Abstrakt
Kategoria autentyczności, którą, posiłkując się dziełami literackimi, naukowo omówił Lionel Trilling w swojej książce Szczerość i autentyczność z 1972 roku, posłuży jako punkt wyjścia do rozważań nad autobiograficzną prozą Srđana Valjarevicia. Odwołując się do wartości, na których budował swoją filozofię sentymentalizm, serbski pisarz (ur. 1967) podejmuje próbę odnalezienia nowego lirycznego języka dla opisu otaczającego świata. Z tego powodu jego dokonania określić można mianem „nowej wrażliwości”. Ta nowa formuła altruizmu, pozwalająca twórcy na „bycie sobą”, jest alternatywną wobec form ostentacyjnego społecznikowskiego zaangażowania. „Subtelniejszy język” opartej na indywidualizmie podmiotowości słabej jest w stanie – zdaniem Valjarevicia – stawić opór problemom i kryzysom współczesnego świata.
Reference
Bielik-Robson, Agata. „My, romantycy. Źródła romantycznego modernizmu Charlesa Taylora”. Taylor, Charles. Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej. Przeł. Marcin Gruszczyński et al., oprac. T. Gadacz. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2001. S. VII-LIV.
Epštejn, Mihail Naumovič. Postmodern v russkoj literature. Moskva: Vysšaâ škola, 2005.
Gogh, Vincent van. Listy do brata. Przeł. Joanna Guze, Maciej Chełkowski. Warszawa: Czytelnik, 1998.
Ilić, Saša. „Rani radovi. Reč priređivača”. Pseći vek. Red. S. Ilić. Beograd: Beopolis, 2000. S. 178-184.
Joyce, James. Stephen Hero. Part of the first draft of ‘A Portrait the Artist as a Young Man’. Oprac. T. Spencer. London: Jonathan Cape, 1975.
Pavković, Vasa. „Pogovor”. Tajno društvo: antologija mladih srpskih pripovedača. Red. V. Pavković. Vršac: Književna opština Vršac, 1997. S. 146-151.
Pawelec, Andrzej. „Odpominanie języka: Charles Taylor o językowej naturze języka”. Konteksty Kultury 3 (2017). S. 360-365.
Pseći vek. Red. S. Ilić. Beograd: Beopolis, 2000.
Shelley, Percy Bysshe. The Revolt of Islam. A Poem in Twelve Cantos. Web. 20.09.2018. <https://ebooks.adelaide.edu.au/s/shelley/percy_bysshe/revolt_of_islam/index.html>
Bańko Mirosław et al., red. Słownik języka polskiego. Web. 30.09.2018. <https://sjp.pwn.pl/szukaj/dojrza%C5%82y.html>
Sontag, Susan. Choroba jako metafora. AIDS i jego metafory. Przeł. Jarosław Anders. Kraków: Wydawnictwo Karakter, 2016.
Syska, Katarzyna. „Sentymentalność dziś: idylliczna, elegijna, komiczna”. Studia Litteraria Universitatis Iagellonicae Cracoviensis 5 (2010). S. 123-132.
Pavković Vasa, red. Tajno društvo: antologija mladih srpskih pripovedača. Vršac: Književna opština Vršac, 1997.
Taylor, Charles. Etyka autentyczności. Przeł. Andrzej Pawelec. Kraków: Wydawnictwo Znak, 2002.
Trilling, Lionel. Sincerity and authenticity. New York – London: Harcourt Brace Jovanovich, 1974.
Valjarević, Srđan. List na korici hleba. Beograd: LOM, 1990.
Valjarević, Srđan. Ljudi za stolom. Beograd: B92, 1994.
Valjarević, Srđan. Dnevnik druge zime. Beograd: Samizdat B92, 2006a.
Valjarević, Srđan. Komo. Beograd: Samizdat B92, 2006b.
Valjarević, Srđan. Zimski dnevnik. Beograd: Samizdat B92, 2006c.
Valjarević, Srđan. „Uživati u pisaniu”. Vreme 837 (18.01.2007). Web. 12.09.2018. <https://www.vreme.com//cms/view.php?id=484904>
Wieczorkiewicz, Anna. „Powrót wypędzonych kupców (obyczaj i tabu w erze wielości stylów życia)”. Colloquia Antropologica et Communicativa: Tabu, etykieta, dobre obyczaje 1 (2009). S. 313-325.
Licence
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license