Abstract
The author of the article interprets the novel of the Slovak writer of the interwar period by focusing on several of its aspects: the pathographic dimension, the sphere of corporeality in the experience of illness, the defective personality of the main character (the doctor) and the metaphorization of illness. The philosophical background of Vámoš’s attitude, the philosophy of Nietzsche and Schopenhauer, was also considered. For the author of the article, however, the thought of Cioran was particularly inspiring.
References
Boruszkowska Iwona (2019), Ecriture patographique – język i pismo podmiotu defektywnego, w: Fragmenty dyskursu maladycznego, red. Maciej Ganczar, Ireneusz Gielata, Monika Ładoń, Fundacja Terytoria Książki, Gdańsk, s. 36-51
Barborík Vladimír (2006), Prozaik Gejza Vámoš, Slovak Academic Press, Bratislava.
Broyard Anatole (2010), Upojony chorobą. Zapiski o życiu i śmierci, przeł. Jacek Gutorow, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.
Cioran Emil (2008), Upadek w czas, przeł. Ireneusz Kania, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa.
Dauksza Agnieszka (2021), Humanistyka medyczna: o leczeniu (się) w patosystemie, „Teksty Drugie”, nr 1, s. 38-58. DOI: https://doi.org/10.18318/td.2021.1.3
Frank Artur W. (1995), The Wounded Storyteller: Body, Illness, and Ethics, Chicago. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226260037.001.0001
Gadamer Hans-Georg (2011), O skrytości zdrowia, przeł. A. Przyłębski, Poznań.
Habaj Michal (2005), Druhá moderna, Ars poetica, Bratislava.
Horváth Tomáš (2016), K poetike literárneho subjektu (Modernizmus a okolie), Veda, Bratislava.
Kročanová-Roberts Dagmar (1992), Atómy Boha ako roman negácie a tajného reformátorstva (K vplyvu Schopenhauera a Nietzschego na Vámošovu tvorbu), “Romboid” nr 8, 54-59. DOI: https://doi.org/10.1016/0022-2011(92)90111-G
Kročanová-Roberts Dagmar (2003), O Atomoch Boha. Od ego-manie k otvorenosti - doslov, w: Gejza Vámoš, Atomy Boha, Vydavateľstvo Dilema, Bratislava, s. 231-245.
Ładoń Monika (2019), Ślady Barthes’a: migrena, symbolizacja, fragment (słowo wstępne), w: Fragmenty dyskursu maladycznego, red. Maciej Ganczar, Ireneusz Gielata, Monika Ładoń, Fundacja Terytoria Książki, Gdańsk, s.7-13.
Nietzsche Friedrich (2003), Ecce homo, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków.
Okáli Daniel (1971), Burič Gejza Vámoš, Slovenský spisovateľ, Bratislava.
Okupnik Małgorzata (2018), W niewoli ciała. Doświadczenie utraty zdrowia i jego reprezentacje, Universitas, Kraków.
Serkowska Hanna (2021), Po pierwsze nie metaforyzuj! O tropach demencji, „Teksty Drugie”, nr 1, s. 59-80; Mapowanie narracji maladycznych, „Teksty Drugie”, nr.1, s. 172-183. DOI: https://doi.org/10.18318/td.2021.1.4
Sontag Susan (1999), Choroba jako metafora. AIDS i jego metafory, przeł. Jarosław Anders, PIW, Warszawa.
Szubert Mateusz (2019), Dyskurs maladyczny – perspektywy badawcze, w: Fragmenty dyskursu maladycznego, red. Maciej Ganczar, Ireneusz Gielata, Monika Ładoń, Fundacja Terytoria Książki, Gdańsk, s.17-35.
Števček Ján (1989), Dejiny slovenského románu, Tatran, Bratislava.
Vámoš Gejza (2003), Atómy Boha, Vydavateľstvo Dilema, Bratislava.
Woolf Wirginia (2010), O chorowaniu, przeł. Magdalena Heydel, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.
Zamiara Krystyna (2008), Kulturowy wymiar kategorii choroby, w: Zdrowie i choroba. Problemy teorii, diagnozy i praktyki, red. Jerzy Brzeziński, Lidia Cierpiałkowska, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 3-26.
License
Copyright (c) 2024 Joanna Goszczyńska

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license