Taktylizm w filmowej twórczości Jana Švankmajera
PDF (Język Polski)
EPUB (Język Polski)
MOBI (Język Polski)

Schlagworte

Europa Środkowa
film animowany
czeska animacja filmowa
Jan Švankmajer
taktylizm
surrealizm

Zitationsvorschlag

Dabert, D. (2015). Taktylizm w filmowej twórczości Jana Švankmajera. Porównania, 17, 151–163. https://doi.org/10.14746/p.2015.17.10755

Abstract

Problematyka tekstu ogniskuje się wokół taktylności jako idei twórczej obecnej w sztuce animacji filmowej Jana Švankmajera. Swoje rozumienie koncepcji taktylizmu Švankmajer wykłada w licznych tekstach teoretycznych, które w niniejszym artykule zostały zanalizowane i skonfrontowane z jego prak-tyką artystyczną. Za pomocą zmysłu dotyku, zdaniem praskiego artysty, można docierać do podświadomych, niepoznanych lub zapomnianych przeżyć, emocji, wrażeń, wspomnień, można zaktywizować wyobraźnię w niedostępny dla pozostałych zmysłów sposób. Poszukując możli-wości przeniesienia w sferę sztuki animacji filmowej doświadczenia dotykowego, szczególną wagę Artysta przywiązuje do środków wyrazowych filmu, w tym makrodetalu w ruchu.

https://doi.org/10.14746/p.2015.17.10755
PDF (Język Polski)
EPUB (Język Polski)
MOBI (Język Polski)