Wolność czy destrukcja? Atómy Boha Gejzy Vámoša w kontekście dyskursu maladycznego
PDF (Język Polski)

Klíčová slova

pathography
corporeality
defective personality
enslavement
self-destruction

Jak citovat

Goszczyńska, J. (2024). Wolność czy destrukcja? Atómy Boha Gejzy Vámoša w kontekście dyskursu maladycznego. Porównania, 35(1), 263–278. https://doi.org/10.14746/por.2024.1.16

Abstrakt

Artykuł przynosi interpretację powieści słowackiego pisarza okresu międzywojnia koncentrującą się na kilku jej aspektach: wymiarze patograficznym, sferze  cielesności w przeżywaniu choroby, osobowości defektywnej głównego bohatera – lekarza i metaforyzacji choroby. Uwzględnione też zostało filozoficzne zaplecze postawy autora, filozofia Nietzschego i Schopenhauera. Dla autora artykułu inspirująca była natomiast myśl Ciorana.

https://doi.org/10.14746/por.2024.1.16
PDF (Język Polski)

Reference

Boruszkowska Iwona (2019), Ecriture patographique – język i pismo podmiotu defektywnego, w: Fragmenty dyskursu maladycznego, red. Maciej Ganczar, Ireneusz Gielata, Monika Ładoń, Fundacja Terytoria Książki, Gdańsk, s. 36-51

Barborík Vladimír (2006), Prozaik Gejza Vámoš, Slovak Academic Press, Bratislava.

Broyard Anatole (2010), Upojony chorobą. Zapiski o życiu i śmierci, przeł. Jacek Gutorow, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.

Cioran Emil (2008), Upadek w czas, przeł. Ireneusz Kania, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa.

Dauksza Agnieszka (2021), Humanistyka medyczna: o leczeniu (się) w patosystemie, „Teksty Drugie”, nr 1, s. 38-58. DOI: https://doi.org/10.18318/td.2021.1.3

Frank Artur W. (1995), The Wounded Storyteller: Body, Illness, and Ethics, Chicago. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226260037.001.0001

Gadamer Hans-Georg (2011), O skrytości zdrowia, przeł. A. Przyłębski, Poznań.

Habaj Michal (2005), Druhá moderna, Ars poetica, Bratislava.

Horváth Tomáš (2016), K poetike literárneho subjektu (Modernizmus a okolie), Veda, Bratislava.

Kročanová-Roberts Dagmar (1992), Atómy Boha ako roman negácie a tajného reformátorstva (K vplyvu Schopenhauera a Nietzschego na Vámošovu tvorbu), “Romboid” nr 8, 54-59. DOI: https://doi.org/10.1016/0022-2011(92)90111-G

Kročanová-Roberts Dagmar (2003), O Atomoch Boha. Od ego-manie k otvorenosti - doslov, w: Gejza Vámoš, Atomy Boha, Vydavateľstvo Dilema, Bratislava, s. 231-245.

Ładoń Monika (2019), Ślady Barthes’a: migrena, symbolizacja, fragment (słowo wstępne), w: Fragmenty dyskursu maladycznego, red. Maciej Ganczar, Ireneusz Gielata, Monika Ładoń, Fundacja Terytoria Książki, Gdańsk, s.7-13.

Nietzsche Friedrich (2003), Ecce homo, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków.

Okáli Daniel (1971), Burič Gejza Vámoš, Slovenský spisovateľ, Bratislava.

Okupnik Małgorzata (2018), W niewoli ciała. Doświadczenie utraty zdrowia i jego reprezentacje, Universitas, Kraków.

Serkowska Hanna (2021), Po pierwsze nie metaforyzuj! O tropach demencji, „Teksty Drugie”, nr 1, s. 59-80; Mapowanie narracji maladycznych, „Teksty Drugie”, nr.1, s. 172-183. DOI: https://doi.org/10.18318/td.2021.1.4

Sontag Susan (1999), Choroba jako metafora. AIDS i jego metafory, przeł. Jarosław Anders, PIW, Warszawa.

Szubert Mateusz (2019), Dyskurs maladyczny – perspektywy badawcze, w: Fragmenty dyskursu maladycznego, red. Maciej Ganczar, Ireneusz Gielata, Monika Ładoń, Fundacja Terytoria Książki, Gdańsk, s.17-35.

Števček Ján (1989), Dejiny slovenského románu, Tatran, Bratislava.

Vámoš Gejza (2003), Atómy Boha, Vydavateľstvo Dilema, Bratislava.

Woolf Wirginia (2010), O chorowaniu, przeł. Magdalena Heydel, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.

Zamiara Krystyna (2008), Kulturowy wymiar kategorii choroby, w: Zdrowie i choroba. Problemy teorii, diagnozy i praktyki, red. Jerzy Brzeziński, Lidia Cierpiałkowska, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 3-26.