przekaźników elektronicznych. Wybór A. Gwóźdź, Kraków: Wydawnictwo Universitas, 1994, s. 53-67.

Hansen, Mark B. N. "Automatyzacja wzroku i cielesne podstawy widzenia". Przeł. Justyna Kucharska, Katarzyna Stanisz. Teoria i estetyka fotografii cyfrowej. Antologia. Red. Piotr Zawojski. Warszawa 2017: Narodowe Centrum Kultury. S. 247-278.

Gwóźdź, Andrzej. "Interfejsy widzialności". Intermedialność w kulturze końca XX wieku. Red. A. Gwóźdź, Krzemień-Ojak. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana,1998. S. 177-189.

Latour, Bruno. Polityka natury. Nauki wkraczają do demokracji. Przeł. Agata Czarnacka. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2009.

Manovich, Lew. "Paradoksy fotografii cyfrowej". Przeł. Justyna Kucharska, Katarzyna Stanisz. Teoria i estetyka fotografii cyfrowej. Antologia. Red. Piotr Zawojski. Warszawa 2017: Narodowe Centrum Kultury. S.183-198.

Markowski, Michał Paweł. Pragnienie obecności. Filozofie reprezentacji od Platona do Kartezjusza. Gdańsk: słowo/obraz/terytoria, 1999.

Mirzoeff, Nicholas. Jak zobaczyć świat. Przeł. Łukasz Zaremba. Kraków-Warszawa: Wydawnictwo Karakter, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, 2016.

Mitosek, Zofia. Mimesis. Zjawisko i problem. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1997.

Rancière, Jacques. Estetyka jako polityka. przeł. Julian Kutyła, Paweł Mościcki, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2007.

Sandbothe, Mike. "Transwersalne światy medialne. Filozoficzne rozważania o Internecie". Przeł. Krystyna Krzemieniowa. Widzieć, myśleć, być. Technologie mediów. Red. Andrzej Gwóźdź. Kraków: Wydawnictwo Universitas 2001. S. 205-233.

Schuppli, Susan. "Najbardziej niebezpieczny film świata". Przeł. Jacek Staniszewski. Materialność. Red. Gutfrański Krzysztof, Arne Hendriks, Inês Moreira, Aneta Szyłak, Leira Vergera, Gdańsk: Instytut Sztuki Wyspa, 2012. S. 249-284.

Schuppli, Susan. "Slick Images: The Photogenic Politics of Oil". Allegory of the Cave Painting. Ed. Mihnea Mirca,Vincent WJ van Gerven Oei. Antwerp: Published by Mousse Milan, 2015. S. 425-447.

Virillo, Paul. "Maszyny widzenia", przeł. Barbara Kita. Widzieć, myśleć, być. Technologie mediów. Red. Andrzej Gwóźdź. Kraków: Wydawnictwo Universitas 2001. s. 39-63.