Abstrakt
Autorka, opierając się na felietonach bośniackiego prozaika Aleksandra Hemona, wskazuje na aktywny, daleki od sentymentalizmu, kreatywny potencjał nostalgii, który nakierowany jest na przyszłość (a nie przeszłość). Zaangażowanie Hemona skierowane jest przeciw stanowi faktycznemu – rzeczywistości podzielonej Bośni i Hercegowiny, zaś gwarantem lepszej przyszłości ojczyzny pisarza są wartości obecne niegdyś w Jugosławii: wspólnota (umożliwiająca wymianę myśli i implikująca poczucie bycia częścią niejednorodnej zbiorowości) oraz nadzieja (związana z wiarą, że los jest w rękach jej mieszkańców, a jutro może być lepsze niż dziś).
Reference
Czapliński Przemysław, Wstęp. W: idem, Wzniosłe tęsknoty. Nostalgie w prozie lat dziewięćdziesiątych. Kraków, Wydawnictwo Literackie 2001, s. 5–9.
Bojm Svetlana, Budućnost nostalgije. Przeł. Z. Gluhbegović, S. Simonović. Beograd 2001, s. 16.
Saryusz-Wolska Małgorzata, Doświadczenie (n)ostalgii. W: Nowoczesność jako doświadczenie. Red. R. Nycz, A. Zeidler-Janiszewska. Kraków, Universitas 2006, s. 307.
Ślawska Magdalena, Proza autobiograficzna pokolenia jugonostalgików. Wrocław, Oficyna Wydawnicza Atut 2013.
Velikonja Mitja, Povratak otpisanih. Emancipatorski potencijali jugonostalgije. W: Zid je mrtav, živeli zidovi! Pad Berlinskog zida i raspad Jugoslavije. Red. I. Čolović. Beograd 2009, s. 384.
Majkowska-Szajer Dorota, Pamiątki z Atlantydy. Przyczynek do badań nad jugonostalgią. „Konteksty” 2011, nr 1, s. 102–110.
Hemon Aleksandar, Hemonwood. Zagreb-Sarajevo 2003.
Hemon Aleksandar, Hemonwood 2. Zagreb-Sarajevo 2008.
Zaleski Marek, Naprzód w przyszłość. W: idem, Formy pamięci. Gdańsk, słowo/obraz terytoria 2004, s. 176–190.
Czapik-Lityńska Barbara, Vukovar-miasto nostalgiczne. Literackie obrazy pamięci i zapomnienia w twórczości Pavla Pavličicia. W: Miasto w kulturze chorwackiej. Urbano u hrvatskoj kulturi. Red. M. Falski, M. Kryska-Mosur. Warszawa, WUW 2008, s. 172.
Ugrešić Dubravka, Ministerstwo bólu. Przeł. D. J. Ćirlić. Izabelin, świat literacki 2006.
Ćosić Bora w książce Podróż na Alaskę. Przeł. D. Cirlić-Straszyńska. Wołowiec, Czarne 2008.
Jergović Miljenko, Vlado Medan. W: idem, Historijska čitanka 1. Zagreb 2006, s. 93.
Nycz Ryszard, „Nie leczony, chroniczny pogłos”. Trzy uwagi o polskim dyskursie postzależnościowym. W: Kultura po przejściach, osoby z przeszłością. Polski dyskurs postzależnościowy – konteksty i perspektywy badawcze. Red. R. Nycz. Kraków, Universitas 2011, s. 11.
Dąbrowska-Partyka Maria, Mapy jugosłowiańskie i postjugosłowiańskie. „Herito” 2011, nr 2, s. 30–43.
Zrozumieć Słowiańszczyznę. Red. M. Dąbrowska-Partyka. Kraków 2011.
Centrala nie musi być przekleństwem. „Herito” 2011, nr 2, s. 114–130.
Orušević H., Miasto i mosty. „Herito” 2011, nr 5, s. 48–61.
Agamben Georgio, Stan wyjątkowy. Homo sacer II. Przeł. M. Surma-Gawłowska. Posł. G. Jankowicz i P. Mościski. Kraków, Korporacja HA!art 2008.
Foucault Michel, Nadzorować i karać. Narodziny więzienia. Przeł. T. Komendant. Warszawa, Aletheia 1998.
Licence
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license