Miasto nieobecnych i nadobecnych. O „Ręce pszczelarza” Tomasza Różyckiego w kontekście Benjaminowskiej teorii błądzenia
Journal cover , volume 38, no. 2, year 2025
PDF (Język Polski)

Klíčová slova

Tomasz Różycki
Walter Benjamin
Holocaust
refugees
wandering
melancholy
kutabuk

Jak citovat

Śniedziewska, M. (2025). Miasto nieobecnych i nadobecnych. O „Ręce pszczelarza” Tomasza Różyckiego w kontekście Benjaminowskiej teorii błądzenia. Porównania, 38(2), 295–319. https://doi.org/10.14746/por.2025.2.15

Abstrakt

W swoim artykule podejmuję próbę interpretacji wydanego w 2022 roku tomu wierszy Tomasza Różyckiego Ręka pszczelarza. Kluczowe są dla mnie dwa rodzaje spotkań z innymi, z których poetycką relację zdaje Różycki. Pierwsze są imaginacyjne i stają się możliwe za sprawą pracy pamięci i szczególnej wrażliwości podmiotu lirycznego; drugie, rzeczywiste, wpisane są w spowolniony rytm pandemicznej rzeczywistości. W swoim artykule przyglądam się dialogom z nieobecnymi i z nadobecnymi. Nieobecnymi nazywam postaci, które związane są z historią Berlina (przeważnie są to ofiary Zagłady, choć nie tylko). Z kolei nadobecni to mieszkańcy różnego rodzaju marginesów, stąd przedrostek „nad”, świadczący o ich nadmiarowości czy nawet obecności niechcianej. By opisać metodę twórczą Różyckiego odwołuje się do teorii błądzenia Waltera Benjamina i szczególnego typu melancholii, określanej mianem kutabuk. Stawiam tezę, że Ręka pszczelarza, oparta na logice kluczenia, jest poetyckim labiryntem i melancholijnym lamentem nad wszelkimi formami człowieczeństwa, które Różycki stara się ocalić.

https://doi.org/10.14746/por.2025.2.15
PDF (Język Polski)

Reference

Benjamin Walter (1997), Ulica jednokierunkowa, przeł. Andrzej Kopacki, Sic! Warszawa.

Benjamin Walter (2010), Berlińskie dzieciństwo na przełomie wieków, przeł. Bogdan Baran, Aletheia, Warszawa.

Homer, Odyseja (1992), przeł. Lucjan Siemieński, wstęp Zofia Abramowiczówna, oprac. Jerzy Łanowski, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–Warszawa–Kraków.

Jak świat postrzega dziś Niemcy? (2016), https://tinyurl.com/pspcaw46 [dostęp: 12.03.2025].

Kleist Heinrich von (1983), Listy, przeł. i wstęp Wanda Markowska, Czytelnik, Warszawa, s. 521–522.

Lampedusa Tomasi di (1964), Profesor i Syrena, w: tegoż, Opowiadania, przeł. Jadwiga Brigstiger, przedm. Giorgio Bassani, PIW, Warszawa, s. 45–84.

Leśmian Bolesław (1996), Łąka, w: tegoż, Zwiedzam wszechświat, wybór Włodzimierz Bolecki, Świat Książki, Warszawa, s. 151–161.

Nietzsche Fryderyk (2000), Z genealogii moralności. Pismo polemiczne, przeł. Leopold Staff, Tower Press, Gdańsk.

Różewicz Tadeusz (2006), Pomniki, w: tegoż, Poezja 2, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław, s. 147.

Różycki Tomasz (2013), Tomi. Notatki z miejsca postoju, Fundacja „Zeszytów Literackich”, Kraków.

Różycki Tomasz (2016), Litery, a5, Kraków.

Różycki Tomasz (2020), Próba ognia. Błędna kartografia Europy, Austeria, Kraków–Budapeszt–Syrakuzy.

Różycki Tomasz (2022), Ręka pszczelarza, Znak, Kraków.

