Abstrakt
W swoim artykule podejmuję próbę interpretacji wydanego w 2022 roku tomu wierszy Tomasza Różyckiego Ręka pszczelarza. Kluczowe są dla mnie dwa rodzaje spotkań z innymi, z których poetycką relację zdaje Różycki. Pierwsze są imaginacyjne i stają się możliwe za sprawą pracy pamięci i szczególnej wrażliwości podmiotu lirycznego; drugie, rzeczywiste, wpisane są w spowolniony rytm pandemicznej rzeczywistości. W swoim artykule przyglądam się dialogom z nieobecnymi i z nadobecnymi. Nieobecnymi nazywam postaci, które związane są z historią Berlina (przeważnie są to ofiary Zagłady, choć nie tylko). Z kolei nadobecni to mieszkańcy różnego rodzaju marginesów, stąd przedrostek „nad”, świadczący o ich nadmiarowości czy nawet obecności niechcianej. By opisać metodę twórczą Różyckiego odwołuje się do teorii błądzenia Waltera Benjamina i szczególnego typu melancholii, określanej mianem kutabuk. Stawiam tezę, że Ręka pszczelarza, oparta na logice kluczenia, jest poetyckim labiryntem i melancholijnym lamentem nad wszelkimi formami człowieczeństwa, które Różycki stara się ocalić.
Bibliografia
Benjamin Walter (1997), Ulica jednokierunkowa, przeł. Andrzej Kopacki, Sic! Warszawa.
Benjamin Walter (2010), Berlińskie dzieciństwo na przełomie wieków, przeł. Bogdan Baran, Aletheia, Warszawa.
Homer, Odyseja (1992), przeł. Lucjan Siemieński, wstęp Zofia Abramowiczówna, oprac. Jerzy Łanowski, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–Warszawa–Kraków.
Jak świat postrzega dziś Niemcy? (2016), https://tinyurl.com/pspcaw46 [dostęp: 12.03.2025].
Kleist Heinrich von (1983), Listy, przeł. i wstęp Wanda Markowska, Czytelnik, Warszawa, s. 521–522.
Lampedusa Tomasi di (1964), Profesor i Syrena, w: tegoż, Opowiadania, przeł. Jadwiga Brigstiger, przedm. Giorgio Bassani, PIW, Warszawa, s. 45–84.
Leśmian Bolesław (1996), Łąka, w: tegoż, Zwiedzam wszechświat, wybór Włodzimierz Bolecki, Świat Książki, Warszawa, s. 151–161.
Nietzsche Fryderyk (2000), Z genealogii moralności. Pismo polemiczne, przeł. Leopold Staff, Tower Press, Gdańsk.
Różewicz Tadeusz (2006), Pomniki, w: tegoż, Poezja 2, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław, s. 147.
Różycki Tomasz (2013), Tomi. Notatki z miejsca postoju, Fundacja „Zeszytów Literackich”, Kraków.
Różycki Tomasz (2016), Litery, a5, Kraków.
Różycki Tomasz (2020), Próba ognia. Błędna kartografia Europy, Austeria, Kraków–Budapeszt–Syrakuzy.
Różycki Tomasz (2022), Ręka pszczelarza, Znak, Kraków.
Różycki Tomasz (2024), Hulanki & Swawole, a5, Kraków.
Vogel Debora (2006), Akacje kwitną. Montaże, przeł. i posł. Karolina Szymaniak, il. Henryk Strenga, Austeria, Kraków.
Zagajewski Adam (2002), Solidarność i samotność, Fundacja „Zeszytów Literackich”, Warszawa.
Zagajewski Adam (2019), Tajemnicze muzeum w Dahlem, w: tegoż, Substancja nieuporządkowana, Kraków, s. 121–125.
Zajączkowska Urszula (2019), Gruzowiska i młode liście, w: tejże, Patyki, badyle, Marginesy, Warszawa, s. 63–72.
Ankersmit Frank (2004), Narracja, reprezentacja, doświadczenie. Studia z teorii historiografii, red. i wstęp Ewa Domańska, Universitas, Kraków.
Bieńczyk Marek (2000), Melancholia. O tych, co nigdy nie odnajdą straty, Sic!, Warszawa.
Bobryk Roman (2023), „I tu będę spędzał kwarantannę…”. Berlin czasu pandemii w tomie „Ręka pszczelarza” Tomasza Różyckiego, „Białostockie Studia Literaturoznawcze”, nr 23, s. 167–178. DOI: https://doi.org/10.15290/bsl.2023.23.11
Czabanowska-Wróbel Anna (2019), „Kolonie” Tomasza Rózyckiego – cykl poetycki i powtórzenie, w: tejże, Utopia powtórzenia. Powtórzenie, podmiotowość, pamięć w literaturze modernizmu, Wydawnictwo UJ, Kraków, s. 301–314.
Dobrzyńska Teresa (2019), Dziedzictwo. Powroty do kraju rodzinnego przodków w wierszach Tomasza Różyckiego, w: Obroty liter. Szkice o twórczości Tomasza Różyckiego, red. Anna Czabanowska-Wróbel, Magdalena Rabizo-Birek, Universitas, Kraków, s. 41–66.
Fortuna Katarzyna (2022), Z Tomaszem Różyckim o najnowszym tomie poezji „Ręka pszczelarza”, https://tinyurl.com/yman5vhm [dostęp: 1.03.2025].
Gorczyńska Małgorzata (2020), W Zatoce Syreny. „Lawinia” i „Strefa komfortu” Tomasza Różyckiego, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka”, nr 38, s. 13–39. DOI: https://doi.org/10.14746/pspsl.2020.38.2
Gorczyńska Małgorzata (2022), „Ręka pszczelarza”. Bezgłośny lament i przemieszanie wcieleń, https://tinyurl.com/463xpb4d [dostęp: 2.02.2025].
Kaszuba-Dębska Anna (2016), Kobiety i Schulz, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
Kuczyńska-Koschany Katarzyna (2012), Dwa paradygmaty samobójstwa czy dwa akty wolnej śmierci? Heinrich von Kleist i Jean Améry, „Przestrzenie Teorii”, nr 18, s. 11–26. DOI: https://doi.org/10.14746/pt.2012.18.1
Sadowski Witold (2021), Gatunkowe obrazy świata. Sielanka, litania, sonet, „Pamiętnik Literacki”, z. 2, s. 181–193. DOI: https://doi.org/10.18318/pl.2021.2.13
Spiller Michael R.G. (1992), The Development of the Sonnet. An Introduction, Routledge, London–New York.
Spólna Anna (2024), „Słowo nie daje spać”. Ironiczna autoreferencjalność DOI: https://doi.org/10.24917/23534583.12.16
w „Ręce pszczelarza” Tomasza Różyckiego, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica”, t. 12: Wokół (teorii) wiersza, s. 271–284.
Szumiec Anna (2022), Doświadczenie perypatetyczne w twórczości Tomasza Różyckiego [niepublikowana praca doktorska], Uniwersytet Śląski w Katowicach, Katowice. Dostępny on-line: https://tinyurl.com/3kn7sdjm [dostęp: 9.05.2025].
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Magdalena Śniedziewska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license
