Abstrakt
W Europie Środkowej w czasie totalitaryzmu rozebrano wiele ważnych zabytków architektonicznych. Tendencja ta utrzymuje się także w epoce postkolonialnej, choć przyczyny takiego postępowania są zupełnie inne. Na Słowacji nie ma problemu z dostępem do zabytków, jednak wiele osób nie przywiązuje wagi do ich wartości artystycznej. Dziedzictwo architektoniczne jest więc nierzadko bezmyślnie niszczone, mimo że wcześniej pełniło różnorodne, istotne funkcje. Szczególnie widoczne jest to na przykładzie domu uzdrowiskowego Machnáč (1932) i basenu „Zielona żaba” – „Zelená žaba” (1937). Maison Machnáč zaprojektował architekt Jaromír Krejcar z Pragi, a „Zieloną żabę” architekt z Brna – Bohuslav Fuchs. Projekt „Zielonej żaby”, przez wzgląd na poziom artystycznej niepowtarzalności i oryginalności, ma wartość ponadnarodową, co jednak nie skłania obecnego właściciela do przywrócenia obiektowi jego pierwotnego stanu.
Reference
Bach Steven. Leni Riefenstahlová. Život a dílo „Hitlerovy filmářky”. Praha: Ikar, 2009.
„Barokový most na hrade zbúrali”. Web. 06.10.2014. <http://nitra.sme.sk/c/6014951/barokovy-mostna-hrade-zburali-nahradi-ho-kopia.html>.
Web. 07.10.2014. <http://nitra.dnes24.sk/problemovyhradny-most-stavba-za-400-tisic-vraj-nie-je-dokoncena-155997>
Broch Hermann. Lunatycy. Przeł. Sławomir Błaut. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie, 2005.
Hanušin Ján. Trenčianske Teplice na starych pohľadniciach. Bratislava: DAJAMA, 2010.
Hvorecký Michal. Spamäti. Bratislava: Marenčin PT, 2013.
Janaszek-Ivaničková Halina, (ed.): Literatury zachodniosłowiańskie czasu przełomów 1890-1990. 2. Literatura czeska. Katowice: „Śląsk”, 1999.
Lewicki Jakub. Konflikt o zabytki i miejsca pamięci, czyli o nowo-starym postrzeganiu przeszłości w Europie Środkowej i Wschodniej po 1989 roku. „Porównania” 13 (2013). S. 207-208.
Nicolae Ceauşescu. Web. 06.10.2014. <http://sk.wikipedia.org/wiki/Nicolae_Ceauşescu>
Pisoň Štefan. Hrady, zámky a kaštiele na Slovensku. Martin: Osveta, 1973.
Szczygieł Mariusz. Gottland. Praha: nakladatelství Dokořán, 2009.
Žilková Marta. Intertextuálne a intermedialne interpretácie. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa Nitre, 2012.
Licence
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license