Różycki Tomasz (2024), Hulanki & Swawole, a5, Kraków.

Vogel Debora (2006), Akacje kwitną. Montaże, przeł. i posł. Karolina Szymaniak, il. Henryk Strenga, Austeria, Kraków.

Zagajewski Adam (2002), Solidarność i samotność, Fundacja „Zeszytów Literackich”, Warszawa.

Zagajewski Adam (2019), Tajemnicze muzeum w Dahlem, w: tegoż, Substancja nieuporządkowana, Kraków, s. 121–125.

Zajączkowska Urszula (2019), Gruzowiska i młode liście, w: tejże, Patyki, badyle, Marginesy, Warszawa, s. 63–72.

Ankersmit Frank (2004), Narracja, reprezentacja, doświadczenie. Studia z teorii historiografii, red. i wstęp Ewa Domańska, Universitas, Kraków.

Bieńczyk Marek (2000), Melancholia. O tych, co nigdy nie odnajdą straty, Sic!, Warszawa.

Bobryk Roman (2023), „I tu będę spędzał kwarantannę…”. Berlin czasu pandemii w tomie „Ręka pszczelarza” Tomasza Różyckiego, „Białostockie Studia Literaturoznawcze”, nr 23, s. 167–178. DOI: https://doi.org/10.15290/bsl.2023.23.11

Czabanowska-Wróbel Anna (2019), „Kolonie” Tomasza Rózyckiego – cykl poetycki i powtórzenie, w: tejże, Utopia powtórzenia. Powtórzenie, podmiotowość, pamięć w literaturze modernizmu, Wydawnictwo UJ, Kraków, s. 301–314.

Dobrzyńska Teresa (2019), Dziedzictwo. Powroty do kraju rodzinnego przodków w wierszach Tomasza Różyckiego, w: Obroty liter. Szkice o twórczości Tomasza Różyckiego, red. Anna Czabanowska-Wróbel, Magdalena Rabizo-Birek, Universitas, Kraków, s. 41–66.

Fortuna Katarzyna (2022), Z Tomaszem Różyckim o najnowszym tomie poezji „Ręka pszczelarza”, https://tinyurl.com/yman5vhm [dostęp: 1.03.2025].

Gorczyńska Małgorzata (2020), W Zatoce Syreny. „Lawinia” i „Strefa komfortu” Tomasza Różyckiego, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka”, nr 38, s. 13–39. DOI: https://doi.org/10.14746/pspsl.2020.38.2

Gorczyńska Małgorzata (2022), „Ręka pszczelarza”. Bezgłośny lament i przemieszanie wcieleń, https://tinyurl.com/463xpb4d [dostęp: 2.02.2025].

Kaszuba-Dębska Anna (2016), Kobiety i Schulz, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.

Kuczyńska-Koschany Katarzyna (2012), Dwa paradygmaty samobójstwa czy dwa akty wolnej śmierci? Heinrich von Kleist i Jean Améry, „Przestrzenie Teorii”, nr 18, s. 11–26. DOI: https://doi.org/10.14746/pt.2012.18.1

Sadowski Witold (2021), Gatunkowe obrazy świata. Sielanka, litania, sonet, „Pamiętnik Literacki”, z. 2, s. 181–193. DOI: https://doi.org/10.18318/pl.2021.2.13

Spiller Michael R.G. (1992), The Development of the Sonnet. An Introduction, Routledge, London–New York.

Spólna Anna (2024), „Słowo nie daje spać”. Ironiczna autoreferencjalność DOI: https://doi.org/10.24917/23534583.12.16

w „Ręce pszczelarza” Tomasza Różyckiego, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica”, t. 12: Wokół (teorii) wiersza, s. 271–284.

Szumiec Anna (2022), Doświadczenie perypatetyczne w twórczości Tomasza Różyckiego [niepublikowana praca doktorska], Uniwersytet Śląski w Katowicach, Katowice. Dostępny on-line: https://tinyurl.com/3kn7sdjm [dostęp: 9.05.2025].