Abstract
The subject of this text is the audiovisual project Oaks? by Stefan Wojnecki, which was created with the collaboration of Maria Ewa Wiesner and Jerzy Dorn in 1974 and has so far been absent from the art-historical literature and from the history of Polish photography. This work is presented as an example of ecological art that not only manifests the need to protect the environment, but encourages an empathetic reevaluation of socio-environmental relations. In the experience of being ill and undergoing life-saving surgery represented in Oaks?, the author of the article notes ideas anticipating the posthumanist abolition of hierarchical human domination in favor of equal relations of human and non-human entities.
References
Bal Mieke (1999), Quoting Caravaggio: contemporary art, preposterous history, University of Chicago Press, Chicago.
Bal Mieke (2007), A gdyby tak? Język afektu, przeł. Maciej Maryl, "Teksty Drugie", nr 1-2, s. 165-188.
Braidotti Rossi (2009), Podmioty nomadyczne. Ucieleśnienie i różnica seksualna w feminizmie współczesnym, przeł. Aleksandra Derra, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Brown Andrew (2014), Art & Ecology Now, Thames&Hudson, London. Castells Manuel (2007), Społeczeństwo sieci, przeł. Kamila Pawluś, Mirosława
Marody, Janusz Stawiński, Sebastian Szymański, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Cheetham Mark A. (2018), Landscape into eco art: articulations of nature since the '60s, The Pensylvania State University Press, [b.m.]. https://doi.org/10.1515/9780271081427
Cofta Eugeniusz (1975), Poznańskie Towarzystwo Fotograficzne w latach 1971-1974, "Kronika Miasta Poznania", nr 4, s. 97-99.
Domke Radosław (2018), Ekologia i ochrona środowiska w Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej, "Humanities and Social Sciences", t. XXIII, nr 3, s. 31-50. https://doi.org/10.7862/rz.2018.hss.37
Haraway Donna (2003), Manifest cyborgów: nauka, technologia i feminizm socjalistyczny lat osiemdziesiątych, przeł. Sławomir Królak, Ewa Majewska, "Przegląd Filozoficzno-Literacki", nr 1 (3), s. 49-87.
Ilnicki Rafał (2011), Bóg cyborgów. Technika i transcendencja, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, Poznań.
Kasprzak Krzysztof (2011), Drzewa - pomniki przyrody i pamiątki kultury, "Turystyka Kulturowa", nr 4, s. 17-38.
Kłosiewicz Romuald (1974), Sprawozdanie z Łagowa, "Fotografia", nr 10, s. 304-307.
Król Stanisław (1997), Co wiemy o Dębach Rogalińskich?, "Gazeta Puszczykowska", nr 1, s. 6-7.
Lacoste Anne (2017), Photographic projection since the 1960s: A vastfield of artistic exploration, w: Slides: The History of Projected Photography, red. Anne Lacoste i in., Musée de l'Elysée - Les Éditions Noir sur Blanc, Lausanne, s. 202-213.
Ligocki Alfred (1979), Interesujące próby, w: tenże, Fotograficzne penetracje, Wydawnictwo Literackie, Kraków, s. 162-169.
Łyczywek Krystyna (1989), Diaporama, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa.
Magala Sławomir (1999), Sztuczność (prawda możliwości w wydarzeniach fotograficznych Stefana Wojneckiego), w: Stefan Wojnecki, Pęknięcia ku symulacji, red. Wojciech Makowiecki, Galeria "Arsenał", Poznań, s. 22-29.
Michałowska Marianna (1999), Wprowadzenie, w: Stefan Wojnecki. Pęknięcia ku symulacji, red. Wojciech Makowiecki, Galeria Miejska "Arsenał", Poznań, s. 6-7.
Nader Luiza (2014), Afektywna historia sztuki, "Teksty Drugie", nr 1, s. 14-40. Papp Stefan (2014), Akcja i reakcje, w: Przestrzeń społeczna. historie mówione Złotego Grona i Bienale Sztuki Nowej, red. Piotr Słodkowski, Fundacja Salony, Zielona Góra.
Patrizio Andrew (2018), The Ecological Eye: Assembling an ecocritical art history, Manchester University Press, Manchester.
Pietrzak Joanna (2010), Problemy ochrony drzew i krzewów pomnikowych w Polsce, "Zarządzanie Ochroną Przyrody w Lasach", nr 4, s. 275-292.
Rifkin Jeremy (2016), The empathic civilization. The race to global consciousness in a world in crisis, J.P. Tarcher/Penguin, Cambridge.
Schiller Konrad (2015), Awangarda na Dzikim Zachodzie. O wystawach i sympozjach Złotego Grona w Zielonej Górze, BWA, Zielona Góra.
Sienkiewicz Piotr (2009), Cybernetyczne początki polskiej informatyki, "Studia Informatica", nr 24, s. 265-278.
Skibiński Adam (2012), Gregory Bateson i kontekstowa teoria komunikacji. Różnica, która czyni różnicę i wzorzec, który łączy, w: Komunikologia. Teoria i praktyka komunikacji, red. Emanuel Kulczycki, Michał Wendland, Wydawnictwo Naukowe IF UAM, Poznań, s. 69-88.
Wiener Norbert (1960), Cybernetyka i społeczeństwo, przeł. Olgierd Wojtasiewicz, Książka i Wiedza, Warszawa.
Wojnecki Stefan (1971), Sygnały. Wystawa ekologiczna, katalog wystawy, Poznańskie Towarzystwo Fotograficzne, Poznań.
Wojnecki Stefan (1973), Podstawy filozoficzne poznańskiej grupy "Sygnały", Poznań, 20.02, maszynopis, archiwum Muzeum Narodowego w Poznaniu, bez sygn., https://tinyurl.com/mymz82fn [dostęp: 30.01.2022]
Wojnecki Stefan (1977), Fotografia poza galerią, Uniejów 76, "Fotografia", nr 1, s. 2-4.
Wojnecki Stefan (1984), Spojrzenie w przyszłość, "Fotografia", nr 2, s. 4-5.
License
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license