Abstract
The article presents an analysis of puberty, one of the key aspects of Jakub Żulczyk’s debut novel Zrób mi jakąś krzywdę… (2006). At the same time, he presents potential analogies with the interwar volume of Witold Gombrowicz’s Pamiętnik z okresu dojrzewania (1933), whose characters try in various ways to “grow up” to the surrounding Forms. In Żulczyk’s writings, there is something immature in almost every created character, regardless of the age or experience. The best example of this is a pair of main characters: the twenty-five-year-old David and his kidnapped teenager, a brilliant, alienated girl, locked in the world of video games. During the initiation journey, under the influence of various factors, each of them undergoes a metamorphosis, maturing, slowly crossing the boundaries of childhood. Żulczyk collides various contemporary types of immaturity, at the same time provoking the question about the condition of adulthood in today’s world.
References
Braun-Gałkowska Maria, Ulfik Iwona (2000), Zabawa w zabijanie. Oddziaływanie przemocy prezentowanej w mediach na psychikę dzieci, Wydawnictwo Krupski i S-ka, Warszawa.
Cataluccio Francesco M. (2006), Niedojrzałość. Choroba naszych czasów, przeł. Stanisław Kasprzysiak, Wydawnictwo „Znak”, Kraków.
Domagalska Paulina (2017), „Zrób mi jakąś krzywdę” Jakuba Żulczyka i pytanie o realizm w powieści, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica 5”, s. 157–165. DOI: https://doi.org/10.24917/23534583.5.12
Gombrowicz Witold (1987), Bakakaj i inne opowiadania, wyd. 2, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Graczyk Ewa (2004), Przed wybuchem wstrząsnąć. O twórczości Witolda Gombrowicza w dwudziestoleciu międzywojennym, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
Jarzębski Jerzy (1982), Gra w Gombrowicza, PIW, Warszawa.
Jarzębski Jerzy (1984), Kategoria „gry” w poglądach Gombrowicza, w: Gombrowicz i krytycy, wybór i oprac. Zdzisław Łapiński, Wydawnictwo Literackie, Kraków, s. 467–489.
Jaszewska Dagmara (2002), Nasza niedojrzała kultura. Postmodernizm inspirowany Gombrowiczem, Oficyna Naukowa, Warszawa.
Kijowski Andrzej (1984), Strategia Gombrowicza, w: Gombrowicz i krytycy, wybór i oprac. Zdzisław Łapiński, Wydawnictwo Literackie, Kraków, s. 429–465.
Kubiak-Szymborska Ewa (2018), Kategoria dojrzałości: kontekst różnorodności jej ujęć i studenckie postrzeganie, w: taż i in., Dojrzałość i dojrzewanie. Kategorie, atrybuty, konteksty, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz, s.13–42.
Nabokov Vladimir (1991), Lolita: powieść, przeł. Robert Stiller, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
Nowacki Dariusz (2006), Jakub Żulczyk, „Zrób mi jakąś krzywdę, czyli wszystkie gry wideo są o miłości” (recenzja), https://tinyurl.com/582e5syc [dostęp: 15.07.2022].
Paczoska Ewa (2004), O formę przeciw formie: Prus i Gombrowicz, w: taż, Dojrzewanie, dojrzałość, niedojrzałość. Od Bolesława Prusa do Olgi Tokarczuk, Wydawnictwo Sic!, Warszawa, s. 183–198.
Suchanow Klementyna (2017), Gombrowicz. Ja, geniusz, t. 1, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.
Tyrmand Leopold (1989), Dziennik 1954, Res Publica, Warszawa.
Warkocki Błażej (2018), Pamiętnik z afektów dojrzewania. Gombrowicz – queer – Sedgwick, Wydawnictwo IBL, Warszawa.
Żulczyk Jakub (2015), Zrób mi jakąś krzywdę, czyli wszystkie gry wideo są o miłości, wyd. 5, Lampa i Iskra Boża, Warszawa.
License
Copyright (c) 2023 Marek Kurkiewicz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license