Abstract
Melchior Wańkowicz had always been interested in Russia, both pre-revolutionary and Soviet. In December 1933, using the services of Inturist (Soviet organization for International Tourism), he went on a six-day trip to the Soviet Union. The result of the trip was a reportage consisting of 10 texts, in which he tried, on the basis of his own observations, to dispel numerous stereotypes about the USSR. His knowledge of the language and realities of pre-revolutionary Russia allowed him to make many interesting observations. He laid
particular emphasis on the importance of people in a socialist state and how their ability to build the world of the future raised their pride. In retrospect, it is clear that Wańkowicz succumbed to Soviet propaganda.
References
Berson Jan Stanisław (2022), Nowa Rosja, Ośrodek Myśli Politycznej, Kraków.
Cat-Mackiewicz Stanisław (2012), Myśl w obcęgach. Studia nad psychologią społeczeństwa Sowietów, Universitas, Kraków.
Nowakowski Zygmunt (1934), W pogoni za formą. Wrażenia z pobytu w Moskwie, K.S. Jakubowski, Lwów.
Słonimski Antoni (1997), Moja podróż do Rosji, Literackie Towarzystwo Wydawnicze, Warszawa.
Wańkowicz Melchior (1934), Opierzona rewolucja, Rój, Warszawa.
Wańkowicz Melchior (2009a), Strzępy epopei, w: tegoż, Strzępy epopei; Szpital w Cichiniczach; Wrzesień żagwiący; Po klęsce, Prószyński i S-ka, Warszawa, s. 125-146.
Wańkowicz Melchior (2009b), Szpital w Cichiniczach, w: tegoż, Strzępy epopei; Szpital w Cichiniczach; Wrzesień żagwiący; Po klęsce, Prószyński i S-ka, Warszawa, s. 147-195.
Wańkowicz Melchior (2010), Opierzona rewolucja, w: tegoż, W kościołach Meksyku; Opierzona rewolucja; Na tropach Smętka, Prószyński i S-ka, Warszawa, s. 129-183.
Wańkowicz Melchior (1990), Kaźń Mikołaja II oraz członków rodziny Romanowych, Graf, Gdańsk.
Gilarowski Włodzimierz (1964), Moje miasto, przeł. Jerzy Brzęczkowski, Czytelnik, Warszawa.
Głuszkowski Piotr, red. (2022), Dokumenty do historii stosunków polsko-sowieckich, t. 2: 1926-1932, cz. 2, Centrum Dialogu im. Juliusza Mieroszewskiego, Warszawa.
Kaliszewski Andrzej (2017), Mistrzowie polskiego reportażu wojennego 1914-2014, Wydawnictwo UJ, Kraków.
Kopeć Zbigniew (2011), Słowo o Moskwie (i pewnej metaforze), „Rocznik Komparatystyczny”, nr 2, s. 111-124.
Kornat Marek (2022), Dziennikarz-sowietolog Jan Stanisław Berson, w: Jan Stanisław Berson, Nowa Rosja, oprac. Marek Kornat, Ośrodek Myśli Politycznej, Kraków, s. IX-LXII.
Materski Wojciech (2005), Na widecie. II Rzeczpospolita wobec Sowietów 1918–1943, Rytm, Warszawa.
Pogonowska Ewa (2012), Czytanie nowej Rosji. Polskie spotkania ze Związkiem Sowieckim lat trzydziestych XX wieku, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
Rutkowski Tadeusz Paweł (2009), Wstęp, w: Melchior Wańkowicz, Strzępy epopei; Szpital w Cichiniczach; Wrzesień żagwiący; Po klęsce, Prószyński i S-ka, Warszawa, s. 5-10.
Wolny-Zmorzyński Kazimierz (1999), Wokół twórczości Melchiora Wańkowicza. W stronę dziennikarstwa, socjologii, polityki oraz krytyki literackiej, Wydawnictwo UJ, Kraków.
License
Copyright (c) 2025 Piotr Głuszkowski

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license
