Abstrakt
This text offers a reading of Ivo Andrić’s novel The Bridge on Drina River (1945) placing special emphasis on the economies of utterance and the (re)construction of sto-ry/myth produced from the position of various native informants at the level of authorial intent. It argues that the position of colonial subjects/objects in the novel, as uttered and emphasised by Andrić could best be read from a post-colonial perspective. That opens two possibilities of reading Andrić and South Slavic historical novels in general. The first one concerns the understanding of space of the South European narration/stereotyping as the space of imperial/colonial power games. The second one deals with consequences of that presumption and appropriation of histori-cal realms that deal with the space of narration in connection with various latter naturalisation of the text(s). The emphasis is put on Andrić’s novel. However, this reading of the text’s construc-tions also opens the way of re-reading other “historical” novels and their ideological/political constructs in South Slavic and wider Central European/Eastern European context/discourse.
Reference
Bakhtin Mihail. The Dialogic Imagination: Four Essays by M.M. Bakhtin. Ed. Michael Holquist. Trans. Caryl Emerson and Michael Holquist. Austin: University of Texas Press, 1981.
Benjamin Walter. One-Way Street. Trans. E. Jephcott and K. Shorter. London: New Left Books, 1979.
Bhaba K. Homi. The Location of Culture. London: Routledge, 1994.
Eco Umberto. Interpretation and Overinterpretation. London: Cambridge University Press, 1992.
Foucault Michel. Power/Knowledge: Selected Inteviews and Other Writings, 1972–1977. Ed. Colin Gordon. New York: Pantheon, 1980.
Frye Northop. The Anatomy of Criticism. Four Essays. Princeton: Princeton University Press, 1957.
Hamilton Paul. Historicism. London: Routledge 2002.
Iser Wolfgang. Prospecting. From Reader Response to Literary Anthropology. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1989.
Jackson Robert de Jeger. Historical Criticism and the Meaning of the Text. London: Routledge, 1989.
Munslow Alun. Deconstructing History. Second Edition. London: Routledge, 2006.
Spivak Gayatri Chakravorty. A Critique of Postcolonial Reason: Towards a History of Vanishing Presence. Boston: Harvard University Press, 1999.
Todorova Maria. Imagining the Balkans. Oxford and New York: Oxford Univerity Press. Updated Edition, 2009.
White Hayden. The Tropics of Discourse: Essays in Cultural Criticism. Baltimore: John Hopkins University Press, 1978.
Licence
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license