Abstrakt
Przypominając polskim czytelnikom znaczenie twórczości Abe Kōbō (1924-1993) w literaturze japońskiej, pisarza nieżyjącego od ponad dwudziestu lat, autor artykułu formułuje propozycję kategoryzacji jego powieści, opowiadań i dramatów. Wykazuje, że w niemal całej twórczości Abe posługiwał się konwencją charakterystyczną dla modernizmu europejskiego. Natomiast w ostatniej powieści Kangarū nōto (Kangurowy notatnik, 1991), analizowanej szczegółowo w artykule, posłużył się absurdalnymi toposami, fragmentaryzacją bohatera, hybrydyzacją itp. chwytami europejskiej i amerykańskiej powieści postmodernistycznej. Chociaż wiele z tych technik stosował sporadycznie we wcześniejszych utworach, to w strukturze świata przedstawionego i bohatera Kangurowego notatniku odnajdujemy właściwie ich sumę. Bezimienny bohater tej powieści, skierowany przez lekarza do ciepłych źródeł z powodu
tajemniczej choroby, polegającej na wyrastaniu rzepy na goleniu, odbywa ostatnią podróż
podziemnymi korytarzami w nieznane.
Reference
Abe Kōbō. Kangaroo Notebook. Tłum. Maryellen Toman Mori, Alfred A. Knopf. New York: Afred A. Knopf, 1996.
Abe Kōbō. Kangarū nōto (Kangurowy notatnik). Tōkyō: Shinchōsha, 1991.
Iles Timothy. Abe Kobo – an Exploration of his Prose, Drama and Theatre. Fucecchio (Firenze). Italy: European Press Academic Publishing, 2000.
Fokkema Douwe W. Historia literatury, modernizm i postmodernizm. Warszawa: Instytut Kultury, 1994.
Gazda Grzegorz. Słownik europejskich kierunków i grup literackich XX wieku. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000.
Katō K. „Kaisetsu” (Komentarz/Posłowie) do: Abe K. „Tenshi” (Anioł). Shinchō 12 (2012).
Melanowicz Mikołaj. Japońskie narracje. Studia o pisarzach współczesnych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2004.
Nycz Ryszard (red.). Postmodernizm. Antologia przekładów. Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński, 1997.
„Abe Kōbō sanjūsū tsū no tegami sōsaku e no omoi chokusetsu ni otōto kiou sugata mo” (Ponad 30 listów Abe Kōbō, pragnienie twórczości i entuzjastyczne poparcie dla młodszego brata). MSN sankei nyūsu. 2013. Web. (29.05.2013) <http://sankei.jp.msn.com/life/ news/130529/art13052907 470004-n1.htm>
Licence
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license