Abstract
The aim of the article is to outline the basic critical possibilities that visual and linguistic art can have in the world of anthropocene. Referring to, among other things examples of the so-called slick images by Susan Schuppli and poems by Polish poet Kacper Bartczak I look at images in digital and poetic media. I am interested in the differences between an artistic activity in which inhuman actors play an important role and one in which the main initiator is still a human being, trying to place human language and human artifacts in the network of biological-technological transformations.
References
Bartczak, Kacper. Naworadiowa. Stronie Śląskie: Biuro Literackie, 2019.
Bartczak, Kacper. Pokarm suweren. Stronie Śląskie: Biuro Literackie, 2017.
Bartczak, Kacper. Wiersze organiczne. Łódź: Dom Literatury w Łodzi, Stowarzyszenie Pisarzy polskich Oddział w Łodzi, 2015.
Bartczak, Kapcer. Przenicacy. Poznań: Wojewódzka Biblioteka Publiczna i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu, 2013.
Bartczak, Kacper. "Od wiersza jako organizmu mówiącego po wiersz jako formalne pole wielościowe". Śląskie Studia Polonistyczne 2 (2018). S. 25-41. https://doi.org/10.31261/SSP.2018.12.02
Baszanowska, Emilia; Freda, Włodzimierz; Otremba, Zbigniew; Rudź, Kamila; Stelmaszewski, Adam; Targowski, Wojciech; Toczek, Henryk. "Zagadnienia fotoniki w badaniach wpływu materiałów okrętowych na środowisko morskie", Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Gdyni 81 (2013). S. 5-22.
Comolli, Jean-Louis. "Maszyny widzialnego". Przeł. Artur Piskorz, Andrzej Gwóźdź. Widzieć, myśleć, być. Technologie mediów. Red. Andrzej Gwóźdź. Kraków: Wydawnictwo Universitas 2001. S. 447-474.
Crary, Jonathan. Techniques of the Observer. Cambridge, London: MIT Press, 1992; cyt. za: Hansen, Mark B. N. "Automatyzacja wzroku i cielesne podstawy widzenia". Przeł. Justyna Kucharska, Katarzyna Stanisz. Teoria i estetyka fotografii cyfrowej. Antologia. Red. Piotr Zawojski. Warszawa 2017: Narodowe Centrum Kultury. S. 247-278.
Danto, Arthur C. Po końcu sztuki. Sztuka współczesna i zatarcie się granic tradycji. Przeł. Mateusz Salwa, Kraków: Wydawnictwo Universitas 2013.
Nicht löschbares Feuer [Ogień nie do ugaszenia]. Reż. Harun Farocki. Berlin: Deutsche Film- und Fernsehakademie, 1969.
Flusser, Vilém. "Ku uniwersum obrazów technicznych", przeł. Andrzej Gwóźdź. Po kinie? Audiowizualność w epoce przekaźników elektronicznych. Wybór A. Gwóźdź, Kraków: Wydawnictwo Universitas, 1994, s. 53-67.
Hansen, Mark B. N. "Automatyzacja wzroku i cielesne podstawy widzenia". Przeł. Justyna Kucharska, Katarzyna Stanisz. Teoria i estetyka fotografii cyfrowej. Antologia. Red. Piotr Zawojski. Warszawa 2017: Narodowe Centrum Kultury. S. 247-278.
Gwóźdź, Andrzej. "Interfejsy widzialności". Intermedialność w kulturze końca XX wieku. Red. A. Gwóźdź, Krzemień-Ojak. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana,1998. S. 177-189.
Latour, Bruno. Polityka natury. Nauki wkraczają do demokracji. Przeł. Agata Czarnacka. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2009.
Manovich, Lew. "Paradoksy fotografii cyfrowej". Przeł. Justyna Kucharska, Katarzyna Stanisz. Teoria i estetyka fotografii cyfrowej. Antologia. Red. Piotr Zawojski. Warszawa 2017: Narodowe Centrum Kultury. S.183-198.
Markowski, Michał Paweł. Pragnienie obecności. Filozofie reprezentacji od Platona do Kartezjusza. Gdańsk: słowo/obraz/terytoria, 1999.
Mirzoeff, Nicholas. Jak zobaczyć świat. Przeł. Łukasz Zaremba. Kraków-Warszawa: Wydawnictwo Karakter, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, 2016.
Mitosek, Zofia. Mimesis. Zjawisko i problem. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1997.
Rancière, Jacques. Estetyka jako polityka. przeł. Julian Kutyła, Paweł Mościcki, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2007.
Sandbothe, Mike. "Transwersalne światy medialne. Filozoficzne rozważania o Internecie". Przeł. Krystyna Krzemieniowa. Widzieć, myśleć, być. Technologie mediów. Red. Andrzej Gwóźdź. Kraków: Wydawnictwo Universitas 2001. S. 205-233.
Schuppli, Susan. "Najbardziej niebezpieczny film świata". Przeł. Jacek Staniszewski. Materialność. Red. Gutfrański Krzysztof, Arne Hendriks, Inês Moreira, Aneta Szyłak, Leira Vergera, Gdańsk: Instytut Sztuki Wyspa, 2012. S. 249-284.
Schuppli, Susan. "Slick Images: The Photogenic Politics of Oil". Allegory of the Cave Painting. Ed. Mihnea Mirca,Vincent WJ van Gerven Oei. Antwerp: Published by Mousse Milan, 2015. S. 425-447.
Virillo, Paul. "Maszyny widzenia", przeł. Barbara Kita. Widzieć, myśleć, być. Technologie mediów. Red. Andrzej Gwóźdź. Kraków: Wydawnictwo Universitas 2001. s. 39-63.
License
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license