Abstract
The article focuses on the contemporary cinematic context of Melchior Wańkowicz’s works by offering a comparative analysis of his books on the battle of Monte Cassino and the 2024 narrative film entitled Czerwone maki (Red Poppies). Investigating the free adaptation of the writer’s prose into a movie, the article poses questions whether and to what extent the movie draws from artistic attributes of Wańkowicz’s writing, and whether it is independent in its rendition of the historical event. The answer is not unequivocal, yet concludes that the movie lacks the personal emotional involvement and vivid imagery of Wańkowicz’s books. Instead, the narrative and semantic patterns of the film align with the commemorative nature of similar artistic ventures, thus bringing its informative and didactic functions to the foreground.
References
Czerwone maki (2024), reż. Krzysztof Łukaszewicz, Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, Warszawa.
Wańkowicz Melchior (1984), Szkice spod Monte Cassino, Wiedza Powszechna, Warszawa.
Majmurek Jakub (2024), „Czerwone maki”, „Kino”, nr 5, s. 90.
Maksimiuk Magdalena (2024), Patent na trudną batalistykę. Rozmowa z Krzysztofem Łukaszewiczem, reżyserem filmu „Czerwone maki”, „Magazyn Filmowy”, nr 4, s. 36.
Parker Matthew, (2024), Monte Cassino. Bitwa narodów II wojny światowej, przeł. Robert Bartołd, Rebis, Poznań.
Sławiński Janusz, red. (2000), Słownik terminów literackich, Ossolineum, Wrocław.
Wawer Zbigniew (2024), Monte Cassino 1944, Bellona, Warszawa.
License
Copyright (c) 2025 Jacek Nowakowski

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license
