Abstrakt
„Kultura”, miesięcznik wydawany w latach 1946 – 2000 przez Instytut Literacki w Paryżu, zgodnie z planem Jerzego Giedroycia była ośrodkiem emigracyjnej myśli politycznej, skoncentrowanej na walce o niepodległość. U podłoża koncepcji politycznych, niekiedy przekładanych na język dyplomacji kulturalnej, był zasadniczy spór „Kultury” z emigracją londyńską o cele emigracji, legalizm, niezłomność, granice powojennej Polski. Emigracyjna opinia publiczna, głównie z Europy Wschodniej, znajdowała w „Kulturze” analizy polityczne (koncepcja wschodnia, zachodnia/niemiecka, jednoczenia Europy), kroniki, przeglądy prasy, twórczość pisarzy emigracyjnych i cenzurowanych. Emigracyjność „Kultury” wyznaczają : lokalizacja, twórcy, adresaci, treści publicystyczne.
Reference
Bocheński Józef Maria (1951), Zarys Manifestu Demokratycznego, „Kultura”, nr 9, s. 3–17.
Dunin Piotr (1952), Przechowalnia wartości moralnych, „Kultura”, nr 12, s. 109–117.
Giedroyc Jerzy (1994), Autobiografia na cztery ręce, oprac. Krzysztof Pomian, Czytelnik, Warszawa.
Giedroyc Jerzy, Teczki Giedroycia (2010), oprac. Iwona Hofman, Leopold Unger, Instytut Literacki, Wydawnictwo UMCS, Paryż–Lublin.
Janta-Połczyński Aleksander (1948), Wracam z Polski, „Kultura”, nr 12, s. 9–4.
Kerski Basil, Kowalczyk Andrzej S., red. (2007), Realiści z wyobraźnią. „Kultura” 1976–2000. Wybór tekstów, t. 1–2, Wydawnictwo UMCS, Towarzystwo Opieki nad Archiwum Instytutu Literackiego, Lublin–Paryż.
Łobodowski Józef (1952), Przeciw upiorom przeszłości, „Kultura”, nr 2–3, s. 14–66.
Mieroszewski Juliusz (1953),Opinia emigracji, „Kultura”, nr 4, s. 3–15.
Mieroszewski Juliusz (1954), Polacy i… Poganie, „Kultura”, nr 9, s. 51–63.
Mieroszewski Juliusz (1955), Bilans emigracyjny, „Kultura”, nr 1–2, s. 129–137.
Mieroszewski Juliusz (1968), Kronika angielska, „Kultura”, nr 8–9, s. 105–108.
Miłosz Czesław (1951), Nie, „Kultura”, nr 3, s. 3–13.
Redakcja (1947), [od redakcji], „Kultura”, nr 1, s. 1.
Sabbat Kazimierz (1969), Rola polityczna emigracji, „Kultura”, nr 4, s. 86–93.
Torańska Teresa (2024), Rozmowy z Jerzym Giedroyciem i Zofią Hertz, w: tejże, Torańska i „Kultura”, wybór i oprac. Iwona Hofman, Ewelina Górka, Wydawnictwo UMCS, Instytut Literacki, Paryż–Lublin, s. 33–238.
Unger Leopold (2001), Intruz, Prószyński i S-ka, Warszawa.
Wandycz Piotr (1989), Czy emigracja jest jeszcze potrzebna?, „Kultura”, nr 10, s. 3–15.
Wandycz Piotr (1999), Bilans emigracji, „Kultura”, nr 3, s. 127–128.
Wirpsza Witold (1975), Jaki jest sens emigracji?, „Kultura”, nr 10, s. 66–78.
Zakrzewski Stanisław (1953), Fetysze i fikcje emigracji, „Kultura”, nr 9, s. 2–22.
Zespół „Kultury” (1953), Nota Redakcji [w Kronice ukraińskiej pt. Nieporozumienie czy tani patriotyzm?], „Kultura”, nr 1, s. 82–83.
Bernhardt Anna, Ciesielska-Ribard Anna, Pugacewicz Iwona H., red. (2023), Penser la démocratie et agir en exil. Les leçons de Jerzy Giedroyc et de „Kultura”, 1947–2000, Institut Littéraire „Kultura”, Centre de civilisation polonaise Sorbonne Université, Paris.
Ciołkoszowa Lidia (1987), W oczach stałego czytelnika, w: O „Kulturze”. Wspomnienia i opinie, red. Grażyna i Krzysztof Pomianowie, Wydawnictwo Puls, Londyn, s. 91–99.
Hofman Iwona (2001), Zjednoczona Europa w publicystyce paryskiej „Kultury”, Morpol, Lublin.
Hofman Iwona (2004), Szkice o paryskiej „Kulturze”, Adam Marszałek, Toruń.
Hofman Iwona (2009), Polska, Niemcy, Europa. Program zachodni paryskiej „Kultury”, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
Hofman Iwona (2021), Znaczenie kronik emigracyjnych w programie „Kultury”, w: Na drogach i bezdrożach historii, politologii i kultury politycznej. Profesorowi Marcelemu Kosmanowi – przyjaciele i uczniowie. Księga jubileuszowa, red. Andrzej Stelmach, Bartłomiej Secler, Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM, Poznań, s. 129–138.
Hofman Iwona, red. (2017), „Kultura” i jej odbiór w Polsce, Adam Marszałek, Instytut Literacki, Paryż–Toruń.
Korek Janusz (2000), Paradoksy paryskiej „Kultury”. Styl i tradycje myślenia politycznego, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
Pomian Grażyna (1995), Emigracja i emigranci, w: Kultura i jej krąg [katalog wystawy z okazji czterdziestolecia Instytutu Literackiego], red. Grażyna Pomian i in., Wydawnictwo UMCS, Lublin, s. 141–156.
Pomian Grażyna i in., red. (1995), „Kultura” i jej krąg [katalog wystawy z okazji czterdziestolecia Instytutu Literackiego], Wydawnictwo UMCS, Lublin.
Rodak Paweł (2011), Między zapisem a literaturą. Dziennik polskiego pisarza w XX wieku (Żeromski, Nałkowska, Dąbrowska, Gombrowicz, Herling-Grudziński), PWN, Warszawa. DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323510550
Licence
Copyright (c) 2025 Iwona Hofman

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0.
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license
