W jaki sposób peryferie rozmawiają między sobą albo teoria postkolonialna pozbawiona "Centrum"
PDF (Język Polski)
EPUB (Język Polski)
MOBI (Język Polski)

Schlagworte

latynoamerykańska teoria postkolonialna
transnowoczesność
dekolonizacja
postkolonialne peryferia
europejska prowincja
eurocentryzm
J. Herder
E. Dussel

Zitationsvorschlag

Gundorova, T. (2014). W jaki sposób peryferie rozmawiają między sobą albo teoria postkolonialna pozbawiona "Centrum". Porównania, 15, 33–44. https://doi.org/10.14746/p.2014.15.10879

Abstract

W artykule poddaje się analizie alternatywne koncepcje postmodernizmu opracowane przez filozofów latynoamerykańskich – transnowoczesności Enrique Dussela i dekolonizacji Waltera Mignolo oraz Rolando Vázqueza, które zostały oparte na krytyce europocentryzmu. Kolejnym aspektem tekstu jest analiza kolonialnego charakteru kulturologicznej koncepcji Johanna Herdera, w której Ukraina została skonstruowana jako europejski „Inny”. W artykule stwierdza się konieczność włączenia Ukrainy do dialogu alternatywnych praktyk postkolonialnych, które rozpościerają się horyzontalnie, na peryferii, od Ameryki Łacińskiej do Europy Wschodniej.

https://doi.org/10.14746/p.2014.15.10879
PDF (Język Polski)
EPUB (Język Polski)
MOBI (Język Polski)

Literaturhinweise

Editor's Column: The End of Postcolonial Theory? A Roundtable with Sunil Agnani, Fernando Coronil, Gaurav Desai, Mamadou Diouf, Simon Gikandi, Susie Tharu and Jennifer Wenzel, "PMLA" 2007, Vol. 122, nr 3, s. 633-651.

Bonnie Thomas, Francophone postcolonial studies: past, present and future, "Postcolonial Studies" 2010, Vol. 13, nr 2, s. 223-227.

Hargreaves Alec G., Murphy David, Introduction: New Directions in Postcolonial Studies, "Journal of Postcolonial Writing" 2008, Vol. 44, nr 3, s. 221-225.

Martins Ana Margarita Dias, Gender and the "postcolonial exotic", "The Journal of Commonwealth Literature" 2013, Vol. 48, nr 1, s. 153.

Dûssel Enrique, Po tu storonu evropocentrizma: Мirosistema i predely modernosti. „Perekrëstki. Žurnal issledovanij vostočnoevropejskogo pograniččâ” 2008, nr 1, s. 151.

Dussel Enrique, Transmodernity and Interculturality: An Interpretation from the Perspective of Philosophy of Liberation. „Transmodernity: Journal of Peripheral Cultural Production of the Luso-Hispanic World” 2012, Vol. 1, nr 3, s. 33.

Mignolo Walter, Vázquez Rolando, Decolonial AestheSis Colonial Wounds Decolonial Healings, „Social Text.htm”, http://socialtextjournal.org/periscope_article/decolonial-aesthesis-colonial-woundsdeco lonial-healings/ (data dostępu: 27.11.2014).

Decolonial Aesthetics (I), http://transnationaldecolonialinstitute.wordpress.com/decolonial-aes thetics/ (data dostępu: 27.11.2014).

Tlostanova Madina, Postkolonialаlnaâ teoriâ, dekolonialnyj vybor i osvoboždenie êstezisa, http://e-nota bene.ru/ca/article_141.html (data dostępu: 10.12.2014).

Dussel Enrique, Europe, Modernity, and Eurocentrism. „Nepantla: Views from South” 2000, Vol. 1, nr 3, s. 466.

Spanos William V.. Heidegger’s Parmenides: Greek Modernity and Classical Legacy. „Journal of Modern Greek Studies” 2001, Vol. 9, s. 91.

Herder Johann Gottfried, Dziennik mojej podróży z roku 1769. Przeł. T. Namowicz. Olsztyn, Borussia 2002, s. 63.

Hegel Georg, Wykłady o filozofii dziejów. Przeł. A. Zieleńczyk. Warszawa, PWN 2011, s. 115.