TRANSYLVANIA IN THE CONTEMPORARY HUNGARIAN CINEMATOGRAPHY. THE FIGURES OF (AUTO)COLONISATION
PDF (Język Polski)
EPUB (Język Polski)
MOBI (Język Polski)

Keywords

Transylvania
Trianon
Hungarian film
postcolonial studies

How to Cite

Muga, A. (2013). TRANSYLVANIA IN THE CONTEMPORARY HUNGARIAN CINEMATOGRAPHY. THE FIGURES OF (AUTO)COLONISATION. Porównania, 13, 179–189. https://doi.org/10.14746/p.2013.13.10989

Abstract

The Hungarian resentiments which were the result of the historic domination of the Hungarian nation over the territories of the Kingdom of Hungary before the treaty of Trianon, muted during the communist times, revived after 1989. The explosion of a painful collective memory of imperial Hungary resulted in symbolic neocolonial attempts at restoring the lost lands. The nostalgia is particularly visible in the valuative images of the Romanian Transylvania which is eagerly explored in the contemporary Hungarian cinema. The analysis of the newest films whose location was in Transylvania, is aimed at revealing the means of expression used to mentally objectify this region.

https://doi.org/10.14746/p.2013.13.10989
PDF (Język Polski)
EPUB (Język Polski)
MOBI (Język Polski)

References

Romsics Ignác, Magyarország története a XX. században. Budapeszt 2005, s. 103.

Kochanowski Jerzy, Węgry. Warszawa 1997, s. 33–35.

Varga Krzysztof, Gulasz z Turula. Wołowie, Czarne 2008, s. 93–98.

Bakuła Bogusław, Kolonialne i postkolonialne aspekty polskiego dyskursu kresoznawczego (zarys problematyki). „Teksty Drugie” 2006, nr 6, s. 15.

Boda Székedi Eszter, Filmajánló – Cigány világ, http://www.szekelyhon.ro/archivum/offline/cikk/22111/iv-evf-112-szam (data dostępu: 8.04.2013).

Stam Robert, Spence Louise, Colonialism, Racism and Representation. „Screen” 1983, nr 2, s. 7.

Dánél Mónika, Kihordó természet, kultúra, nők – belső gyarmatok. Kortárs magyar filmek posztkoloniális olvasatai, „Metropolisz” 2011, nr 3, s. 62.

Shochat Ella, Stam Robert, Stereotype, Realism and the Struggle over Representation. In: Unthinking Eurocentrism. Multiculturalism and the Media. New York 1997, p. 209.

Örkény Antal, Cigány film vagy Roma film?. „Filmvilág” 2005, nr 6, http://filmvilag.hu/xereses_ frame.php?cikk_id=8271 (9.04.2013).

Gelencsér Gábor, De övéi nem fogadták be.... „Filmvilág” 2008, nr 9, http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9471 (9.04.2013).

Shochat Ella, Of Empire: Toward a Feminist Ethnography of the Cinema. W: R. Stam, T. Miller (red.), Film and Theory. An Anthology. Oxford 2000, s. 673–674.

Kolozsi László, A szemétdomb. „Filmvilág” 2005, nr 4, http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8199 (data dostępu: 9.04.2013).

Havas Júlia Éva, Test-tanok. Kortárs magyar szerzői filmek nőképe. „Metropolisz” 2011, nr 3.

Muhi Klára , Épphogy csak érintsd!. „Filmvilág” 2007, nr 11, http://www.filmvilag. hu/xista_frame.php?cikk_id=9172 (data dostępu: 10.04.2013).

Bodor Ádám, Zapach więzienia. Odpowiedzi na pytania Zsófii Balla. Przeł. M. Komorowska-Fotek. Wołowiec, Czarne 2004, s. 27.