Liminal State: the Construction of Childhood in the Novels of Anna Cieplak in the Context of Polish and English YA Literature
PDF (Język Polski)

Keywords

childhood
adolescence
young adult
liminality
Anna Cieplak
Agnieszka Wolny-Hamkało
Natalia Osińska
Petra Dvorakowa
Fiona Scarlett
aetonormativity

How to Cite

Kocznur, A. (2023). Liminal State: the Construction of Childhood in the Novels of Anna Cieplak in the Context of Polish and English YA Literature. Porównania, 33(1), 277–289. https://doi.org/10.14746/por.2023.1.15

Abstract

Anna Cieplak’s novels, from Ma być czysto (2016) to the most recent Rozpływam się (2021), explore the transition from childhood to adolescence, as well as the liminality of these two states. In her novels, Cieplak raises the question of at what point childhood ends. Is there a single, definite moment, an event in the life of a young person that terminates childhood? Or should we perhaps refer to a harmonious, blurred transition between states? The portrait of childhood that emerges from Cieplak’s fiction is confronted with the imagery of childhood contained in other contemporary YA books, either Polish—Agnieszka Wolny-Hamkało and Natalia Osinska—and foreign ones—Petra Dvorakova and Fiona Scarlett.

https://doi.org/10.14746/por.2023.1.15
PDF (Język Polski)

References

Beauvais Clementine (2015), The Mighty Child: Time and power in children’s literature, John Benjamins Publishing Company, Amsterdam/Philadelphia.

Cieplak Anna, Ostałowska Lidia (2015), Zaufanie, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.

Cieplak Anna (2016), Ma być czysto, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.

Cieplak Anna (2017), Lata powyżej zera, Znak, Kraków.

Cieplak Anna (2019), Lekki bagaż, Znak, Kraków.

Cieplak Anna (2021a), Rozpływaj się, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Coats Karen (2018), The Bloomsbury Introduction to Children’s and Young Adult Literature, Bloomsbury, London. DOI: https://doi.org/10.5040/9781474205306

Dvorakova Petra (2020), Wrony, przeł. Mirosław Śmigielski, Stara Szkoła, Rudno.

Hunt Peter (2008), Children’s Literature: An Historical Approach, w: Kehily Mary Jane (2008), An Introduction to Childhood Studies, Open University Press, Maidenhead.

Kocznur Agnieszka (2022), Edukacja sensualna: Lato Adeli Agnieszki Wolny-Hamkało, w: „Czas Kultury”, 2 (38).

Masłowska Ewa (2014), Pierwiastek żeński w antropologicznym zespole płodności: woda – ziemia – księżyc – kobieta (w polskiej kulturze ludowej), w: „Kultura i Społeczeństwo”, Wydawnictwo Insytutu Studiów Politycznych PAN, Warszawa.

Mochocka Aleksandra (2017), Two Perspectives on the Performative Social Body: Teenage Make-up Routines in Fanfik and the Jeżycjada cycle, „Miscellanea Posttotalitariana Wratislaviensia”, nr 2(7). DOI: https://doi.org/10.19195/2353-8546.2(7).6

Nikolajeva Maria (2010), Power, Voice and Subjectivity in Literature for Young Readers, Routledge, Abingdon-on-Thames. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203866924

Osińska Natalia (2016), Fanfik, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.

Pullman Philip (2017), Daemon Voices: On Stories and Storytelling, Vintage Books, New York.

Scarlett Fiona (2021), Boys don’t cry, Faber&Faber, London.

Turner Victor (July 1974), Liminal to Liminoid, in Play, Flow, and Ritual: An Essay in Comparative Symbology. Rice Institute Pamphlet – Rice University Studies. 60 (3).

Waller Alison (2009), Constructing Adolescence in Fantastic Realism, Routledge, New York. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203894132

Wells Karen (2017) Making young subjects: liminality and violence, w: Tracy Skelton i in., Identities and Subjectivities, Springer, Singapore, (Geographies of Children and Young People, t. 4), s. 215–230. DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-287-023-0_18

Wolny-Hamkało Agnieszka, Błaut Ilona (2016), Nikt nas nie upomni, Hokus-Pokus, Warszawa.

Wolny-Hamkało Agnieszka, Kożuchowska Agnieszka (2019), Lato Adeli, Hokus-Pokus, Warszawa.