Siedmiogród we współczesnym filmie węgierskim. Figury (auto)kolonizacji
PDF (Język Polski)
EPUB (Język Polski)
MOBI (Język Polski)

Schlagworte

Siedmiogród
Trianon
film węgierski
postkolonializm

Zitationsvorschlag

Muga, A. (2013). Siedmiogród we współczesnym filmie węgierskim. Figury (auto)kolonizacji. Porównania, 13, 179–189. https://doi.org/10.14746/p.2013.13.10989

Abstract

Po roku 1989 na Węgrzech odżyły wytłumione w czasach komunizmu resentymenty, będące
spadkiem po historycznym okresie dominacji narodu węgierskiego nad terytorium Królestwa
Węgier sprzed traktatu w Trianon. Eksplozja bolesnej, zbiorowej pamięci imperialnej Węgrów
zaowocowała próbami symbolicznej, neokolonialnej restytucji utraconych ziem. Narodowe
tęsknoty uwidoczniły się szczególnie jaskrawo w specyficznych, wartościujących przedstawieniach
rumuńskiego Siedmiogrodu, chętnie eksplorowanego we współczesnym kinie węgierskim.
Analiza najnowszych filmów usytuowanych w Transylwanii, ma na celu odsłonięcie środków wyrazu, służących mentalnemu upodrzędnieniu owego regionu.

https://doi.org/10.14746/p.2013.13.10989
PDF (Język Polski)
EPUB (Język Polski)
MOBI (Język Polski)

Literaturhinweise

Romsics Ignác, Magyarország története a XX. században. Budapeszt 2005, s. 103.

Kochanowski Jerzy, Węgry. Warszawa 1997, s. 33–35.

Varga Krzysztof, Gulasz z Turula. Wołowie, Czarne 2008, s. 93–98.

Bakuła Bogusław, Kolonialne i postkolonialne aspekty polskiego dyskursu kresoznawczego (zarys problematyki). „Teksty Drugie” 2006, nr 6, s. 15.

Boda Székedi Eszter, Filmajánló – Cigány világ, http://www.szekelyhon.ro/archivum/offline/cikk/22111/iv-evf-112-szam (data dostępu: 8.04.2013).

Stam Robert, Spence Louise, Colonialism, Racism and Representation. „Screen” 1983, nr 2, s. 7.

Dánél Mónika, Kihordó természet, kultúra, nők – belső gyarmatok. Kortárs magyar filmek posztkoloniális olvasatai, „Metropolisz” 2011, nr 3, s. 62.

Shochat Ella, Stam Robert, Stereotype, Realism and the Struggle over Representation. In: Unthinking Eurocentrism. Multiculturalism and the Media. New York 1997, p. 209.

Örkény Antal, Cigány film vagy Roma film?. „Filmvilág” 2005, nr 6, http://filmvilag.hu/xereses_ frame.php?cikk_id=8271 (9.04.2013).

Gelencsér Gábor, De övéi nem fogadták be.... „Filmvilág” 2008, nr 9, http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9471 (9.04.2013).

Shochat Ella, Of Empire: Toward a Feminist Ethnography of the Cinema. W: R. Stam, T. Miller (red.), Film and Theory. An Anthology. Oxford 2000, s. 673–674.

Kolozsi László, A szemétdomb. „Filmvilág” 2005, nr 4, http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8199 (data dostępu: 9.04.2013).

Havas Júlia Éva, Test-tanok. Kortárs magyar szerzői filmek nőképe. „Metropolisz” 2011, nr 3.

Muhi Klára , Épphogy csak érintsd!. „Filmvilág” 2007, nr 11, http://www.filmvilag. hu/xista_frame.php?cikk_id=9172 (data dostępu: 10.04.2013).

Bodor Ádám, Zapach więzienia. Odpowiedzi na pytania Zsófii Balla. Przeł. M. Komorowska-Fotek. Wołowiec, Czarne 2004, s. 27.