Abstrakt
Artykuł jest poświęcony opisom muzyki w najstarszym zachowanym do dziś dziele historiograficznym Japonii – kronice Kojiki (Księga dawnych wydarzeń, 712). Autorka omawia kolejno: okoliczności powstania Kojiki (działalność kompilatora Hiedy no Are oraz Urzędu Muzyki Dworskiej – Gagakuryō), charakterystykę wczesnej tradycji muzycznej i widowiskowej w Japonii (kagura, ceremonia przywoływania duszy – chinkon), analizę zawartych w Kojiki pieśni kayō oraz fragmentów narracji poświęconych symbolice najstarszych japońskich instrumentów muzycznych. Analizy wybranych opisów muzycznych dokonano z uwzględnieniem kontekstu społeczno-kulturowego oraz pod kątem zastosowania środków językowych. Na przykładzie przedstawionego w artykule materiału dowodowego scharakteryzowano życie muzyczne w starożytnej Japonii. Zwrócono też uwagę na rolę muzyki w kształtowaniu się twórczości literackiej.
Reference
Ebersole Gary L. Ritual Poetry and the Politics of Death in Early Japan. Princeton, N.J.: Princeton University Press, 1989.
Kanert Maciej. Starożytna Japonia. Miejsca, ludzie, historia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2006
Kordzińska-Nawrocka Iwona. Japońska miłość dworska. Warszawa: Wydawnictwo Trio, 2005.
Kotański Wiesław. Kojiki, czyli księga dawnych wydarzeń. T. 1-3. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1986.
Kotański Wiesław. W kręgu shintoizmu. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Dialog”, 1995.
Kotański Wiesław. Dziesięć tysięcy liści – Antologia literatury japońskiej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 2012.
Kuniyasu Yō. “Nihon no kodai ni okeru ongaku to asobi”. Yokohama Kokuritsu Daigaku Kyōiku Kiyō 27 (1987).
Kurano Kenji. Kojiki. Tōkyō: Iwanami Bunko, 1963.
Melanowicz Mikołaj. Literatura japońska, t. 1: Od VI do połowy XIX wieku. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1994.
Melanowicz Mikołaj. Formy w literaturze japońskiej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2003.
Ogi Mitsuo. Kodai ongaku no sekai (Świat muzyki starożytnej). Tōkyō: Kōshishoin, 2005.
Ohnuki-Tierney Emiko. The monkey as mirror: Symbolic transformation in Japanese history and ritual. Princeton, N.J.: Princeton University Press, 1987.
Philippi Donald L. Kojiki Translated with an Introduction and Notes. Tokyo: Princeton University Press, 1969.
Wesołowska Marta. Gagaku. Dzieje i symbolika japońskiej muzyki dworskiej. Warszawa: Wydawnictwo TRIO, 2012.
Yūichi Asano. Kodai Chūgoku no uchūron (Wizja wszechświata w starożytnych Chinach). Tōkyō: Iwanami Shoten, 2006.
„Japan Press Network“. Kyodo News. Web. (11.11.2015) <http://www.47news.jp/photo/archives/cultureANDentertainment/201105/photo_2011053101000636.html>
Licence
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license