Abstract
Artykuł przynosi interpretację powieści słowackiego pisarza okresu międzywojnia koncentrującą się na kilku jej aspektach: wymiarze patograficznym, sferze cielesności w przeżywaniu choroby, osobowości defektywnej głównego bohatera – lekarza i metaforyzacji choroby. Uwzględnione też zostało filozoficzne zaplecze postawy autora, filozofia Nietzschego i Schopenhauera. Dla autora artykułu inspirująca była natomiast myśl Ciorana.
Literaturhinweise
Boruszkowska Iwona (2019), Ecriture patographique – język i pismo podmiotu defektywnego, w: Fragmenty dyskursu maladycznego, red. Maciej Ganczar, Ireneusz Gielata, Monika Ładoń, Fundacja Terytoria Książki, Gdańsk, s. 36-51
Barborík Vladimír (2006), Prozaik Gejza Vámoš, Slovak Academic Press, Bratislava.
Broyard Anatole (2010), Upojony chorobą. Zapiski o życiu i śmierci, przeł. Jacek Gutorow, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.
Cioran Emil (2008), Upadek w czas, przeł. Ireneusz Kania, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa.
Dauksza Agnieszka (2021), Humanistyka medyczna: o leczeniu (się) w patosystemie, „Teksty Drugie”, nr 1, s. 38-58. DOI: https://doi.org/10.18318/td.2021.1.3
Frank Artur W. (1995), The Wounded Storyteller: Body, Illness, and Ethics, Chicago. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226260037.001.0001
Gadamer Hans-Georg (2011), O skrytości zdrowia, przeł. A. Przyłębski, Poznań.
Habaj Michal (2005), Druhá moderna, Ars poetica, Bratislava.
Horváth Tomáš (2016), K poetike literárneho subjektu (Modernizmus a okolie), Veda, Bratislava.
Kročanová-Roberts Dagmar (1992), Atómy Boha ako roman negácie a tajného reformátorstva (K vplyvu Schopenhauera a Nietzschego na Vámošovu tvorbu), “Romboid” nr 8, 54-59. DOI: https://doi.org/10.1016/0022-2011(92)90111-G
Kročanová-Roberts Dagmar (2003), O Atomoch Boha. Od ego-manie k otvorenosti - doslov, w: Gejza Vámoš, Atomy Boha, Vydavateľstvo Dilema, Bratislava, s. 231-245.
Ładoń Monika (2019), Ślady Barthes’a: migrena, symbolizacja, fragment (słowo wstępne), w: Fragmenty dyskursu maladycznego, red. Maciej Ganczar, Ireneusz Gielata, Monika Ładoń, Fundacja Terytoria Książki, Gdańsk, s.7-13.
Nietzsche Friedrich (2003), Ecce homo, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków.
Okáli Daniel (1971), Burič Gejza Vámoš, Slovenský spisovateľ, Bratislava.
Okupnik Małgorzata (2018), W niewoli ciała. Doświadczenie utraty zdrowia i jego reprezentacje, Universitas, Kraków.
Serkowska Hanna (2021), Po pierwsze nie metaforyzuj! O tropach demencji, „Teksty Drugie”, nr 1, s. 59-80; Mapowanie narracji maladycznych, „Teksty Drugie”, nr.1, s. 172-183. DOI: https://doi.org/10.18318/td.2021.1.4
Sontag Susan (1999), Choroba jako metafora. AIDS i jego metafory, przeł. Jarosław Anders, PIW, Warszawa.
Szubert Mateusz (2019), Dyskurs maladyczny – perspektywy badawcze, w: Fragmenty dyskursu maladycznego, red. Maciej Ganczar, Ireneusz Gielata, Monika Ładoń, Fundacja Terytoria Książki, Gdańsk, s.17-35.
Števček Ján (1989), Dejiny slovenského románu, Tatran, Bratislava.
Vámoš Gejza (2003), Atómy Boha, Vydavateľstvo Dilema, Bratislava.
Woolf Wirginia (2010), O chorowaniu, przeł. Magdalena Heydel, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.
Zamiara Krystyna (2008), Kulturowy wymiar kategorii choroby, w: Zdrowie i choroba. Problemy teorii, diagnozy i praktyki, red. Jerzy Brzeziński, Lidia Cierpiałkowska, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 3-26.
Lizenz
Copyright (c) 2024 Joanna Goszczyńska

Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license