Stan przejściowy: o konstrukcie dzieciństwa w powieściach Anny Cieplak na tle polskiej i anglojęzycznej literatury dla nastolatków
PDF (Język Polski)

Schlagworte

dzieciństwo
adolescencja
young adult
liminalność
Anna Cieplak
Agnieszka Wolny-Hamkało
Natalia Osińska
Petra Dvorakowa
Fiona Scarlett
aetonormatywność

Zitationsvorschlag

Kocznur, A. (2023). Stan przejściowy: o konstrukcie dzieciństwa w powieściach Anny Cieplak na tle polskiej i anglojęzycznej literatury dla nastolatków. Porównania, 33(1), 277–289. https://doi.org/10.14746/por.2023.1.15

Abstract

Książki Anny Cieplak, począwszy od Ma być czysto (2016), aż do najnowszej Rozpływam się (2021), poświęcone są przechodzeniu z dzieciństwa do adolescencji, jak i liminalności tych dwóch stanów. W swoich powieściach Cieplak stawia pytania: w którym momencie kończy się dzieciństwo? Czy istnieje jeden wyraźny moment, wydarzenie w życiu młodego człowieka, które dzieciństwo przerywa? Czym może powinniśmy mówić o harmonijnym, rozmytym przechodzeniu między stanami? Portret dzieciństwa, który wydobywa się z powieści Cieplak zostaje skonfrontowany z fantazmatami dzieciństwa zawartymi w innych współczesnych książkach YA – polskich: Agnieszki Wolny-Hamkało i Natalii Osińskiej i zagranicznych: Petry Dvorakowej i Fiony Scarlett

https://doi.org/10.14746/por.2023.1.15
PDF (Język Polski)

Literaturhinweise

Beauvais Clementine (2015), The Mighty Child: Time and power in children’s literature, John Benjamins Publishing Company, Amsterdam/Philadelphia.

Cieplak Anna, Ostałowska Lidia (2015), Zaufanie, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.

Cieplak Anna (2016), Ma być czysto, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.

Cieplak Anna (2017), Lata powyżej zera, Znak, Kraków.

Cieplak Anna (2019), Lekki bagaż, Znak, Kraków.

Cieplak Anna (2021a), Rozpływaj się, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Coats Karen (2018), The Bloomsbury Introduction to Children’s and Young Adult Literature, Bloomsbury, London. DOI: https://doi.org/10.5040/9781474205306

Dvorakova Petra (2020), Wrony, przeł. Mirosław Śmigielski, Stara Szkoła, Rudno.

Hunt Peter (2008), Children’s Literature: An Historical Approach, w: Kehily Mary Jane (2008), An Introduction to Childhood Studies, Open University Press, Maidenhead.

Kocznur Agnieszka (2022), Edukacja sensualna: Lato Adeli Agnieszki Wolny-Hamkało, w: „Czas Kultury”, 2 (38).

Masłowska Ewa (2014), Pierwiastek żeński w antropologicznym zespole płodności: woda – ziemia – księżyc – kobieta (w polskiej kulturze ludowej), w: „Kultura i Społeczeństwo”, Wydawnictwo Insytutu Studiów Politycznych PAN, Warszawa.

Mochocka Aleksandra (2017), Two Perspectives on the Performative Social Body: Teenage Make-up Routines in Fanfik and the Jeżycjada cycle, „Miscellanea Posttotalitariana Wratislaviensia”, nr 2(7). DOI: https://doi.org/10.19195/2353-8546.2(7).6

Nikolajeva Maria (2010), Power, Voice and Subjectivity in Literature for Young Readers, Routledge, Abingdon-on-Thames. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203866924

Osińska Natalia (2016), Fanfik, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.

Pullman Philip (2017), Daemon Voices: On Stories and Storytelling, Vintage Books, New York.

Scarlett Fiona (2021), Boys don’t cry, Faber&Faber, London.

Turner Victor (July 1974), Liminal to Liminoid, in Play, Flow, and Ritual: An Essay in Comparative Symbology. Rice Institute Pamphlet – Rice University Studies. 60 (3).

Waller Alison (2009), Constructing Adolescence in Fantastic Realism, Routledge, New York. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203894132

Wells Karen (2017) Making young subjects: liminality and violence, w: Tracy Skelton i in., Identities and Subjectivities, Springer, Singapore, (Geographies of Children and Young People, t. 4), s. 215–230. DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-287-023-0_18

Wolny-Hamkało Agnieszka, Błaut Ilona (2016), Nikt nas nie upomni, Hokus-Pokus, Warszawa.

Wolny-Hamkało Agnieszka, Kożuchowska Agnieszka (2019), Lato Adeli, Hokus-Pokus, Warszawa.