Abstract
W tekście zaprezentowano panoramę serbskiej prozy ostatnich dziesięcioleci ubiegłego i pierwszego dziesięciolecia XXI wieku z perspektywy teorii poskolonialnych. „Paradygmat zwierzęcy“ posłuży jako konstrukt formalny, wykorzystany w niniejszym tekście do rozważań nad formami współistnienia we współczesnej literaturze serbskiej tego, co osobiste, prywatne, swojskie, „udomowione“ z tym, co związane z demistyfikacją wielkich narracji nacjonalistycznych i neokapitalistycznych. Roz-poznania teoretyków postkolonializmu zostaną wykorzystane jako narzędzie metodologiczne służące do prezentacji strategii stosowanych w zaangażowanej refleksji nad globalnymi dylema-tami poetyki i polityki.
Literaturhinweise
Albahari David. Pijavice. Beograd: Stubovi kulture, 2005.
Bakić-Heyden Milica. Varijacije na temu ‘Balkan’. Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju, „Filip Višnjić”, 2006.
Chakravorty Spivak Gayatri, A Critique of Postcolonial Reason: Toward a History of the Vanishing Present. London – Cambridge MA: Harvard UP, 1999.
Chakravorty Spivak Gayatri. „Predgovor izdanju na srpskom jeziku: U sećanje na Edvarda Saida”. Kritika postkolonijalnog uma. Przeł. Ranko Mastilović. Beograd: Beogradski krug, 2003. S. 57–63.
Ilić Saša. Berlinsko okno. Beograd: Fabrika knjiga, 2005.
Nowak-Bajcar Sylwia. „Mapa pamięci. Serbska proza w poszukiwaniu pamięci kulturowej”. Topografia tożsamości. T. 1. Red. B. Zieliński. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2012. S. 163–171.
Nowak-Bajcar Sylwia. Mapy czasu. Serbska proza postmodernistyczna wobec wyzwań epoki. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2010.
Pavić Milorad. Słownik chazarski. Powieść leksykon w stu tysiącach słów. Przeł. E. Kwaśniewska, D. Ćirlić--Straszyńska. Warszawa: tCHu doM wYdawniczy, 1993.
Petković Radoslav. Ogled o mački. Beograd: Vreme knjige, 1995.
Petrović Rastko. Opowieść z podróży. Przeł. H. Kalita. Warszawa: Czytelnik, 1973.
Prodanović Mileta. Pas prebijene kičme. Beograd: Plato, 1993.
Said Edward. Orientalizm. Tłum. M. Wyrwas-Wiśniewska. Poznań: Zysk i S-ka, 2005.
Sloterdijik Peter. Tetovirani život. Przeł. M. Soklić. Gornji Milanovac: Dečje novine, 1991.
Valjarević Srđan. Dnevnik druge zime. Beograd: Samizdat B92, 2005.
Wachtel Andrew Baruch. Remaining Relevant after Communism. The Role of the Writer in Eastern Europe. Chicago: University of Chicago Press, 2006.
Ćirić Saša. „Želudac humanosti”. Beton 60 (2008). Web. 05.07.2015 <http://www.elektrobeton.net/anticement/zeludac-humanosti/>
Epstein Michael. Postmodernizam. Przeł. R. Mečanin. Beograd: Zepter Book World, 1998.
Greenblatt Stephen. „Szekspir i egzorcyści“. Przeł. K. Kwapisz Williams, Ł. Romanowski, A. Szwach, A. Wilson. Poetyka kulturowa. Pisma wybrane. Red. K. Kujawińska-Courtney. Kraków: Universitas, 2006.
Lizenz
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license