Abstrakt
Artykuł zawiera interpretację dwóch utworów Krzysztofa Vargi, Gulaszu z turula (2007) oraz Czardasza z mangalicą (2014). Teksty te – o zarazem autobiograficznym i reportażowym charakterze – stanowią rozpoznanie współczesnej świadomości zbiorowej zarówno Węgrów, jak i Polaków. Imagologia, jako fakt kulturowy oraz metodologia służąca badaniu obrazów i idei przybierających postać mitów, wzorców i motywów, okazuje się niezwykle przydatnym narzędziem w obszarze studiów kulturowych, szczególnie w nurcie badań postkolonialnych (postzależnościowych) oraz komparatystycznych.
Reference
Assmann, Aleida. „Przestrzenie pamięci. Formy i przemiany pamięci kulturowej”. Przeł. Piotr Przybyła. Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka. Red. M. Saryusz-Wolska. Kraków: Universitas, 2009. S. 109–123.
Czapliński, Przemysław. „Wątpliwe południe”. Poruszona mapa. Wyobraźnia geograficzno-kulturowa polskiej literatury przełomu XX i XXI wieku. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2016. S. 267–318.
Raabe Katharina, Sznajderman Monika. „O mówiących ruinach, przesuniętych granicach i niewidzialnych miastach”. Znikająca Europa. Red. K. Raabe, M. Sznajderman. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2015. S. 5–7.
Runia, Eelco. „Obecność”. Przeł. Elżbieta Wilczyńska. Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki. Red. E. Domańska. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 2010. S. 75–124.
Tischler, János. I do szabli… Polska i W ęgry. Punkty zwrotne dziejach obu narodów w latach 1956 oraz 1980–1981. Przeł. Botond Héjj. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, 2001.
Varga, Krzysztof. Czardasz z mangalicą. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2014a.
Varga, Krzysztof. 45 pomysłów na powieść. Bildungsroman. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2014b.
Varga, Krzysztof. Gulasz z turula. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2007.
Varga, Krzysztof. Langosz w jurcie. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2016.
Wiśniewska, Lidia. „Stoffgesichte, imagologia i konstruktywistyczne uprawomocnienia komparatystyki”. Wiek XIX. R ocznik Towarzystwa Literackiego im. A. Mickiewicza. XLVI (2011). S. 233–244.
Licence
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license