Abstrakt
W artykule zainteresowanie badawcze koncentruje się na postmodernistycznych strategiach (auto)mitologizacji w twórczości znanego serbskiego pisarza Savy Damjanova. Składnikami tych strategii są prowokacja intelektualna, tworzenie swojego własnego świata literackiego oraz mitu w połączeniu z apokryficznym, ironicznym (czasami pozostającym na granicy bluźnierstwa) stosunkiem do „wielkich narracji” i mitów narodowych oraz intertekstualności (w tym autocytowanie). Szczególne miejsce zajmują strategie autoreprezentacji (tekstualne i wizualne), a także strategie znoszenia granic między rzeczywistością realną a literacką (stosowanie kodu erotycznego w postaci zarówno tekstowej, jak i wizualnej, znoszenie granic między kodami tekstualnym a cielesnym, między fikcją i autobiografizmem, między ciałem pisarza a jego utworami).
Reference
Damjanov, Sava. Eros i Po(r)nos. Beograd: Narodna knjiga-Alfa, 2006a.
Damjanov, Sava. Glosolalija: izabrane i nove priče. Novi Sad: Orfeus, 2001.
Damjanov, Sava. Glosolalija: izabrane i nove priče. 2. dop. izd. Novi Sad: Orfeus, 2006b.
Damjanov, Sava. Graždanski Erotikon: erotske stranice srpske književnosti XVIII i početka XIX veka. Novi Sad: Stylos, 2005a.
Damjanov, Sava. Istorija kao apokrif: roman-lakrdija iliti, po prostom, bezobrazne priče. Zrenjanin: Agora; Novi Sad: Kulturni Centar Novog Sada, 2008.
Damjanov, Sava. Istraživanje savršenstva. Beograd: Književna omladina Srbije, 1983.
Damjanov Sava. Itika Jeropolitika@VUK: mali prostonarodni slavenosrpski roman. Zrenjanin–Novi Sad: Agora, 2014.
Damjanov, Sava. Kolači, Obmane, Nonsensi. Beograd: „Filip Višnjić”, 1989.
Damjanov, Sava. Porno-liturgija arhiepiskopa Save. Zrenjanin: Agora, 2010.
Damjanov, Sava. Povesti različne: lirske, epske, no najviše neizrecive. Novi Sad: Kulturni centar Novog Sada, 1997.
Damjanov, Sava. Pričke. Beograd: Vreme knjige, 1994.
Damjanov, Sava. Remek-delca. Beograd: Plato, 2005b.
Damjanov, Sava. „Snovi su krv i meso života”. 2015. Web. 16.02.2018. <http://novipolis.rs/intervju/26973/snovi-su-krv-i-meso-zivota.html>
Epštejn, Mihail. Postmodernizam. Beograd: Zepter Book World, 1998.
Janković, Tijana. „Tumačenje priče ‛Čovjek-Trokurac’ Save Damjanova”. 2016. Web. 29.09.2018. <https://www.cupavakeleraba.com/2016/11/02/tumacenje-price-covjek-trokurac-save-damjanova/>
Jusufović, Vesna. “Itika Jeropolitika Save Damjanova ili Kako je Koder fon Damjanenko (p)ostao (Čo)(Da)Vuk (Karadžić) i zavoleo lepu Destino”. Filolog VII (2016). S. 510-518.
Karadžić Stefanović, Vuk. Osobite pjesme i poskočice. 2. Najcrveniji Ban. Novi Sad: Solaris, 2016.
Koncevič, Olena. „Sava Damjanov: kulturolog-androlog-ginekolog, futurolog-numerolog-Bog”. Srpska književnost u ukrajinskom LitAkcentu. 2. dop. izd. Beograd: Alma; Kijev: Tempora, 2017. S. 108-112.
Malbaški, Vesna. „Erotografija Save Damjanova ili kako je Koder fon Damjanenko (zamalo?) pobedio u društvenoj igri «Srušimo tabue»”. Philologia Mediana 5 (2013). S. 235-242.
Marićević Jelena, Savkić Snežana. „Libertinski dijalog: Eros i Po(r)nos signalizma”. 2014. Web. 19.07.2018.
Maticki, Miodrag. „Јevropoetika Save Damjanova (Sava Damjanov. ITIKA JEROPOLITIKA & VUK. Agora, Zrenjanin 2014)”. Beogradski književni časopis 38 (2015). S. 155.
Nikolić, Jovana. „Eksperiment nad tekstom, radikalizam i stilske orijentacije «mlade srpske proze» u pričama iz Glosolalije Save Damjanova”. Lingua Montenegrina 20 (2017). S. 333-349.
Nowak-Bajcar, Sylwia. Mapy czasu: serbska proza postmodernistyczna wobec wyzwań epoki. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2010.
Rosić, Tatjana. „Priče budne noći”. Damjanov Sava. Povesti različne: lirske, epske, no najviše neizrecive. Novi Sad: Kulturni centar Novog Sada, 1997. S. 125-136.
Stawczyk, Ewa. Z imaginarium fantastyki. Liryczno-oniryczny model serbskiej prozy postmodernistycznej. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwerytetu Gdańskiego, 2016.
Šeleva, Elizabeta. „Žanr kao igra, igra žanrova (na primeru postmodernog pisma Save Damjanova)”. Zbornik Matice srpske za književnost i jezik 51. 3 (2003). S. 731–740.
Tatarenko, Ala. “Biti Vuk u postmodernoj koži”. Za i protiv Vuka II. Prired. S. Damjanov. Beograd: Službeni glasnik, 2016. S. 321-347.
Tatarenko, Ala. Mesto susreta. Beograd: Srpski PEN centar, 2008.
Tatarenko, Ala. Poetika forme u prozi srpskog postmodernizma. Beograd: Službeni glasnik, 2013.
Vasić-Rakočević, Branislava. “Biće dr.Save i jezik dr Damjanova. Istorija kao apokrif Save Damjanova”. Koraci 5-6 (2009). S. 176-178.
Licence
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license